lady.sk
AKLINIK B 468X60
  * 2024
  * 2023
  * 2022
  * 2021
  * 2020
  * 2019
  * 2018
  * 2017
  * 2016
  * 2015
  * 2014
  * 2013
  * 2012
  * 2011
  * 2010
  * 2009
  * 2008
  * 2007
  * 2006
  * 2005
       December
       November
       Október
       September
       August
       Júl
       Jún
       Máj
       Apríl
       Marec
       Február
       Január
  * 2004
  * 2003
  * 2002
  * 2001
  * 2000

 
Napíšte nám svoje otázky, pripomienky, návrhy, nápady, požiadavky na redakcia(`na`)lady.sk
 
PRIHLÁSENIE


  Zapamätať heslo

Nová registrácia
Zabudnuté heslo

Registráciou získavate ochranu mena v poradni a v komentároch k článkom.
 
PORADŇA

Dnes pribudlo:
1 tém, a 2 reakcií.
Včera pribudlo:
1 tém, a 0 reakcií.

 
Z ARCHÍVU
 
Štvrtok, 18. Apríl, , Dnes oslavuje Valér
  KATALÓG Informácie    Pridať firmu 
Móda, módne odevy, bielizeň Obuv, kabelky Módne doplnky, klenotníctva Kozmetika, parfuméria Skrášľovacie salóny, služby, pobyty Zdravie, výživa
História žuvania

  Spracoval(a) : Jana Konečná
Dátum : 7.4.2005
späť
Späť

Poslať
 

Žuvanie podporuje tvorbu slín, ktoré riedia a odplavujú škodlivé kyseliny zhromaždené v povlaku na povrchu zubov. Žuvaním sa zvyšuje prirodzené množstvo slín, ktoré chránia zuby pred zubným kazom. Už v staroveku prispievali k zdraviu zubov rôzne formy žuvačiek.

Po celé stáročia žuvali starí Gréci mastixovú gumu  -  živicu získanú z kôry kra Pistacia lentiscus. Čerstvé rezy ronia vonnú látku, ktorá tuhne v takzvaný mastix. Grécke ženy využívali vlastnosti, ktoré sa cenia na žuvačke i dnes: pomáhala im čistiť zuby a dezinfikovala ústnu dutinu.

Indiáni z oblasti Nového Anglicka (severovýchod Spojených štátov) hľadali uspokojenie v žuvaní živice z ihličnatých stromov, najčastejšie zo smreku alebo borovice. Táto gumová živica, ktorá sa uvoľňovala po narezaní kôry, rýchlo prilákala pozornosť britských kolonizátorov. Tí sa ako prví pokúsili tento indiánsky zvyk speňažiť. Už na začiatku 19. storočia bolo možné na území Spojených štátov dostať kocky borovicovej gumy.

Je zrejmé, že ľudia od nepamäti milujú pocit z času na čas žuvať niečo príjemne mäkké a pokiaľ možno aj chutné. Bez toho, aby si to mnohí z nás uvedomovali, žuvanie okrem príjemného pocitu prináša aj určitú formu relaxu. Po rôznych druhoch prírodných živíc sa postupným vývojom stala ideálnym predstaviteľom požadovanej chuti a mäkkosti dnešná podoba žuvačky. Psychologické testy ukazujú, že žuvanie nám pri práci pomáha sústrediť sa na činnosť, ktorú práve vykonávame.

O žuvačke je tiež známe, že pomáha udržať človeka čulého a súčasne uvoľňuje napätie z bežných každodenných situácií, ktoré v nás vyvolávajú nervozitu. Na túto „schopnosť žuvačky“ vsadila aj americká armáda.

V období obidvoch svetových vojen boli žuvačky jedným z druhov tovaru, ktoré boli pravidelne dodávané bojujúcim vojakom. Rovnako to bolo aj v „modernejších vojnách“ – kórejskej a vietnamskej. Žuvačky boli dodávané aj americkým vojenským útvarom nasadeným v Saudskej Árábii počas vojenského konfliktu v Perzskom zálive v roku 1991. Dodnes je žuvačka súčasťou bojových dávok amerických posádok na vojenských pozíciách, základniach  a lodiach.

Najväčší rozmach žuvačky v Amerike nastal, keď William J. White, predavač praženej kukurice z Clevelandu zistil, že kombináciou príchutí s kukuričným sirupom možno dosiahnuť akúkoľvek príchuť. Sirup zmiešal s chicle (šťava s rastliny Manilkara zapota, tropického zeleného stromu pochádzajúceho zo Strednej Ameriky) a rozhodol sa pre príchuť mäty piepornej. Ešte dnes je mäta pieporná obsiahnutá asi v 50% žuvačiek predávaných v USA.

So žuvačkami je neodmysliteľne spojené meno Williama Wrigleyho juniora, ktorý na jar v roku 1891 prišiel z Filadelfie do Chicaga. Vtedy mal dvadsaťdeväť rokov, vo vrecku 32 dolárov a veľké ambície podnikať „na vlastných nohách“. Obchodnícky talent uplatňoval aj na začiatku svojej obchodnej dráhy v Chicagu. Ku každej plechovke s práškom do pečiva, ktorý predával, daroval 2 balíčky žuvačiek. Wrigleyho ponuka bola veľkým úspechom. Zdalo sa, že prémia – žuvačka – bude žiadanejšia než výrobok, ku ktorému bola pridávaná. Na tento okamih Wrigley čakal. S energiou jemu vlastnou sa pustil do dobývania „žuvacieho trhu“. O dva roky neskôr (1893) uzreli svetlo sveta značky Wrigley´s Spearmint a Wrigley´s Juicy Friut, ktoré sa v takmer nezmenenej podobe predávajú dodnes.

V roku 1906 poslal pán Adolph Glaser svojho dôverníka z Prahy do Ameriky, kde už bola výroba žuvacej gumy v plnom prúde. Tento pán priamo špionážnym spôsobom povyzvedal spôsob jej výroby. Dal sa najať do najväčšej továrne na žuvaciu gumu najskôr ako nosič bední na dvore, neskôr sa dostal  aj do výroby, a keď sa mu podarilo všetko zistiť, zase zmizol. Priviezol celé tajomstvo výroby a pán Glaser už v roku 1910 začal túto novinku vyrábať pod názvom Rici s príchuťou nektaru a ruže. Žuvačka obaľovaná v cukrovej múčke sa zo začiatku vkladala do plechových škatuliek nebalená. Bolo to naozaj  niečo nové a odbyt bol veľký, guma sa dodávala do celého vtedajšieho Rakúsko-Uhorska. V rokoch po druhej svetovej vojne bolo u nás zakázané vyrábať žuvačku, údajne  z hygienických dôvodov. Nakoniec však v roku 1956 Ministerstvo zdravotníctva výrobu povolilo, aby sa tak zabránilo nelegálnemu obchodu s týmto výrobkom.

Trendom dnešnej doby sú žuvačky, ktoré prinášajú konzumentovi výhodu, či už v podobe ochrany zubov pred zubným kazom, osvieženie dychu alebo sú to žuvačky podporujúce tvorbu slín v prípadoch ochorenia xerostomiou (suchosť v ústach).

Portfólio výrobkov Orbit obsahuje:

Orbit Basic znižuje riziko vzniku zubného kazu; je dostať v príchutiach Peppermint, Spearmint, Strawberry, Apple, Sweet Mint, Cherry Mint
Orbit pre deti s Kalciom posilňuje detskú zubnú sklovinu v príchutiach Classic a Lemonade
Orbit White s obsahom bikarbonátu pomáha udržiavať vaše zuby biele
Orbit Professional s obsahom špeciálnych mikrogranúl čistí vaše zuby tak, že to poznáte
Orbit Herbal s výťažkami z bylín pre zdravé ďasná
Orbit Drops cukríky bez cukru, ktoré neškodia vašim zubom; v príchutiach Wild Fruit, Wild Mint, Nature Mint, Lemon Mint, Orange Mint

Orbit pomáha chrániť pred zubným kazom po každom jedle, vždy a všade

 


Diskusia k článku:

Príspevok :
Autor :
E-mail :
Prispievate ako neregistrovaný používateľ. Prihlásiť sa môžete v ľavom stĺpci.
NAJČÍTANEJŠIE
 
REKLAMA
BIOTRUE banner 109 sutaz
 
REKLAMA
 
PARTNERI
Slovensky paraolypijsky vybor
 
NAJNOVŠIE
 
HĽADAŤ

v článkoch
v poradni
v katalógu
 
 
(c)2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. redakcia(`na`)lady.sk
Nezodpovedáme za obsah príspevkov pridaných zvonku!!!