lady.sk
AKLINIK B 468X60
  * 2021
  * 2020
  * 2019
  * 2018
  * 2017
  * 2016
  * 2015
  * 2014
  * 2013
       December
       November
       Október
       September
       August
       Júl
       Jún
       Máj
       Apríl
       Marec
       Február
       Január
  * 2012
  * 2011
  * 2010
  * 2009
  * 2008
  * 2007
  * 2006
  * 2005
  * 2004
  * 2003
  * 2002
  * 2001
  * 2000

 
Napíšte nám svoje otázky, pripomienky, návrhy, nápady, požiadavky na redakcia(`na`)lady.sk
 
PRIHLÁSENIE


  Zapamätať heslo

Nová registrácia
Zabudnuté heslo

Registráciou získavate ochranu mena v poradni a v komentároch k článkom.
 
PORADŇA

Dnes pribudlo:
2 tém, a 16 reakcií.
Včera pribudlo:
0 tém, a 15 reakcií.

 
Z ARCHÍVU
 
Pondelok, 18. Január, , Dnes oslavuje Bohdana
  KATALÓG Informácie    Pridať firmu 
Móda, módne odevy, bielizeň Obuv, kabelky Módne doplnky, klenotníctva Kozmetika, parfuméria Skrášľovacie salóny, služby, pobyty Zdravie, výživa
V správnej desiatej školáka by nemal chýbať chlebík Penam

  Spracoval(a) : Zuzana
Dátum : 5.9.2013
späť
Späť

Poslať
 

Ukáž, čo máš na desiatu? – zvedavý pohľad do spolužiakovho desiatového boxíku môže  ľahko spôsobiť, že nad desiatou, ktorú sme ráno svojmu školákovi pripravili, ohrnie nos a skončí v koši.  Ako pripraviť dieťaťu desiatu tak, aby bola naozaj zdravá a aby ju s chuťou zjedlo?

 

Čo by mala desiata obsahovať?

Predovšetkým by mala byť pestrá, aby obsiahla všetky dôležité živiny, minerály a vitamíny, ktoré dodajú deťom potrebnú energiu, pretože rastú a vyvíjajú sa. „Desiata by mala tvoriť približne 10% celodenného energetického príjmu, ale určite by nemala nahrádzať raňajky.  A hoci každé dieťa má iný apetít, mala by byť dostatočne výživná, ale zároveň ľahká, aby sa mohlo tešiť na obed,“ hovorí MUDr. Jana  Babjaková z občianskeho združenia Výživa detí.  „Základom desiatej by malo byť lokálne a sezónne ovocie, menším deťom k tomu stačí pribaliť kyslomliečne výrobky. Pre starších školákov je potrebné desiatu doplniť o obložený chlebík – najmä ak deti nemali dostatočné raňajky a majú zabezpečenú dostatočnú fyzickú aktivitu napríklad na hodinách telesnej výchovy a cez prestávku.“   

 

Obložený chlebík dodá energiu, vitamíny, minerály

Veľmi vhodné  na desiatu sú celozrnné chlebíky s vysokým podielom vlákniny, minerálnych látok a vitamínov. „Chlieb, najmä balený, je vhodnejšia alternatíva ako sladké tyčinky a keksíky, ktoré kvôli podstatne vyššiemu obsahu jednoduchých cukrov a tuku predstavujú bohatší zdroj energie. Aby bola školská desiata pestrá, je dobré rôzne druhy chleba striedať, klasický chlebík s tmavým, viaczrnným,“  vysvetľuje MUDr. Jana Babjaková.

Aby mali deti desiatu naozaj pestrú, môžeme ju  pripraviť aj z toastového či svetlého chleba. Už najmenších školáčikov by sme mali učiť, čo je pre nich zdravé, aby si ako tínedžeri nekupovali pravidelne na desiatu chipsy, keksíky a kolu .

Vhodným tipom na desiatu je pšenično-ražný  Penam  Chlieb gazdovský s tradičnou chuťou domáceho chleba, ktorú si obľúbia aj deti. Dostanete ho kúpiť v praktickom 500 g balení a pretože je nakrájaný, obložené chlebíky máte hotové raz-dva.

Mnohé maminy zvažujú, akú desiatu pripraviť svojim ratolestiam na teplejšie a naopak na chladnejšie dni. „Desiatu „zohrejeme“ pridaním bielkovín z mäsa, najlepšie kvalitnej chudej šunky alebo tenkého plátku lososa. Ideálne sú šunkové či rybacie nátierky na celozrnnom chlebe. Ak ju chceme „ochladiť“, celozrnný chlieb kombinujeme so zeleninou (paprika, paradajka, uhorka) alebo s jogurtom,“ radí Ivan Mach, odborník na výživu. Na oba druhy desiatej pre vášho školáka môžete použiť Penam Chlieb viaczrnný, ktorý má vysoký podiel vlákniny a obsahuje ovsené vločky bohaté na beta-glukány. Kúpite ho balený, takže vám vydrží dlhšie, a je tiež krájaný, čiže ho stačí len natrieť dobrou nátierkou a doplniť zdravou zeleninou.

Ak chceme deťom pripraviť zdravú desiatu, chlebík môžeme natrieť tenkou vrstvou napr. tvarohových alebo strukovinových nátierok, najlepšie pripravených doma. Doplníme ho porciou pestrofarebnej zeleniny – nakrájaná paprika, reďkovka, mrkva, šalátový list, uhorka, kaleráb. Pre spestrenie chlebík doplníme tvrdým syrom alebo na plátky nakrájaným vajíčkom uvareným natvrdo. Dôležitou súčasťou desiaty je pitný režim – ideálna je čistá pitná voda, nesladený čaj. Desiata by mala lákať dieťa aj tým, ako vyzerá, ako chutí, ako vonia – aby ju mohlo vnímať všetkými zmyslami,“ dodáva MUDr. Babjaková.

Takže z času na čas stojí zato privstať si a pripraviť svojmu školáčikovi zábavné desiatové prekvapenie – napríklad veselé zvieratko pripravené z čerstvého chlebíka Penam, domácej nátierky a zeleniny. Zabalené v desiatovom papieri, ktorý nezvlhne, a v pevnom desiatovom boxe vydrží neporušené, až kým sa váš hladný školák do neho s chuťou zahryzne. Fantázii sa medze nekladú a Penam prináša pár tipov, ako deti naučiť, že desiata je zábava a navyše výborne chutí.

 

Toto do desiatového boxu nepatrí

-       Nadmerne solené potraviny – napr. salámy, klobásy,  vyprážané mäso, slané zemiakové lupienky

-       Sladkosti s vysokým obsahom jednoduchých cukrov – čokoládové a sladké tyčinky, keksíky, napolitánky

-       Sladené, kolové a energetické nápoje


Diskusia k článku:

Príspevok :
Autor :
E-mail :
Prispievate ako neregistrovaný používateľ. Prihlásiť sa môžete v ľavom stĺpci.
NAJČÍTANEJŠIE
 
REKLAMA
BIOTRUE banner 109 sutaz
 
REKLAMA
 
PARTNERI
Slovensky paraolypijsky vybor
 
NAJNOVŠIE
 
HĽADAŤ

v článkoch
v poradni
v katalógu
 
LADY emailom
V prípade že máte záujem pravidelne odoberať spravodajstvo z nášho servera, prosím zadajte vašu e-mailovú adresu a stlačte tlačítko Prihlás.

 
 
(c)2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. redakcia(`na`)lady.sk
Nezodpovedáme za obsah príspevkov pridaných zvonku!!!