Aj vám sa stáva, že na rodičovskom združení vás natoľko vybudia, že doma bez rozmýšľania prikážete dieťaťu prepísať správnu úlohu len preto, že je nepekne napísaná?
Žiaľ, väčšina ľudí nemá také krásne písmo, ako majú učitelia. Sklon, hrúbka aj čitateľnosť nášho písma, je vonkajším prejavom nášho vnútorného sveta. Ak do neho chceme vstúpiť a meniť ho, len preto, že pani učiteľka chce, aby všetky deti pekne písali, teda boli rovnaké, môže sa stať, že veci nedopadnú dobre. Pamätám sa ako mi mama dala prepísať celú písanku, keď to nepomohlo, musela som vo voľných chvíľach prepisovať všetky staré písanky. Viem, že to môjmu písmu neprospelo, ale prispelo to k nezhodám, ktoré vstúpili do rodiny kvôli „kocúrkovskému písmu“ a jeho „riešeniu“. Moje písmo zostalo hrozné, ale mama hltala tabletky proti bolestiam hlavy. Dnes sa dosť čudujem, že sa roky živím novinárčinou. Možno to bude tým, že do môjho života dosť skoro vstúpil písací stroj a počítač. Myslím si, že budúcnosť nepatrí krasopisu, ale výpočtovej technike. Chatujem si o stošesť, mailujem s priateľmi, posielam im SMS-ky. Aj naša babička má mobil, takže s ňou som tiež v abecednom styku. Písmenkujeme si pred spaním a nechávame si krásne odkazy ráno. Dnes sa už smejeme nad tým, ako veľmi chcela, aby som mala dokonalé učiteľské písmo. Nikdy ma nepočúvala, keď som jej hovorila, že sused lekár, ktorého tak veľmi obdivovala pre jeho ľudské vlastnosti, tiež škaredo píše. Podliehala ilúzii, tak ako náš školský systém, že za pekným písmom sa skrýva pekná duša. Grafológovia by mohli potvrdiť o aký veľký omyl ide. Oberať deti o čas radosti a detstva, preto, aby si nacvičili písmo, ktoré sa napokon aj tak zmení na škrabopis, sa mi zdá z hľadiska dnešnej rozvinutej spoločnosti naozaj kontraproduktívne. Už aj školskí psychológovia tvrdia, že písať na nečisto, meniť písmo a tráviť nad úlohami čas, ktorý sme mohli venovať niečomu príjemnému a užitočnému, je zbytočné. Dieťaťu to nedá nič do života, nespríjemní mu to vzdelávanie, neurobí mu to radosť z dosahovaných výsledkov. Dalo by sa skôr povedať, že ide o páchanie násilia, niekedy až šikanu zo strany dospelých , ktorej dôsledkom môže byť psychická nevyrovnanosť, neuróza, koktavosť, strata záujmu o štúdium, smútok.
Milé mamičky nezabúdajte, že pre vaše dieťa bude notebook úplnou samozrejmosťou. Krásnym písmom sa bude môcť pochváliť, iba ak by sa stal učiteľom. Mám obavy, že keď k tomuto povolaniu inklinuje, určite nebude mať problémy s písmom.