Jar – čas vôní (PR)
Autor(ka) : Zuzana Konečná
Dátum a čas : 19.4.2005 00:00
Kategória : Krása
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...
Komu (email) :
Od (email) :
Od (meno) :
  

Vône nás sprevádzajú celý život. Teraz na jar ich možno vnímame oveľa intenzívnejšie a citlivejšie ako inokedy. Možno je to tým, že sa zo zimnej letargie neprebúdza len príroda, ale aj naše zmysly. Práve v tomto období túžime po tom, aby sme sa opačnému pohlaviu čo najviac zapáčili, nakupujeme nové oblečenie, meníme vizáž, pokukávame po nových vôňach... Prečo to vlastne všetko robíme? Mužom sa predsa páčime nenalíčené a čo najprirodzenejšie.

Vône nás sprevádzajú celý život. Teraz na jar ich možno vnímame oveľa intenzívnejšie a citlivejšie ako inokedy. Možno je to tým, že sa zo zimnej letargie neprebúdza len príroda, ale aj naše zmysly. Práve v tomto období túžime po tom, aby sme sa opačnému pohlaviu čo najviac zapáčili, nakupujeme nové oblečenie, meníme vizáž, pokukávame po nových vôňach... Prečo to vlastne všetko robíme? Mužom sa predsa páčime nenalíčené a čo najprirodzenejšie.

Ženy sa pre opačné pohlavie skrášľovali odjakživa -  už praľudia si veľmi skoro všimli, že vône na človeka pôsobia. Neskôr prišli na to, že to, čo zapácha býva nielen nepríjemné pre nos, ale väčšinou pokazené, a preto je lepšie sa tomu vyhnúť. Z týchto dôvodov si ženy (a mnohokrát aj muži) už v starovekom Ríme pripravovali vonné kúpele a tí, ktorí sa zaoberali obchodom s vonnými esenciami, boli veľmi vážení a úspešní. Potom svet objavil prvé parfumy – tie prvé plnili funkciu dnešných dezodorantov. Za úplne prvý parfum môžeme označiť kadidlo, veď napokon aj označenie „per fumum“ znamená v preklade „cez dym. Postupom času sa parfumy a vône rozširovali po celom svete a nachádzali si stále viac priaznivcov. Po páde Ríma sa postupne stalo najväčšou svetovou voňavkárskou veľmocou Taliansko, predovšetkým Benátky. Práve v tejto dobe však cena parfumov vzrástla natoľko, že boli dostupné len málokomu. Veľký rozkvet výroby parfumov nastal v období renesancie a baroka.  I keď dnes je parfumovou veľmocou Francúzsko, vtedy tomu tak nebolo. Francúzske voňavkárstvo sa začalo rozvíjať predovšetkým vďaka hygiene, teda skôr jej nedostatku. Ľudia jednoducho zapáchali a pach potu a nečistôt bolo treba „prebiť“,  ideálne niečím výrazne voňavým. Ďalšia revolúcia vo vývoji voňaviek nastala na prelome 17. a 18. storočia – vtedy sa prvýkrát objavila kolínska voda, ktorá dostala meno podľa mesta Kolín.

Medzi vôňami obľúbenými u žien a mužov je veľký rozdiel.  Páni chcú ukazovať svoju mužnosť, a preto často používajú vône veľmi korenisté, levanduľové a citrusové. Naopak, ženy vyzdvihujú svoju nevinnosť,  radšej sa orientujú na vône kvetinové a ovocné.

Kozmetické prípravky a parfumy sú súčasťou diskrétnej hygieny už viac ako sto rokov. I dnes majú tieto prípravky zabraňovať poteniu a dodávať sebaistotu. Pach potu je dnes verejne neprijateľný, a preto sa základom hygieny stávajú (v cudzine sú už každodennou samozrejmosťou) antiperspiranty a dezodoranty.

Veľa ľudí sa domnieva, že sa potia len pri fyzickej aktivite alebo v horúcom lete. To je tvrdenie, ktoré sa rozhodne nezakladá na pravde. Všetci sa potíme počas celého roka, len vo chvíľach väčšieho fyzického a emočného vypätia viac. Rovnaké je to aj v lete. Potenie je prirodzený mechanizmus organizmu na regulovanie telesnej teploty a jeho hlavnou úlohou je termoregulácia. Pomáha ochladzovať organizmus a svoju úlohu má tiež pri vylučovaní škodlivých a toxických látok. Veľký rozdiel je v potení mužov a žien. Ženská pokožka je citlivejšia na teplotné zmeny, čo spôsobuje väčšie množstvo tukov, má menšiu plochu a menší počet potných žliaz. Z toho vyplýva, že sa ženy potia menej ako muži. Pánske potné žľazy sú omnoho aktívnejšie ako ženské a spravidla sa u nich v podpazuší nachádza aj viac baktérií, ktoré spôsobujú nepríjemný zápach. Muži sa teda nielen viac potia, ale ich pot je i výraznejšie cítiť.

Používanie dezodorantov či antiperspirantov by teda malo byť súčasťou každodennej rannej hygieny žien i mužov. Z prieskumov vyplýva , že tomu tak nie je.  Väčšina Slovákov si myslí, že medzi voňavý národ nepatríme. Najviditeľnejšie je tento fakt asi pri cestovaní hromadnou dopravou. Takmer každý sa najmä pri hromadnej preprave snaží dostať čo najďalej od cestujúcich, ktorí zapáchajú potom. Riešenie je pritom také jednoduché – dnes je už bežne dostať v v každej drogérii antiperspiranty a dezodoranty vo všetkých variantoch, na ktoré si spomeniete – od klasických sprejov, cez roll-ony a tuhé aj gélové sticky až po praktické balenia do kabelky (ministicky). Aj v tejto oblasti je vidieť návrat k prírode a bylinkám – stále viac zákazníkov si obľúbilo práve tento druh kozmetiky. Napríklad značka Rexona uviedla v marci na trh novinku – Rexona Activ Reserve Aloe Vera s výťažkami  práve tejto rastliny.


 



©2001 Fornet. Všetky práva vyhradené.