Úplne na dne… |
||
Autor(ka) : Gabriela Richnavská Dátum a čas : 13.11.2006 00:00 Kategória : Krása WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ... |
||
Mala som sedemnásť a prežívala svoju prvú lásku. Bohužiaľ, rozišli sme sa. Našiel si inú. Bola pekná a… veľmi štíhla! A tak sa začal zmätok v mojej hlave. Dávala som si za vinu, že tých mojich „pár kíl navyše“ spôsobilo, že už nie sme spolu. A pritom v tom období som mala menej než 50 kíl! Môj „nový život“ sa začal delenou stravou. Šla som však až do extrému. Každé sústo som si začala vážiť. Ak malo čo i len o 2-3 dkg viac, odrezala som z neho. Tento boj trval 4 roky. Mala som sotva 36 kíl. | ||
Mala som sedemnásť a prežívala svoju prvú lásku. Bohužiaľ, rozišli sme sa. Našiel si inú. Bola pekná a… veľmi štíhla! A tak sa začal zmätok v mojej hlave. Dávala som si za vinu, že tých mojich „pár kíl navyše“ spôsobilo, že už nie sme spolu. A pritom v tom období som mala menej než 50 kíl! Môj „nový život“ sa začal delenou stravou. Šla som však až do extrému. Každé sústo som si začala vážiť. Ak malo čo i len o 2-3 dkg viac, odrezala som z neho. Tento boj trval 4 roky. Mala som sotva 36 kíl. Znepriatelila som si celé svoje okolie. Všetci videli, čo sa so mnou deje, len ja som si to nechcela pripustiť. Nechcela som vidieť, že to, čo robím, je úplne choré a nezmyselné. Mama ma nútila jesť. Nenávidela som ju za to. Rovnako všetkých dookola. Mala som pocit, že mi nik nerozumie. Klamala som, jedlo vyhadzovala alebo skrývala. Myslela som, že už len pohľad do zrkadla spôsobí, že priberiem. Merala a vážila som sa trikrát denne. Podrobne si zapisovala, čo som počas dňa zjedla a večer vždy analyzovala, čo z toho som zjesť nemusela… Z toho všetkého mi začali vypadávať vlasy, kaziť zuby, mala som strašné kruhy pod očami. Nedokázala som sa v škole sústrediť… Mama raz objavila ten môj denník. Preplakala celú noc a potom ma násilím odviedla do nemocnice. Keď sa na to spätne pozerám, myslím, že nič lepšie urobiť nemohla. Navštívila som veľa psychiatrov a liečební a ešte stále z toho nie som vonku, ale dospela som do štádia, keď si uvedomujem, že hru, ktorú som sama so sebou rozohrala je smrteľná. Že víťaz môže byť iba jeden. Buď ja alebo ona. Anorexia. Silvia, 22 rokov Fakty o poruchách príjmu potravy Mentálna anorexia K prejavom hladovania a intenzívnych diét patria: Mentálna bulímia K prejavom kolobehu hladovania a zvracania patrí: RIZIKOVÉ FAKTORY VZNIKU PORUCHY PRÍJMU POTRAVY O tom, ktorý z faktorov je najrizikovejší sa vedú mnohé diskusie. Mnoho hlasov sa prikláňa k názoru, že pre dospievajúcu mládež je najväčším rizikom vzniku ochorenia súčasný spoločenský diktát módy. Či je to skutočne pravda ukážu až ďalšie výskumy. Vek Diéty Hladovanie spojené so želaním schudnúť, má veľký vplyv nielen na telesné, ale aj na duševné zdravie. Môže prechodne vyvolať mierne euforickú náladu a paradoxne aj nárast energie. Z dlhodobého pohľadu je však hladovanie pre organizmus veľká záťaž - môže ohroziť zdravie a dokonca aj život jedinca. Niektoré účinky hladovania na organizmus: Vplyv hladovania na myslenie a náladu: Napadlo vás niekedy prečo idú knihy a časopisy propagujúce držanie redukčných diét tak na odbyt? Prečo sa každý rok dostávajú na trh nové diéty a knihy o diétach? Odpoveď je jednoduchá - pretože nefungujú. Chudnutie sa predáva ako každé iné hobby, ako niečo, čo vás bude sprevádzať celý život. Rozvetvený dietetický priemysel si tak rafinovane zabezpečuje "mastné" zisky na mnoho rokov dopredu. Spoločenský tlak Od konca 50- tych rokov chudne ideál ženskej krásy približne rovnakým tempom, akým vzrastá priemerná telesná hmotnosť obyvateľstva ekonomicky rozvinutých krajín. Reklama je považovaná za hlavného podporovateľa nenávisti k obezite. V reklame ide hlavne o to, vytvoriť dokonalý svet, v ktorom je všetko krajšie. Pritom sa kladie dôraz na mladosť, módnosť a dobrú kondíciu. Moletní ľudia však v povedomí verejnosti nestelesňujú ani jednu z týchto vlastností. Móda - pokiaľ sa dnes chce žena či dievča moderne obliekať, musí mať nízku konfekčnú veľkosť. Prieskum uskutočnený v roku 1997 v bratislavských butikoch ukázal, že ak by sa v nich chcela obliecť moletnejšia žena s konfekčnou veľkosťou 50 (obvod hrudníka 114-119 cm, obvod pása 96-102 cm, obvod bokov 105-108 cm), nemala by šancu. Bola by nútená navštíviť niektorý z obchodných domov a aj tam by si mohla vybrať len nejaké jednofarebné oblečenie, a to čierne, sivé, prípadne krémové. Vo väčších mestách existujú dokonca butiky, v ktorých predávajú oblečenie pre dospelé ženy len vo veľkosti 38. Cvičenie a imidž tela - v minulosti bolo hlavnou zásadou byť zdravý a cítiť sa v kondícii. Dnes sa pri propagácii zdravého spôsobu života vyzdvihuje hlavne udržanie si štíhlej línie. Je pri tom úplne jedno, či ste práve v období telesného vývinu, alebo ste matkou troch detí. Mnohé módne časopisy sú dokonca upodozrievané zo zámerného pretiahnutia fotografie pomocou počítačovej techniky. Vymaniť sa spod silnejúceho tlaku spoločnosti orientovanej na samostatnosť, úspech, výkon a sebaovládanie nie je jednoduché. Zvlášť v období, v ktorom si mladý človek hľadá svoje miesto vo svete dospelých. Vyžaduje si to nemalú dávku odvahy, schopnosť nadhľadu a tiež zmysel pre humor. Rodina SPOLOČNOSŤ UNILEVER A NADÁCIE PONTIS A VIA PODPORUJÚ PREVENCIU PORÚCH PRÍJMU POTRAVY A ZDRAVÉ SEBAVEDOMIE DIEVČAT A ŽIEN – PROJEKT 5P ODŠTARTOVAL 1. 10. 2006 Spoločnosť Unilever so značkou Dove pokračuje vo veľmi úspešnej Kampani za skutočnú krásu zverejnením jej ďalšej fázy. Teraz sa značka Dove spojila s nadáciami PONTIS a VIA, aby spoločne otvorili diskusiu na tému zdravého sebavedomia dievčat a žien a s tým zdanlivo nesúvisiacu tému Podpora Prevencie Porúch Príjmu Potravy, ktorá je neodmysliteľne spätá s prirodzenou a zdravou krásou. Od 1. októbra 2006 po dobu minimálne jedného roka štartuje unikátny charitatívny projekt v spolupráci so spoločnosťou Unilever, pod hlavičkou značky Dove a nadácií VIA a PONTIS. Jeho cieľom je otvoriť širšiu diskusiu na tému zdravého sebavedomia dievčat, žien a porúch príjmu potravy. Projekt sa snaží poukázať na problematiku tejto témy a osloviť nás všetkých, aby sme si pripustili, že možno hneď vedľa nás žije človek s poruchou príjmu potravy. Preto budú mať ľudia možnosť v rámci projektu prispievať SMS v SR a DMS v ČR na verejnú zbierku Dove, ktorá bola vyhlásená začiatkom októbra. Výťažok z vyzbieraných peňazí bude použitý na projekty podporujúce prevenciu porúch príjmu potravy prostredníctvom vyhlásenia verejných grantov. Rovnako na podporu pomoci dievčatám v kritickom veku, ktoré trpia nedostatočne silným a zdravým sebavedomím. Charitatívny projekt 5P je ďalšou časťou Kampane za skutočnú krásu. Jeho cieľom je aj naďalej podporovať nielen prirodzenú krásu, ale predovšetkým zdravie. To býva na úkor krásy veľmi často zanedbávané. Práve porucha príjmu potravy patrí medzi najčastejšie následky honby za krásnou postavou a desiatky – predovšetkým žien a dievčat – trpia týmto ochorením dlhodobo. V niektorých prípadoch aj celoživotne. V rámci Kampane za skutočnú krásu a verejnej zbierky 5P, má svoje dôležité miesto samostatný výukový program Body Talk, ktorého cieľom je účinne komunikovať s teenagermi, predovšetkým s mladými dievčatami. Tvoria najviac ovplyvniteľnú skupinu a sú v oblasti PPP veľmi podceňované. Práve u detí na základných školách problém s príjmom potravy mnohokrát začína. Vie si však dvanásťročná slečna so strojčekom na zuboch a pehami poradiť so svojimi vnútornými pocitmi, keď sa denne pozerá na titulné stránky časopisov s „dokonalými“ modelkami? Práve preto je tu projekt Body Talk, v rámci ktorého budú školopovinným deťom odborníci vysvetľovať základy zdravého sebavedomia, pochopenia a akceptácie samých seba. V rámci rôznych cvičení si tu deti napríklad vyskúšajú prácu v reklamnej agentúre, kde sa rodí „všetko dokonalé“. Predovšetkým však dostanú priestor hovoriť o tom, čo ich trápi na svojom tele, v duši… aby na svoje zdanlivo zanedbateľné problémy neboli samé. Čo je dôležité, budú mať možnosť diskutovať s odborníkmi, ktorí pomôžu ich zdanlivo malicherným problémom čeliť. „Krása vždy bola aj bude jednou z najdiskutovanejších tém. Po stáročia sa pohľad na ňu menil. Kto dnes môže s určitosťou tvrdiť, čo je skutočne krásne a čo už nie? Značke Dove záleží na tom, aby sa všetky ženy cítili byť prirodzene pekné, vyžarovala z nich pohoda, spokojnosť a zdravé sebavedomie,“ vysvetľuje Lenka ČUBROVÁ Brand Manager Dove pre českú a slovenskú republiku a dodáva: „Každá z nás listuje v life-styleových časopisoch a častokrát sa stane, že sa porovnávame so štíhlymi, trendovo oblečenými krásnymi modelkami či celebritami. V porovnaní s nimi sa zrazu cítime byť nedokonalé. Áno, médiá niekedy formujú naše postoje. A môže to mať nedozierne, až tragické následky. Poruchy príjmu potravy a s tým súvisiace problémy sú tak nelogickým vyústením celej situácie, čo môže viesť až k patologickej bulímii a anorexii, strate sebavedomia, zažívacím problémom, poruchám osobnosti… Toto všetko musia ženy a dievčatá prekonávať na ceste za „ideálom krásy“? Ako dokáže sotva 12-ročné dievčatko včas rozpoznať, že toto nie je cesta, ktorou by sa mala uberať? Preto sa značka Dove rozhodla rozpútať verejnú diskusiu o kulte skutočnej krásy a najmä projekt 5P na Podporu Prevencie Porúch Príjmu Potravy. Nie, nechceme docieliť, aby sa dámy o seba prestali starať. Naopak, považujeme to za mimoriadne dôležité. Snažíme sa len nájsť tú správnu mieru, aby sa svoje „nedokonalosti“ naučili vnímať ako výnimočnosť a nie odchýlku od normálu. Nič sa nedeje samé od seba. Ani Rím nepostavili za noc. Uvedomujeme si, že búr nie myšlienkových stereotypov o kráse z titulných stránok časopisov je beh na dlhé trate. Značka Dove je však vytrvalá. Aj preto, že sme počuli nejeden smutný príbeh,“ uzatvára Lenka Čubrová. Kto dokáže podať pomocnú ruku? Bratislava: Pezinok: Banská Bystrica: MUDr. Dana Ignjatovičová Martin: Košice PHDr. Miroslava Orolová Poprad: MUDr. Silvia Kubáňová ©2001 Fornet. Všetky práva vyhradené. |