Pohovor do zamestnania dnes už nie je len rozhovorom o životopise kandidáta. |
||
Autor(ka) : Gabika Dátum a čas : 4.6.2013 01:01 Kategória : Tipy, triky WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ... |
||
Mať správneho človeka na správnom mieste a včas – to je to, o čo ide každej spoločnosti. O to viac v súčasnej dobe hospodárskej a ekonomickej krízy, keď firmy potrebujú motivovaných, angažovaných a inovatívnych zamestnancov, ktorí budú spoločnosť posúvať dopredu. | ||
Mať správneho človeka na správnom mieste a včas – to je to, o čo ide každej spoločnosti. O to viac v súčasnej dobe hospodárskej a ekonomickej krízy, keď firmy potrebujú motivovaných, angažovaných a inovatívnych zamestnancov, ktorí budú spoločnosť posúvať dopredu. Rovnako je pre potenciálnych zamestnancov mimoriadne dôležité, aby sa na pohovor dostatočne pripravili a správne napísali životopis. Už ten totiž mnohé napovedá o schopnostiach kandidáta a nielenže v ňom nesmú byť chyby, ale mal by potenciálneho zamestnávateľa zaujať na prvý pohľad. V čase takmer 15-precentnej nezamestnanosti na Slovensku je o dobré pracovné miesta doslova „bitka“ a ani firmy si nemôžu dovoliť „zakopnúť“. Pritom správny kandidát nemusí byť práve ten, ktorý má najviac titulov, alebo najdlhšiu prax. Často rozhodujú celkom iné atribúty. Personalisti preto v súčasnosti stále častejšie využívajú osvedčené aj nové psychodiagnostické metódy pri výberový konaniach a je veľmi dôležité, aby zvolili tú správnu. Pohovor do zamestnania dnes už nie je len rozhovorom o životopise kandidáta. „Pre firmy je často zaujímavejší kandidát, ktorému takpovediac „svietia oči“ keď rozpráva o svojej práci, skrátka ten, ktorý je nielen schopný ale má skutočne úprimný záujem o miesto. A nie len pre peniaze. Často je to dôležitejšie ako by mal dlhoročnú prax. Samozrejme, ide aj o to, akú pozíciu firma obsadzuje, ale hľadáme predovšetkým zamestnancov, ktorí nie sú reaktívni, ale sú ochotní ponúknuť i „niečo viac“ a prinášajú firme pridanú hodnotu. Mnohokrát je cennejší „zapálený“ aj keď menej skúsený kandidát“, hovorí Mgr. Silvia Korbašová, PhD. z personálno – poradenskej spoločnosti PERSEA a dodáva: „Je veľmi dôležité vedieť, na akú pozíciu vyberáme kandidáta. Podľa toho sa rozhodujeme, ktorú stratégiu vedenia pohovoru zvolíme. Musíme odhadnúť uchádzača, a zistiť, pri ktorom z prístupov nám o sebe a svojej motivácii prezradí najviac. Zvyčajne sa najviac dozvieme použitím behaviorálneho prístupu, založenom na kritériách a použitím počúvania na troch úrovniach (fakty, pocity, skutočné posolstvo). Ale výber najvhodnejšej metódy je naozaj individuálny.“ Viaceré z osvedčených aj nových psychodiagnostických metód pri výberoch zamestnancov, môžu používať iba odborníci, ktorí vyštudovali psychológiu. Aj preto, že personálne agentúry takýmito ľuďmi disponujú, sú pre firmy neoceniteľným pomocníkom. Stále populárnejšou metódou sú hodnotiace Assessment centrá. Podľa skúseností personalistov povedia o ľuďoch ďaleko viac ako klasické pohovory, či testy. Assessment centrá používali počas druhej svetovej vojny Američania na výber agentov tajných služieb. Potrebovali totiž odlíšiť ľudí, ktorí vedia pracovať pod stresom od tých, čo to nedokážu. Dnešné komplexné Assessment centrá sú niekoľkohodinové špeciálne testovania kandidátov. Firmám sa Niektoré pojmy a metódy
Assessment Centre a Development Centre (Hodnotiace a Rozvojové centrum) - Metóda, ktorá umožňuje hodnotiť potenciál účastníkov na základe pozorovania ich správania v konkrétnych modelových situáciách, ktoré zvyčajne kopírujú situácie - Umožňujú predikovať ich budúce pracovné správanie a pomenovať možný smer profesijnej orientácie a osobnostného rozvoja. Vedecké skúmania poukazujú na vysokú mieru objektivity - ak ide o komplexné AC (vrátane IQ testov, štruktúrovaného interview a psychodiagnostiky zameranej na osobnostné parametre). Personálny audit - Nezávislé zhodnotenie manažérskeho a personálneho potenciálu spoločnosti, ktoré poskytuje komplexný obraz o personálnej situácii a efektivite personálneho riadenia. Posudzujú sa osobnostné a pracovné predpoklady zamestnancov pre danú pozíciu, identifikuje sa potenciál tímov, analyzuje sa motivačná štruktúra zamestnancov, interpersonálne vzťahy a procesy a úroveň firemnej kultúry. - Efektom aplikácie výstupov je zvýšenie výkonnosti, produktivity, skvalitnenie tímovej práce, zlepšenie internej komunikácie a klímy v spoločnosti, zvýšenie motivácie Sociologické prieskumy - Ide o analýzu pracovnej klímy a atmosféry s cieľom skvalitniť pracovné prostredie Vysoko efektívne je využitie výsledkov analýzy ako podklad pre tvorbu motivačných systémov v spoločnosti ako napr. systémy vzdelávania, odmeňovania ©2001 Fornet. Všetky práva vyhradené. |