Ponožky a nové pyžamo. Najobľúbenejšie vianočné darčeky majú tento rok konkurenciu v podobe tabletov, žehličiek a smartfónov. Práve o tieto produkty je počas predvianočných nákupov najväčší záujem. Počet predaných tabletov v predajniach obchodného reťazca Electro World medzi mesiacmi september a október narástol až o 40 %.
Zákazníci pritom nekupujú iba tie najlacnejšie tablety. Najväčší záujem je o strednú kategóriu modelov známych značiek ako ASUS, Lenovo a Acer. „Ponúkame i dostatok modelov základnej kategórie, ktoré kladú dôraz najmä na nízku cenu. Keďže si zákazníci môžu v predajniach tovar vyskúšať a porovnať, nakoniec sa rozhodujú pre modely vyššej kategórie. Dôvodom je kvalita displeja,“ hovorí Tomáš Kučera, Sales manažér spoločnosti Electro World. „Nosnú časť predaja tvoria preto tablety práve v strednom cenovom segmente, no veľký je aj záujem o „A“ modely prémiových značiek Apple, Samsung a Sony,“ dodáva.
Prekvapením roka je nárast predaja žehličiek až o štvrtinu. Ten je spôsobený najmä prínosom žehliacich systémov. Parné generátory sú cenovo dostupnejšie, a kto si zariadenie fyzicky vyskúša, chce ho mať. Žehlenie s ním je podstatne efektívnejšie a výrazne rýchlejšie.
Silný dopyt po inteligentných telefónoch je štandardný takmer počas celého roka, pred Vianocami však táto kategória zaznamenala viac ako 20% nárast. Rovnaký nárast je aj v kategórii notebookov, ktorá vďaka najnovšiemu trendu výrobcov – vytváraniu konvertibilných zariadení – zažíva malú revolúciu. Hoci si ľudia na tento typ notebookov stále zvykajú, záujem z ich strany postupne rastie. „My sami tejto kategórii veríme a napr. ASUS Transformer Book je u nás jedným z hlavných ťahúňov tohtoročných Vianoc,“ vysvetľuje T. Kučera. V prípade štandardných notebookov je viditeľný presun záujmu k ultrabookom. Dôvodom je klesajúca priemerná cena. Postupne rastie aj záujem o modely s dotykovým displejom.
Vianoce sú ideálnym časom na nákup nových spotrebičov, televízory nevynímajúc. V predajniach Electro World sa ich v októbri predalo o 15 % viac v porovnaní so septembrom. 4K rozlíšenie, najnovší trend medzi výrobcami, však hlavným ťahákom predvianočnej sezóny nie je. „Zákazníci sú čoraz skúsenejší a tušia, že to, čo vyzerá skvelo v predajni, nemusí rovnako dobre fungovať aj v domácnosti. Na akýkoľvek zdroj signálu v 4K si budeme musieť ešte chvíľu počkať,“ dodáva Kučera. Najväčší záujem tak vzbudzujú SmartTV televízory. Tie je možné pripojiť do internetu a ponúkajú viacero bonusových funkcií a služieb, ako je Facebook, Skype, on-line hry, digitálne videopožičovne či prepojenie s ďalšími domácimi spotrebičmi.