Zachyťte najlepšie okamihy behu! |
||
Autor(ka) : Peter Dátum a čas : 4.8.2014 00:00 Kategória : Koktail WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ... |
||
Tiež ste prepadli kúzlu fotografie a chceli by ste dokumentovať bežecké udalosti, tak aby vaše fotky boli ako od profíka? Nasledujúce rady sú práve pre vás! | ||
Tiež ste prepadli kúzlu fotografie a chceli by ste dokumentovať bežecké udalosti, tak aby vaše fotky boli ako od profíka? Nasledujúce rady sú práve pre vás! „K fotografovaniu behu sa môžem vyjadriť nielen ako fotograf, ale aj ako aktívny bežec. Hneď na začiatok by som sa vzdal ambície fotiť a bežať zároveň - myslím, že je potrebné nechať beh bežcom a fotografovanie zveriť vlastnému 'fanklubu' - teda fotoaparát odovzdať priateľovi, priateľke, kamarátom, ktorí vás na trati počkajú a vyfotografujú váš výkon," uvádza základnú radu Michael Jurák, školiteľ značky Nikon. Prípravy na fotografovanie behu je teda dobré spojiť rovno s prípravami na samotné preteky. Ideálne je dohodnúť sa priamo nad mapou trate, ktorú pobežíte, aké miesta budú na fotenie najvhodnejšie. Tie je potom dobré obsadiť čo najskôr, hlavne při masových akciách. Pri mestských behoch, maratónoch, polmaratónoch a podobne bývajú okraje trasy doslova obalené divákmi. Celok - polocelok - detail Skúste k celej akcii pristúpiť ako k reportáži. Najlepšou metódou ako "podať správu" o pretekoch je riadiť sa známou mantrou fotografov "celok - polocelok - detail". Celok znamená, že širokouhlým objektívom zachytávame zahustený priestor štartu, čím ukážeme množstvo pretekárov i divákov. Polocelok: stredným ohniskom objektívu zobrazíme postavy favoritov závodu, čo je prvá štartová skupinka. Teleobjektívom potom zachytávame portréty, teda detail - napätie posledných sekúnd pred štartom v tvárach bežcov. Tak, ako každý príbeh má začiatok a koniec, tak aj preteky majú štart a cieľ, nezmeškajte teda rozhodujúce momenty, ktoré sa neopakujú! Pri celkoch a polocelkoch nie je s expozíciou problém, všetko závisí na okolitom prirodzenom osvetlení. Pri nočných pretekoch je potrebné náležite zvýšiť citlivosť ISO. Na detaily je treba voliť kratší čas, najmä z dôvodu vysokej uhlovej rýchlosti kmitajúcich končatín a tiež na potlačenie pohybovej neostrosti vzniknutej držaním prístroja s teleobjektívom. Pri portrétoch pracujeme s malou hĺbkou ostrosti, teda používame malé zaclonenie. Dynamika pohybu Samostatnou kapitolou, už trochu náročnejšou, je zachytenie dynamiky pohybu pomocou dlhších časov uzávierky. V zásade používame dve možnosti : a) Fotoaparát stojí a pohybuje sa bežec alebo skupina bežcov. To je veľmi efektné hlavne pri nočných pretekoch, kedy čelovky bežcov doslova maľujú. Je vhodné použiť širšie ohnisko a hlavne statív, pri presnej práci vznikne krásny kontrast ostrého prostredia (mesta, prírody) a neostrých farebných pásov (bežci). Toto je možné ešte doplniť bleskom synchronizovaným tzv. na druhú lamelu. Efekt vynikne zvlášť pri veľkých, zomknutých skupinách bežcov. b) Fotoaparát sa s nastaveným dlhším časom uzávierky (napr. 1/8 sekundy) pohybuje súčasne s bežcom, tzv. panning. Fotografujeme z ruky, sledujeme pretekára cez hľadáčik aj otvoreným druhým okom a fotíme počas tohto pohybu. Výsledkom je relatívne ostrý bežec a rozmazané pozadie, dojem rýchlosti je naozaj veľmi výrazný. Technika sa používa počas dňa, v noci doplníme fotenie opäť bleskom synchronizovaným na druhú lamelu. Vhodné na zachytenie jednotlivých pretekárov. Ideálnym technickým vybavením je zrkadlovka s príslušnými objektívmi. Ak fotografujeme kompaktným fotoaparátom, vyberieme si model s možnosťou manuálne nastaviť clonu, čas a ISO. Tipy a triky Snažte sa fotografovať so zoomom nastaveným na širšie ohnisko (s menším priblížením) ako pri normálnom fotografovaní ľudí. Pri rýchlo sa pohybujúcich objektoch sa scéna mení pomerne rýchlo a niet smutnejšieho zistenia, ako keď pri prezeraní fotiek objavíme správne exponovaný záber s perfektnou ostrosťou a úžasným výrazom športovcov, ktorému chýba v obraze časť ruky, nohy či dokonca tváre. Vždy je lepšie vykonať dodatočný výrez v počítači a tým pretekára zväčšiť, ako zmazať inak dobrý záber. „Snažte sa bežca fotoaparátom sledovať v určitom úseku a pomocou sériového snímania urobiť viac záberov, aby ste si potom mohli vybrať najlepší. V prípade fotografovania cez hľadáčik odporúčam nezatvárať druhé oko a pozorne sledovať scénu v okolí vášho favorita," dodáva Michael Jurák z Nikonu. Zmena uhla záberu je tvorivý prvok. Striedajte fotky z podhľadu – predlžuje to nohy pretekárov a pretekárok a napr. preskoky pri krosovom behu pôsobia oveľa dramatickejšie. Nadhľad je zase vhodný na zachytenie celého štartového poľa, priebehu historickým centrom okolo známych budov a pod. Využite k tomu vhodné miesta ako lavičky, schody a mosty. Je vhodné tiež zaradiť zábery exponované tzv. "na výšku" najmä na portréty jednotlivcov, ale tiež napr. v prírode, na miestach so strmými výbehmi alebo v lesných úsekoch medzi vysokými stromami. Pokojne nechajte v takom prípade bežca v zábere menšieho - podporíte tým kompozíciu a zvýrazníte veľkosť kopca či veľkoleposť okolitej prírodnej scenérie. ©2001 Fornet. Všetky práva vyhradené. |