Dezodoranty a antiperspiranty a partnerský vzťah
Autor(ka) : Marcela Němcová
Dátum a čas : 24.5.2007 00:00
Kategória : Dokonalá
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

Podľa PhDr. Zdenky Sládečkovej sa kladie význam na používanie dezodorantov a antiperspirantov so zreteľom na partnerský vzťah (zoznamovanie, partnerské spolunažívanie) a spoločenský kontakt všeobecne.

Podľa PhDr. Zdenky Sládečkovej sa kladie význam na používanie dezodorantov a antiperspirantov so zreteľom na partnerský vzťah (zoznamovanie, partnerské spolunažívanie) a spoločenský kontakt všeobecne.

1. Vôňa a pachy hrajú významnú úlohu v celej prírode

V rastlinnej ríši vôňa zabezpečuje nielen opelenie, ale raritou je, že u mäsožravých rastlín aj obživu. Vôňa je tu smrteľnou pascou.

V živočíšnej ríši si čuch uchováva v mnohých prípadoch svoj prednostný signalizačný význam pred ostatnými zmyslami. Zvieratá „čítajú“ z pachu správy rozličného druhu – pohlavie, vek, zdravotný stav či pripravenosť k rozmnožovaniu. V období vhodnom na sexuálne aktivity často zanechávajú výrazné pachové značky, ktoré majú prilákať pozornosť. Zápach je tiež niekedy obranný prostriedok, napr. u tchorov.

V ľudskej spoločnosti – komunikácia typu ja : oni - význam čuchu sa znižuje, dôležitejší je zrak a sluch, človek stráca schopnosť vo vôni „čítať“. Preto tiež klesá potreba uchovávať si svoje telesné pachy, ale naopak vzrastá potreba komunikovať verbálne. Prirodzené pachy sa potláčajú, neutralizujú a sú vnímané ako nepríjemné. Aj preto sa v modernej dobe vyrábajú antiperspiranty a dezodoranty. Ich používanie patrí ku kultivácii každého človeka a k jeho základnej hygiene;

V ČR a SR zatiaľ v tomto smere len dobiehame vyspelý svet, u starších generácií pretrvávajú mýty, napr. „že muž má páchnuť ako cap“,  alebo že najlepšia obrana proti poteniu je voda a mydlo. Moderná mladá generácia však jednoznačne používa antiperspiranty, dezodoranty a vône začleňuje do každodennej hygieny.

Vôňa alebo nevôňa ovplyvňuje vytváranie Hallo efektu, t.j. prvého dojmu, ktorý je základným  kameňom trvalého postoja a hodnotenie jedinca jeho sociálnym okolím.

2. Typy dyadickej komunikácie a význam antiperspirantov a dezodorantov v nej

a)   komunikácia ja : ja 
Situácia v oblasti telesnej hygieny, potenie a telesné pachy v období puberty alebo klimaktéria sú výraznou súčasťou vnímania seba samej, obrazu o sebe a sebahodnotenia. Dobrá starostlivosť o seba totiž dodáva jedincom pocit čistoty a sviežosti, ale zvyšuje aj jeho odvahu, sebadôveru a sebaistotu pri výkone. Týmto podporuje šance na úspech aj pocit psychickej pohody. Nedokonalá starostlivosť môže vytvárať aj komplexy menejcennosti.

b)  komunikácia ja : ty,  teda ja a nejaká ďalšia osoba, t.j. komunikácia vo dvojici.
Používanie antiperspirantov  a dezodorantov  sa zvyšuje aj napriek tomu, že ich po aplikácii na svoje telo obvykle ani na sebe priamo nevnímame, necítime. Počítame s ich efektom v našom najbližšom sociálnom okolí a pri priamej komunikácii s nejakou osobou, so spolupracovníkmi, nadriadenými, podriadenými, priateľmi alebo na úrade.

Psychologicky optimálne by bolo potlačiť svoje telesné pachy antiperspirantmi či deodorantmi, a pokiaľ ide o podávanie pachových informácií o sebe, byť bez  vône a zápachov, teda neutrálny. Ak nás tí druhí vnímajú neutrálne, ľahšie s nami komunikujú, nijako s nimi totiž nemanipulujeme. Vyhneme sa tiež spôsobeniu ťažkostí u pacientov alergických na vône. Vyhneme sa „podvedomému“ odmietnutiu alebo odtiahnutiu sa od našej osoby v prípade, kedy by náš parfum nebol druhej strane príjemný.

3. Zoznamovanie a súvislosť s antiperspirantmi a dezodorantmi

Pri zoznamovaní ešte svoju polovičku dobre nepoznáme. Preto je tu tiež najvýhodnejšia neutrálna alebo veľmi jemná osobná vôňa. Aj veľmi kvalitná vôňa môže potenciálneho partnera „odohnať“, nehľadiac na to, že sa stále zvyšuje percento alergikov.
 
Používanie antiperspirantov a dezodorantov je pre zoznamované osoby správou, že je dotyčný kultivovaný a snaží sa o optimálne prijateľný dojem o sebe, že je priateľský a otvorený komunikácii.

Používanie antiperspirantov a dezodorantov vedie k lepšej sebaprezentácii, k istejšiemu a uvoľnenejšiemu prejavu.

Používanie antiperspirantov a dezodorantov alebo vôní je pri zoznamovaní veľmi vítané a hrá pri výbere partnera dôležitú úlohu. Väčšina ľudí o sebe tvrdí, že je ovplyvnená osobnou vôňou partnera, a absolútna  väčšina si používanie týchto prostriedkov u partnera želá.

4. Partnerské spolunažívanie a antiperspiranty/dezodoranty

Výber prostriedkov, ktoré majú byť jemnou vôňou je vhodné urobiť tak, aby vôňa vyhovovala aj partnerovi. Je dôležitejšie voňať tomu druhému  ako sebe. Niektoré osobné pachy vyvolávajú odpor a v minulosti  bránili v spolunažívaní. To je našťastie vďaka antiperspirantom vyriešené.
Na začiatku spolunažívania je výhodnejšie používať stále rovnaké prostriedky a vôňu, a tak fixovať v partnerovi jedinečnú vlastnú pamäťovú stopu. Týmto sa vôňa stáva aj súčasťou citového puta.

Po určitej dobe trvania spolužitia je vhodnejšie občas značky a najmä vône striedať. Ruší sa tak čiastočný vplyv monotónnosti a stereotypu vo vzťahu.

S jarou prichádzajú nové výrobky v sviežom a zmyselnom štýle

Na rok 2007 pripravila značka Rexona spoločnosti Unilever zaujímavé novinky. Na trh prichádza s novými výrobkami pre ženy aj pre mužov. Sú to nové antiperspiranty Rexona Biorythm, Rexona Crystal Clear Pure    a Rexona Power, ktoré sú vytvorené v súlade s individuálnymi potrebami ich užívateľov. Celý rad výrobkov sa navyše predstaví v novom obale pre lepšie rozlíšenie jednotlivých produktov a ich ľahšie používanie.

Rexona pre ženy rešpektuje citlivosť ženskej pokožky a pracuje v súlade so ženským organizmom a jeho potrebami. Novinka Rexona Biorythm prináša ľahkú, priateľskú, sviežu a hravú vôňu. Ženy sa s ňou budú cítiť príjemne, nech sa už rozhodnú robiť čokoľvek. Najnovšia technológia „inteligentný systém ochrany“ obsahuje mikrokapsule, ktoré sa aktivujú potom a uvoľňujú vonné látky postupne, podľa potrieb každej ženy, a dodáva im tak istotu v každej situácií počas celého dňa. Ďalšia novinka Rexona Crystal Clear Pure ponúka sviežu ženskú kvetinovú vôňu s nádychom nežnej zmyselnosti. Je to vôňa pre ženy, ktoré milujú prirodzený pôvab. Krištáľové zloženie Rexona Crystal Clear Pure chráni veľmi citlivú pokožku, ako aj oblečenie vďaka patentovanej zložke Clearex, ktorá minimalizuje biele škvrny.
Novinka pre mužov, moderná trendy vôňa Rexona Power obsahuje viac než milión aktívnych ochranných molekúl zabraňujúcich poteniu. Rexona Power zaručí dlhodobý pocit sviežosti a uvoľnenie v namáhajúcich situáciách mužom, ktorí vedia žiť a vedia, čo chcú. Rexona Power je nová a moderná vôňa, navrhnutá renomovanými svetovými expertmi, špecializujúcimi sa na vôňu pre mužov.
V roku 2007 Rexona tiež predstavuje svoje produkty v inovatívnom obale, inšpirovaná ladnými ženskými tvarmi. Nové obaly ponúkajú zjednodušený systém sprejovania a praktické zatváranie, pri ktorom už nie je potrebný uzáver. Všetky výrobky značky Rexona môžeme nosiť so sebou v kabelke alebo v batohu a neriskujeme hľadanie uzáveru.

Spotreba dezodorantov a antiperspirantov v Čechách a na Slovensku oproti minulému roku vzrástla, stále však zaostáva za Poliakmi aj Maďarmi

ČESKO A SLOVENSKO PATRIA MEDZI NEVEĽA EURÓPSKÝCH KRAJÍN, KDE SA DÁVAJÚ DEZODORANTY AKO DARČEK

V Českej republike a podobne aj na Slovensku sa začína prejavovať rast spotreby dezodorantov a antiperspirantov. Ako ukazujú európske trhy, v minulom roku vzrástla spotreba dezodorantov na osobu o sedemnásť percent. S  priemernou spotrebou 1,6 dezodorantu na osobu za rok sa Čechom tak trochu podarilo priblížiť susedom z Poľska, oproti Maďarom je však spotreba stále výrazne nižšia.

Internetový prieskum spoločnosti Unilever, ktorý prebehol v Českej republike, Maďarsku a Veľkej Británii sa zameral predovšetkým na ženy, a stále naznačuje rozdiely v používaní dezodorantov a antiperspirantov. Hoci sa na Slovensku prieskum nerobil, podľa názoru odborníkov je spotreba dezodorantov a antiperspirantov porovnateľná s výsledkami v ČR. Všeobecne však môžeme povedať, že dezodoranty sa už stávajú súčasťou každodennej hygieny. „Hlavným dôvodom používania dezodorantov je sviežosť, a to rovnako pre Češky aj pre Angličanky. Kontakt s ľuďmi a potláčanie telesného pachu je však pre Angličanky závažnejším dôvodom pre ich používanie ako pre Češky“, hovorí Jaroslav Cír, riaditeľ prieskumu trhu dezodorantov a antiperspirantov pre Európu zo spoločnosti Unilever. „Zaujímavým výsledkom prieskumu je aj fakt, že Češky viac než ostatné respondentky používajú dezodorant pred fyzickou námahou, a to až 42 percent oproti 25 percentám Angličaniek,“ dodáva.

V porovnaní s okolitými národmi sú na tom Česi s používaním dezodorantov a antiperspirantov síce o niečo lepšie ako minulý rok, stále však zaostávajú za susednými Poliakmi (Česi 1,6 ks na osobu/rok, Poliaci 1,8). Horšie ako Česi sú na tom už len Rusi (0,6 ks na osobu/rok) a Rumuni (1,0 na osobu/rok). V Maďarsku je spotreba 2,3 ks/osobu/rok a vo Veľkej Británii celých 4,9 ks na osobu a rok, v Nemecku 3,4 ks. Napriek tomu, že začíname dezodoranty a antiperspiranty používať viac, do bežného štandardu v krajinách západnej Európy nám stále ešte veľa chýba.

Podľa lokálneho internetového prieskumu spoločnosti Unilever, ktorý prebehol na webových stránkach www.nadoma.cz, dávajú len dve percentá českých žien prednosť mužom, ktorí nepoužívajú dezodoranty, antiperspiranty ani parfumy. „U staršej generácie pretrvávajú mýty, že muž má páchnuť ako cap, alebo že najlepšou ochranou proti poteniu je mydlo. U mladšej a modernejšej generácie však
už dezodorant a antiperspirant našiel svoje miesto, pretože dodáva sebaistotu a sebadôveru. Veď vôňa
či nevôňa ovplyvňujú vytváranie Hallo efektu, teda prvého dojmu“, hovorí psychologička Zdenka Sládečková. Takmer päťdesiat percent žien uprednostňuje u svojej polovičky aspoň neutralizáciu pachu prostredníctvom dezodorantu či antiperspirantu, ďalších takmer päťdesiat percent si k tomu želá, aby partner použil aj parfum.

V Čechách a podobne aj na Slovensku, ako v jedných z mála európskych krajín, pretrváva zvyk deodorant darovať, čo samo o sebe neznamená nič zlé. Problémom však je, že obdarovaní ho zabúdajú používať.

 



©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.