Ako sa obliekajú rozprávky |
||
Autor(ka) : Gabika Dátum a čas : 7.12.2010 00:00 Kategória : Koktail WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ... |
||
Ako v skutočnosti vyzerali čarovné šaty, ktoré si vylúskla Popoluška z troch orieškov? Bol „myší kožíšek“ naozaj myší?kou „róbou” sa pýšila krásná Krasomila? | ||
Ako v skutočnosti vyzerali čarovné šaty, ktoré si vylúskla Popoluška z troch orieškov? Bol „myší kožíšek“ naozaj myší? Unikátna výstava originálných kostýmov z najznámejších českých filmových rozprávok v Bratislave! “Myší kožíšek” princeznej so zlatou hviezdou, Rumburakov plásť, šaty Popolušky či Pyšnej princeznej, krídla Jasnenkinho “ševca” alebo klobuk pana Taua, to všetko je súčasťou nádhernej výstavy pozostávajúcej z viac ako 90 kostýmov a filmových rekvizít. Príďte zažiť atmosféru pravých rozprávkových Vianoc od 10.11. do 19.12.2010 v nákupnom centre Shopping Palace Zlaté piesky. „Tváře umouněné od popela, ale kominík to není. Klobouk s peřím, luk a kamizola, ale myslivec to není. Šaty s vlečkou, stříbrem vyšívané, ale princezna to není jasný pane.“ Kto by v tejto hádanke nespoznal Popolušku?! Ale ako v skutočnosti vyzerali čarovné šaty, ktoré si vylúskla z troch orieškov? Presvečiť sa môžete na vlastné oči na unikátnej výstave „Ako sa obliekajú rozprávky“. Orignálne kostýmy zo slávných českých filmových rozprávok, zábery, fotografie z natáčania, ktoré neboli nikdy zverejnené, dekorácie a rekvizity môžete vidieť od 10. novembra do 19. decembra v priestoroch nákupného centra SHOPPING PALACE ZLATÉ PIESKY. Vstup zdarma! Autorkou a kurátorkou výstavy je Jana Sommerová, ktorá sa v oblasti detskej tvorby a filmu pohybuje veľa rokov. Za pomoci ľudí z Barrandov Studios sa jej podarilo zostaviť výnimočnú zbierku kostýmov. „Již několik let se pohybuji v oblasti dětské tvorby a filmu a hlavně jsem velkou milovnicí pohádek. Uspořádat výstavu s původními exponáty mě lákalo už proto, že v české historii nemá obdoby. A to je velká škoda, vždyť české pohádky patří k těm nejlepším na světě,“ prezradila autorka a kurátorka výstavy „Naším záměrem bylo zpříjemnit divákům všech generací sváteční čas a aspoň na pár chvil jim otevřít dveře do kouzelné říše pohádek. Věřím, že si v předvánočním shonu najdou cestu ke klidnému zastavení a zavzpomínání si na hezké zážitky z dětství (bez ohledu na věk), kdy nás, zejména v době Vánoc, tyto pohádky vždy pohladily po duši,“ dodává Jana Sommerová. Šaty sa vraj nemuseli nijako upravovať. Väčšina z nich bola ušitá ručne. Šitie takéhoto rozprávkového kostýmu zabralo obvykle 25 až 100 hodín práce. České a slovenské najúspešnejšie klasické rozprávky sú z päťdesiatych až osemdesiatych rokov. Už niekoľko generácií divákov ich miluje. Neodmysliteľne patria k obdobiu Vianoc. Veď kto z Vás by si vedel predstaviť Vianoce bez Popolušky či Pyšnej princeznej. Malí i veľkí diváci ich zbožňujú nielen pre silu príbehu, v ktorom vždy vyhrá dobro. Rozprávkovú atmosféru vytvárajú aj samotné kostýmy. Tvorcovia rozprávok využívajú kostým na vykreslenie charakteru samotnej postavy. Samoľúbosť kráľov v bohato zdobených šatách, strašidelný plášť čarodeja či otrhané šaty Popolušky hneď napovedia aká je sama postava. Rozprávky si pamätajú celé generácie divákov aj vďaka kostýmom. Kostýmoví výtvarníci sa inšpirovali dávnymi dobami. S obľubou siahli po inšpiráciu do časov renesancie, baroka, gotiky i rokoka. Hlavné slovo však mala vždy fantázia. Rozprávkové kostýmy sa s dobou menia. Prvé kostýmy boli jednoduchšie. Veľký vplyv mali na kostýmy aj materiály, ktoré boli práve v móde alebo k dispozícii. Napr. v päťdesiatych rokoch sa pre kostýmy z rozprávok Císařův pekař - Pekařův císař a Byl jednou jeden král používali vo veľkej miere krojové brokáty. Medzi najkrajšie exempláre tých čias patria vesty, nohavice a kabátce Jana Wericha. V roku 1951 vznikla pod taktovkou režiséra Martina Friča hádam naúspešnejšia rozprávka z tých čias – Pekárov Cisár a Cisárov Pekár. Dvojúlohu úspešne zvládol Ján Werich, ktorý sa i vďaka svojej majestátnej postave podobal na svojho rozprávkového hrdinu. Kostýmový výtvarník Jiří Trnka sa na Werichovi naozaj vyhral. Jeho kostým vsadil do márnivej renesancie a i vďaka tomu patrí táto rozprávka medzi skvosty československej kinematografie. O známe kostýmy z rozprávok sa roky starajú zamestanci z oddelenia Fundus Barandovského štúdia. Ich hodnota je nevyčísliteľná a odvíja sa predovšetkým od ich historickej ceny. Ceny novších kostýmov sa pohybujú v tisícoch Eur a staršie kostýmy sa šplhajú do desiatok ba až stoviek tisícov Eur. Na výrobe kostýmov pracoval dlhé hodiny veľký tím odborníkov – krajčíri, obuvnícke dieľne, kobučníci, šperkári, kováči a iní remeselníci. Myšlienka usporiadať takú výstavu vznikla asi pred štyrmi rokmi. J. Sommerová, ktorá sa venuje projektom pre deti, premýšľala, aký by pre ne mohla pripraviť na Vianoce. „Napadlo mi, že dodnes môžu byť na Barrandove originálne kostýmy z filmových rozprávok. Nastala doba mravčej práce, zháňania kostýmov, fotografií, až sa nám to ozaj podarilo a v roku 2008 sa urobila nádherná výstava v Prahe. Mala neuveriteľný úspech a videlo ju okolo 50-tisíc návštevníkov. Najmenší, ale aj tí najstarší mnohokrát odchádzali so slzami v očiach. Tak som si povedala, že to bola trefa do čierneho. Na to sme nadviazali ďalšou výstavou minulý rok. Nebola to však iba moja zásluha, podieľalo sa na tom mnoho ďalších ľudí." Zháňanie kostýmov bolo ťažké. To Žiaľ, šaty z niektorých filmov nemôžu byť privezené, vzhľadom na to, že ide o kultúrne dedičstvo a tiež pre problémy súvisiace s financiami a vývozom. Organizátori totiž musia mať povolenie na vývoz do zahraničia. Všetky boli šité ručne. Ušiť jedny šaty trvalo niekedy aj 60 hodín a podieľali sa na nich dve až tri krajčírky. Nie ako dnes, že sa všetko vyrobí na stroji." Každý kostým stojí na podstavci a zreteľne je na ňom vyobrazený zákaz dotýkať sa. Z ich krásy sa chcú totiž tešiť aj ďalší. Snáď aj o niekoľko rokov. Podstavec obsahuje aj tabuľku s názvom rozprávky, rokom natočenia, meno postavy, herca či herečky, ktorá ju hrala, tiež výtvarník kostýmu a jeho majiteľ. Každú rozprávku prezentuje aj panel, na ktorom si každý prečíta niekoľko viet o rozprávke a prezrie si fotografie, z ktorých niektoré zábery v rozprávkach neboli použité. J. Sommerová hovorí, že zohnať fotografie k rozprávke bolo veľmi zložité, azda ťažšie ako samotný kostým. Pretože po zohnaní fotografie sa začína kolotoč zháňania súhlasu jej autora so zverejnením. J. Sommerová priznáva, že mnohokrát mala chuť to vzdať. Prvej výstavy v Prahe sa zúčastnila aj dnes 78-ročná herečka Alena Vránová. Tá si v roku 1952 zahrala postavu princeznej Krasomily v rozprávke Pyšná princezná. Na rozprávku nemá najkrajšie spomienky hlavne preto, že svoju postavu hrala tak vierohodne, až sa do svojho filmového princa Vladimíra Ráža zamilovala. A on do nej tiež. Na tom by nebolo nič zlé, keby herečka nebola v tej dobe vydatá. Život sa s ňou vďaka tomu v ďalších rokoch nemaznal. A tak nikoho asi neprekvapilo, keď počas otvárania výstavy kostýmov pani Vránová síce mimoriadne ocenila snahu jej autorov, k svojej rozprávkovej úlohe sa však vyjadrila len stručne. „Keď na mne tie šaty špendlili, ani mi nenapadlo, že sa raz 'dožijú' takejto chvíle." ©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. |