Fenomén, ktorému postupne podľahol celý svet Wakeboarding
Autor(ka) : Monika
Dátum a čas : 27.7.2012 00:00
Kategória : Cestovanie
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

Wakeboarding je niečo ako snoubordovanie na vode. Podobne ako pri vodnom lyžovaní môže človeka ťahať motorový čln alebo wakeboardový vlek. So snoubordom má okrem tvaru dosky spoločné aj prekonávanie rôznych prekážok a predvádzanie skokových a iných trikov. Tento šport sa pritom vyvíjal z rôznych foriem a na rôznych miestach. Jeho história siaha do osemdesiatych rokov minulého storočia, kedy sa začali surferi zaoberať myšlienkou jazdenia bez potreby morských vĺn. Niektorí skúšali jazdiť za člnom alebo ich pozdĺž pobrežia ťahalo auto.

Wakeboarding je niečo ako snoubordovanie na vode. Podobne ako pri vodnom lyžovaní môže človeka ťahať motorový čln alebo wakeboardový vlek. So snoubordom má okrem tvaru dosky spoločné aj prekonávanie rôznych prekážok a predvádzanie skokových a iných trikov. Tento šport sa pritom vyvíjal z rôznych foriem a na rôznych miestach. Jeho história siaha do osemdesiatych rokov minulého storočia, kedy sa začali surferi zaoberať myšlienkou jazdenia bez potreby morských vĺn. Niektorí skúšali jazdiť za člnom alebo ich pozdĺž pobrežia ťahalo auto.

 

V roku 1985 prišiel prelomový objav, keď Tony Finn, surfový nadšenec zo San Diega v USA, vyvinul „skurfel“ – niečo medzi vodnými lyžami a surfovou doskou. Tento board bol vhodný na kĺzanie po vode za loďou a bol oveľa kratší ako surf. Jazdci stáli kdekoľvek na ploche dosky, na ktorej neboli žiadne držiaky ani viazanie. V lete 1985, Mike a Mark Pascoe, dvaja windsurfingoví priatelia Tonnyho Finna, nainštalovali na Tonnyho skurfel držiaky na chodidlá, čo sa neskôr ukázalo ako prevratná myšlienka, ktorá stála pri zrode wakeboardingu. Koncom desaťročia naberal Tonnyho skurfel na popularite. Už v roku 1990 boli na televíznej stanici ESPN odvysielané prvé Skurfel majstrovstvá. Napriek tomu sa však začal tento nový šport potĺkať s problémami. Nedostatok inovácii a absencia nových technológií stáli v ceste ďalšiemu vývoju. Len veľmi skúsení a silní jazdci boli schopní na Skurferi štartovať z hlbokej vody. Doska bola totiž veľmi úzka a nestabilná a dostať ju nad hladinu vyžadovalo nadmerný výdaj energie. Toto problematické obdobie trvalo až do chvíle, kým sa technológia vylepšila a jazdcom tak zjednodušila vodné štarty.            

 

Wakeboarding sa náhle stal prístupným pre každého vo veku 4 – 80 rokov. Nasledovali ďalšie úpravy dosiek, ktoré mali úzky profil, tvar ako slalomová lyža a tvarovaná bola aj sklznica. S rastúcim záujmom o tento šport prichádzalo aj zdokonaľovanie samotných modelov. Prvé wakeboardy navrhnuté a vyrobené v roku 1990 mali tvar surfovej dosky so zreteľnou špičkou a koncom. Postupne sa tento model vyprofiloval do tvaru s dvoma rovnakými koncami, odborne nazývaný „twin tail“, na ktorých boli upevnené plutvy. Tento súmerný tvar sa rýchlo stal veľmi populárnym.  

 

V roku 1990 založil Jimmy Redmon, považovaný za „guru“ wakeboardingu, Svetovú Wakeboardingovú asociáciu (WWA). Jeho zásluhou vznikli pravidlá a úpravy, ktoré slúžia pre zachovanie podstaty wakeboardingu v jeho súčasnej forme. Legitimitu získal tento šport v roku 1992, kedy sa ho rozhodol spropagovať World Sports & Marketing (športový promóter a organizátor na Floride). Vďaka tomu mohli začať jazdci súťažiť na profesionálnej úrovni a predvádzať svoj talent v televíznych prenosoch na ESPN a neskôr aj ESPN2. V roku 1993 začal vychádzať WakeBoarding Magazine publikovaný World publications. Popularita wakeboardingu každým rokom prudko rástla. V súčasnosti patrí medzi najpopulárnejšie vodné športy na svete a jeho čaru prepadávajú milióny ľudí na celom svete, vrátane Slovenska.   

 

Wakeboarding za člnom je však pomerne finančne náročná záležitosť, potrebujete veľké jazero a samozrejme motorový čln. Skvelou a finančne dostupnejšou alternatívou je preto jazdenie na wakeboardovom vleku.

 

Ako vznikol káblový vlek

 

Myšlienkou popularizácie vodného lyžovania, ktoré bolo predchodcom aj samotného wakeboardingu, sa intenzívne zaoberal nemecký inžinier, vynálezca a vodno-lyžiarsky nadšenec Bruno Rixen, ktorého zásluhou uzrel svetlo sveta celkom nový fenomén – vodný lyžiarsky vlek. V roku 1961 založil svoju spoločnosť s názvom „Rixen Seilbahnen“ a niekoľko rokov tvrdo pracoval na realizácii svojho sna, ktorý neustále zdokonaľoval. Vytvoril 37 vynálezov, ktoré boli patentované. Po dvoch rokoch testovania prototypu v Hamburgu a ďalších dvoch rokoch s ešte väčším prototypom na baltskom mori, bol v španielskom meste Benidorm v roku 1966 vytvorený prvý komerčný vodno-lyžiarsky káblový vlek, ktorý do dnešného dňa úspešne funguje. V roku 1969 zorganizoval Bruno Rixen prvé majstrovstvá vo vodnom lyžovaní na vleku. Prvé oficiálne Majstrovstvá Európy sa konali v roku 1985 v nemeckom Lagenfelde a navštívilo ich neuveriteľných 14 000 ľudí. Z malej spoločnosti sa postupne stal svetový líder vo výrobe lyžiarskych vlekov pre wakeboardové areály s úctihodným 90% trhovým podielom a zastúpením vo vyše 40 krajinách na 5 kontinentoch.              

 

Na Slovensku si wakeboarding, ako aj vodné lyžovanie môžete vyskúšať na troch miestach. Vleky sa nachádzajú v areáloch v Piešťanoch, v Košiciach a na bratislavských Zlatých pieskoch.

 

Slovensko má dve majsterky sveta

 

Wakeboarding a wakeskating sa teší veľkej popularite po celom svete aj medzi nežnejším pohlavím. Ženy vnášajú do tohto športu aj estetický rozmer a sexappeal. Sledovať ich v akcii je vždy príjemným zážitkom. Je až neuveriteľné, s akou ľahkosťou dokážu zvládať náročne ekvilibristické kúsky a triky, ktoré by človek očakával len od mužských jazdcov. O to neuveriteľnejší je fakt, že dve aktuálne majsterky sveta vo wakeboardingu a wakeskate za vlekom pochádzajú zo Slovenska.       

 

Jednou z nich je Zuzana Vráblová z Piešťan, trojnásobná Majsterka Slovenska, Vicemajsterka Európy z roku 2011 a dvojnásobná Majsterka sveta vo wakeskate za vlekom asociácie WWA – Wake Park World Championship v kategórii Open Women z roku 2010 a 2011. Študentka Fakulty telesnej výchovy a športu v Bratislave – kondičné trénerstvo, jazdí na wakeskate od roku 2008. Predtým sa intenzívne venovala vodnému lyžovaniu až kým jedného dňa nevyskúšala wakeskate.

 

„Po operácii kolena som sa už ďalej nemohla venovať jednej disciplíne vodného lyžovania, ktorá mi išla najlepšie a tak som postupne prepadla čaru wakeskate. Mala som okolo seba veľkú komunitu ľudí, ktorí tiež jazdili a tak som začala na sebe pracovať a učiť sa nové a nové triky,“ opisuje svoje začiatky dvojnásobná majsterka sveta. Za svoj najväčší úspech paradoxne nepovažuje dvojnásobný titul majsterky sveta. „Asi by ľudia očakávali, že poviem titul majsterky sveta, ale ja osobne mám najväčšiu radosť, keď sa naučím nový trik alebo niečo nové naučím niekoho druhého. A za najväčší úspech považujem, keď cítim uznanie u mužských jazdcov, ktorí sú ešte na oveľa vyššej úrovni ako my ženy. Na majstrovstvách sveta za mnou prišiel chalan, ktorý je ako keby mojim idolom a povedal my, že som podala super výkon. A to ma dokáže veľmi potešiť a motivovať.“

 

Čo má na tomto športe najradšej? „Je to celé o jazdení v komunite, pohode a užívaní si samotného športu. Aj na pretekoch medzi sebou necítime nevraživosť alebo sa neradujem, keď iná baba spadne. Navzájom sa hecujeme k čo najlepším výkonom a takisto si aj radíme, čím si nahrádzame takého klasického trénera.“ Najbližšie ciele a plány sa týkajú najmä cestovania na súťaže a tréningu počas celého roka v čo najlepších podmienkach spolu s ďalšími špičkovými wakeskatermi.       

 

Katarína Janečková z Bratislavy je aktuálnou Majsterkou Slovenska a v roku 2011 zvíťazila aj na Majstrovstvách sveta vo wakeboarde za vlekom asociácie WWA - Wake Park World Championship v kategórii Open Women. Študentka maľby na VŠVU v Bratislave začala s wakeboardingom v roku 2009 a išlo o lásku na prvý pohľad. „K wakeboardingu som sa dostala cez svojich dobrodružných priateľov ktorí skúšajú všetko od surfovania po skydiving. Dokonca som Zlaté piesky asi rok obchádzala s tým, že toto by som asi nezvládla. Teraz ľutujem, že som nezačala ešte skôr :),“ opisuje svoje začiatky aktuálna majsterka sveta. Wakeboard vnímala na začiatku ako náhradu za snouboard, avšak rýchlo sa to zmenilo o 180 stupňov.

 

Strašne ma baví skákať, lietať a mám pocit, že na wakeboarde aj viem ako na to, aj keď sa je ešte stále čo učiť,“ prezrádza Katarína prečo práve tento variant uprednostňuje pred wakeskate, pri ktorom si nevie ani predstaviť, čo všetko by musela robiť s nohami, aby zvládla rôzne náročné triky. Za svoj najväčší doterajší úspech považuje 1. miesto v kategórii Open Woman na minuloročných Majstrovstvách sveta v Abu Dhabi, ktoré jej prinieslo veľkú radosť a podporu od sponzorov. Nadšenie bolo o to väčšie, že sa rovnaký úspech v kategórii wakeskate podaril aj Zuzane Vráblovej a na výbornom štvrtom mieste skončil v kategórii Open Men wakeskate aj Martin Ščambora.    

 

Na wakeboardingu milujem, že je hlavne o radosti z jazdenia, cestovaní, spoznávaní nových priateľov po celom svete. Pre mňa je to úplne nenahraditeľná kombinácia zábavy, športu, relaxu a slnka,“ dodáva s úsmevom. Najbližšie plány sa týkajú najmä tréningu a nových trikov. Rada by zopakovala úspech na blížiacich sa Majstrovstvách Slovenska, ako aj sveta. Čas a energiu by tiež rada venovala svojmu projektu, wakeboardovej škole – WAKE with KATE, kde chce s veľkým nasadením trénovať ďalších nadšencov, keďže Slovensko má na tento šport talent. Jedným zo snov je tiež zvládnutie náročného triku „S-bend“.

 

A ako propaguje čaro tohto športu medzi svojimi známymi, ktorí ho doposiaľ nevyskúšali? „Dievčatám hovorím, akí sú u nás na vleku super chalani a kamarátom zasa naopak J Myslím, že pre každého aktívneho človeka je v letných horúčavách wakeboarding proste najlepšia voľba, aj keď prudko návyková,“ prezrádza Katarína.

 

Unikátny projekt pre každého

 

Vodno-lyžiarsky areál Wakelake na Zlatých pieskoch v Bratislave zažíva nevídaný prerod. Stovky návštevníkov, vrátane zahraničných turistov a známych osobností, denne merajú cestu, aby mohli na tomto unikátnom mieste stráviť príjemné chvíle. Aktívna či pasívna forma oddychu, myslí sa na všetko a každého. O myšlienke, ktorá stála za zrodom tohto úspešného projektu a mnoho ďalších zaujímavostí sme sa rozprávali s Richardom Kolozsim, majiteľom a športovým nadšencom v jednej osobe.

 

„Keď sme o myšlienke prevádzkovania a zveľaďovania areálu začali prvýkrát uvažovať, mali sme za sebou už niekoľko sezón ako návštevníci a aktívni jazdci. Videli sme čo tu funguje a čo naopak nefunguje, teda kde sú ešte rezervy. Náš prvotný koncept sme nazvali „riders to riders“. Čiže miesto, ktoré vedú jazdci tak, aby sa na ňom dobre cítili ostatní jazdci. Čiže nie miesto, na ktorom niekto postavil vlek s tým, že v tom vidí ideálnu investičnú príležitosť s rýchlou očakávanou návratnosťou a to je aj jeho konečný cieľ. Za niekoľko rokov sa tu vlek postupne vyvíjal, zažil dvoch rôznych majiteľov s rozdielnym prístupom k jeho vedeniu. Ich zmenou sa niektoré veci zlepšili a iné naopak zhoršili, ale stále sme z toho mali pocit, že skalní jazdci, ktorí tu trávia veľa času a tvoria to hlavné jadro celého vleku, si často pripadali ako jeho  najmenej dôležitá zložka. Dôležitejšia bola firma, ktorá si prenajme celý areál na firemnú akciu a ostatní mali v tom čase smolu a jazdiť nemohli. A keď bola reč o jazdcoch, pozornosť sa venovala tým, ktorí si kúpili aktuálny lístok, pretože to prinášalo akútny príjem. Majitelia permanentiek zostávali v úzadí a zabudnutí. Za osem rokov fungovania potreboval rásť aj samotný vlek. Ľudia výkonnostne napredovali a potrebovali svoje zručnosti zdokonaľovať aj na prekážkach, ktoré na vode chýbali. To sa tu dlhodobo ignorovalo. Posledná vec, nad ktorou sme intenzívne uvažovali je fakt, že sa nachádzame v meste na mieste, odkiaľ to má väčšina ľudí maximálne 15 minút cesty autom od domu, a preto by bolo dobré vybodovať areál, kam ľudia neprídu len jazdiť, ale kde si prídu aj oddýchnuť, budú sa cítiť dobre a strávia tu dlhší čas s priateľmi.“

 

Potom prišla možnosť vlek odkúpiť...

 

„Mali sme pripravený biznis plán, dobre sme poznali samotné miesto aj technológie a po dôkladnej analýze sme sa rozhodli do toho ísť. Celá transakcia sa ukončila začiatkom februára. Na viacero zmien sme tak už nemali kapacity, pretože sme chceli začať jazdiť čím skôr. A tak sme robili za behu najnutnejšie úpravy – štartovacie mólo, ktoré bolo v relatívne zlom stave, vymýšľali sme koncept ako vyriešiť chýbajúce zázemie (šatne, sprchy ) a veci, ktoré boli riešené len tak dočasne (napríklad šatne či sklad športových potrieb). A tak sme sa dostali až k dnešnému stavu.

Uvedomovali sme si, že nie každý tu má možnosť byť od skorého rána do poobedia a tak sme sa rozhodli predĺžiť prevádzkové hodiny od deviatej rána až do tmy, aby sme nemrhali potenciálom, ktorý relatívne krátke leto na Slovensku ponúka. Vlek je otvorený od marca až do októbra, kedy sa posledný človek rozhodne, že už je to príliš náročné, aby ešte jazdil.

Takisto sa nám podarilo vždy nájsť rozumný kompromis v prípade, že bol zo strany nejakej komerčnej firmy záujem o team building alebo firemnú párty. Vieme vyčleniť vyhradený priestor pre zábavu, zabezpečiť catering, jazdenie a ďalšie doplnkové služby bez toho, aby tým utrpela bežná prevádzka, ktorá môže aj ďalej nerušene fungovať. Čiastočne nám v tom pomáha aj skutočnosť, že sa nám podarilo dobudovať približne 300m² plochy nového móla, ktoré doplnilo existujúce nedostačujúce kapacity areálu. Išlo o relatívne finančne náročnú záležitosť, ktorá určite neprinesie v krátkodobom čase nejakú návratnosť, ale považovali sme to za absolútne kľúčové, aby sme mohli ďalej rásť a poskytovať služby na vysokej úrovni. Podarilo sa to skutočne na poslednú chvíľu, tesne pred začiatkom hlavnej sezóny a už teraz vidíme benefit a spätnú väzbu v tom, že sa tu ľudia cítia oveľa komfortnejšie a trávia tu veľa času. Môžu ležať a relaxovať na posteliach, tuli vakoch či ležadlách.“

 

Príjemná atmosféra...

 

„Cieľom bolo vytvoriť atmosféru, ktorá bude uvoľnená, neformálna. Nechceli sme, aby sa tu ľudia cítili v strese, či už ide o začiatočníka alebo profesionála, majiteľa hodinového lístku alebo sezónnej permanentky, jazdca alebo oddychujúceho návštevníka. Každý by sa tu mal cítiť dobre s chuťou prísť aj nabudúce a to bez ohľadu na to, s akou motiváciou nás prišiel navštíviť. Ľudia ktorí nejazdia síce nie sú našimi priamymi zákazníkmi, ale uvedomujeme si, že nie každý bude zdieľať nadšenie pre tento šport alebo mať odvahu si ho vyskúšať. Preto sme chceli vytvoriť rovnako príjemné podmienky a prostredie aj pre priateľov a príbuzných, ktorí často robia jazdcom doprovod. A keď už tu budú tráviť svoj voľný čas, našim cieľom je zabezpečiť, aby si u nás každý našiel niečo pre seba. Na to tesne nadväzuje ponuka doplnkových služieb, najmä z hľadiska gastronómie, teda bar a reštaurácia, ktoré tu vždy istým spôsobom fungovali, ale nie vždy napĺňali požiadavky ľudí, ktorí tu často trávili čas. Veľmi obmedzený jedálny lístok za relatívne premrštené ceny s postupne sa zhoršujúcou kvalitou samotných jedál predstavovali problém, ktorý sme potrebovali rýchlo a efektívne vyriešiť. Obrátili sme sa na profesionálov, s ktorých know-how v tejto oblasti sa nám podarilo dať dokopy veľmi kvalitný tým ľudí – ako v kuchyni, tak aj v bare. Vďaka veľmi skorému otvoreniu sezóny sme mali možnosť všetko vyskúšať a mohli sme za behu vychytať úvodné problémy. Vytvoril sa úplne nový jedálny a nápojový lístok, dobudovali sa priestory a zaviedol sa nový a efektívnejší systém vďaka ktorému dokážeme obslúžiť stále rastúci počet hostí.“

 

Plnohodnotný prekážkový park...

 

„Smerom k jazdcom sme sa taktiež snažili vytvoriť čo najlepšie podmienky. Vytvorili sme niekoľko základných prekážok na vode a momentálne pracujeme na ďalších, ktoré by tu mali v najbližšom čase pribudnúť. Napriek tomu, že všetky existujúce prekážky sme ešte v minulých rokoch robili sami, v tejto novej situácii sme nejakú dobu nevedeli ako pokračovať. Dnes už máme jasný koncept a do budúcnosti chceme spolupracovať s firmou Unit, ktorá je celosvetovým lídrom v oblasti výroby prekážok. Veríme, že to bude správne rozhodnutie na ceste vyrovnať sa špičkovým vlekom po celom svete. Našim cieľom smerom do budúcej sezóny je, aby tu vznikol plnohodnotný prekážkový park na vode. Samozrejme všetko s ohľadom na bezpečnosť.

 

Pre návštevníkov sme taktiež chceli zabezpečiť plnohodnotné podmienky aj čo sa týka sociálnych zariadení, ako toalety, sprchy, šatne a skladovaciu miestnosť, kde si budú môcť v bezpečí odkladať svoje športové pomôcky. Zatiaľ sa nám dočasne podarilo vyriešiť tento problém vybudovaním kontajnerov, ktoré sú prispôsobené na potreby areálu na veľmi vysokej úrovni. Do budúcnosti samozrejme máme plány budovať aj niečo pevné a stabilné. 

 

Ďalším dôležitým faktorom, ktorý možno nie je tak ľahko hmatateľným, je systém nastavenia celého personálu. Sú to všetko ľudia, ktorí sú tu kvôli tomu, že ich táto práca baví, napĺňa, radi sa s našimi návštevníkmi zabávajú a samozrejme majú vzťah aj k samotnému jazdeniu.

 

Od začiatku sme si uvedomovali, že ak máme ambíciu vytvoriť z areálu letnú destináciu pre ľudí z Bratislavy a okolia, tak len so samotným vlekom si nevystačíme. Niekto môže mať záujem o športovo zamerané aktivity, niekto zas inklinuje skôr k umeniu a pasívnejšej forme oddychu, takže sa stále pokúšame hľadať ďalšie formy voľno-časového vyžitia, ktoré by ľuďom prinášali radosť a uspokojovali ich potreby.“

 

Dych vyrážajúce atrakcie...

 

„Jedna z takýchto noviniek je flyboarding. Na Slovensku je to absolútna novinka, ktorá sa len začiatkom roka dostala do komerčného predaja. Sme jediní, kto túto aktivitu ponúka širokej verejnosti a zároveň máme výhradné zastúpenie pre flyboard na Slovensku vrátane požičiavania, tréningu, školenia aj predaja. Ide o systém prepojený s vodným skútrom, ktorý je využívaný ako hnacia jednotka. Tlakom vody poháňané trysky flyboardu môžu vyniesť jazdca až do výšky 10 metrov. Je to bezpečná a pomerne jednoducho ovládateľná atrakcia, ktorú zvládnu deti aj ľudia v rokoch. Priťahuje to pozornosť všetkých ľudí v okolí a od jeho predstavenia evidujeme o flyboard veľký záujem.  

Ďalšou atrakciou je blob, ktorý vo svete funguje už dlhšie, ale v našich zemepisných šírkach ide opäť o novinku. Náš areál je prvý, kto túto nevšednú aktivitu priniesol na Slovensko. Máme na starosti tiež propagáciu blobingu ako športu a zabezpečujeme obchodné zastúpenie pre Slovensko. Blob je vlastne veľká nafukovačka, na ktorej koniec si jeden človek sadne a druhý na ňu z plošiny vo výške 5 až 7 metrov nad vodou skočí, čím vymrští do vzduchu svojho kolegu. Ten môže behom niekoľkých sekúnd voľného letu predviesť rôzne triky, až kým nedopadne do vody. Je to veľká zábava, ktorú si ľudia rýchlo obľúbili.“

 

Revitalizácia okolia...

 

„Celý areál sa nachádza na pozemku, ktorý patrí pod správu STARZ-u (Správy telovýchovných a rekreačných zariadení mesta Bratislava). Sme veľmi radi, že sme sa stretli s veľmi pozitívnou odozvou už pri prvom stretnutí, na ktorom nám vyjadrili podporu a dohodli sme sa na vzájomnej spolupráci. Uvedomujeme si, že obmedzenia v rozpočte nedávajú veľa priestoru pre výraznejšie investície, na druhej strane musím povedať, že pri všetkých doterajších aktivitách sme našli spoločnú reč a zakaždým boli pripravený poskytnúť pomocnú ruku. Som presvedčený, že takáto symbióza bude naďalej viesť k zlepšovaniu služieb návštevníkom areálu Zlatých pieskov. Cestou vzájomnej spolupráce sme hneď od začiatku zrealizovali niekoľko dôležitých zmien – odviezlo sa niekoľko áut odpadkov z nášho areálu i širokého okolia, vysadili sa tu nové stromy, prečistili sa existujúce živé ploty, zabezpečila sa tiež kompletná oprava príjazdovej cesty (aj keď len dočasná), ktorá umožnila komfortnejší príjazd autom. Jednou z veľkých výziev, pred ktorou stojíme, je revitalizácia zadnej časti areálu, ktorý za posledné roky aj vplyvom veľmi vysokej hladiny jazera výrazne spustol. Začali sme jeho čistením a pôdnym vyrovnaním. Cieľom je vytvorenie ďalšej verejnej pláže s príjemným trávnatým povrchom, stromami a komfortným vstupom do vody. Ak to priestor dovolí a získame povolenie STARZ-u, určite by sme tento priestor doplnili o beachvolejbalového ihrisko.“

 

Cenová politika...

 

„Ceny lístkov sa výrazne nemenili, keďže reflektovali ceny služieb vo svete aj na Slovensku. Zaviedli sme však hodinové lístky, ktoré sa tešia veľkej obľube a dávajú možnosť ľuďom jazdiť len toľko, koľko majú reálne času. S ohľadom na predĺženú prevádzkovú dobu však aj majitelia sezónnych lístkov dostanú za rovnaké peniaze lepšiu službu. Ceny v bare a reštaurácii sme naopak výrazne znížili. Niektorí ľudia sa totiž u nás prestravujú počas celého víkendu a preto sú nastavené tak, aby uspokojili obidve strany. Chceli sme zabrániť situácii, že budú hľadať iné alternatívy stravovania v okolí a podobne. Ako výrazné plus vnímame skutočnosť, že k nám začali chodiť na pracovné obedy ľudia z okolitých biznis centier, či tí, ktorí si prídu užiť príjemnú večernú atmosféru pri vode aj počas pracovného týždňa.“

 

 

 

Použité zdroje:

 

www.wakelake.sk

www.rixen-seilbahnen.de

www.cwsf.cz

 



©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.