Chcete malého génia II.
Autor(ka) : Mária Novická
Dátum a čas : 27.2.2001 02:00
Kategória : Rodina
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

Vaše dieťa už zrejme trochu rozpráva, behá, skáče, stojí na jednej nohe, kope do lopty a bez problémov pokreslí stenu… Takže sa práve dostalo do utešeného veku. Niektorí rodičia ho nazývajú aj prvou „pubertou“. Dvojročné dieťa si začína natoľko jasne uvedomovať seba, ako jedinečnú osobnosť, že to potrebuje dať celému svetu najavo. Najobľúbenejšími slovíčkami v jeho slovníku sú slová prečo? a nie!.

Génius od 2 – 3 rokov

Niektoré ráznejšie osobnosti obľubujú aj hádzanie sa o zem a dlhé jačavé vystúpenia, na ktorých konci nikto z aktérov nevie, čo scénu spustilo. Raz som sa po takomto náročnom vystúpení opýtala synčeka: “Prečo plačeš ?“s detskou úprimnosťou mi povedal: „ Ja si už nepamätám.“ Otázky dvojročného dieťaťa sú veľmi nebezpečné pre ich priezračnú čistotu. Keď mu napríklad vysvetľujete, že je na niečo malé, určite sa vás opýta, či vy ste stará. Taký je život. Jeho hlások je mimoriadne zvučný, veľmi rado kričí a komunikácia s ním je nekonečná a vyčerpávajúca. Čo nestihol cez deň dovykrikuje zo sna. Vy sa však nesmiete vzdávať. Práve nastal čas na to, aby ste sa postarali o poriadne rozšírenie jeho slovnej zásoby, preskúmanie sveta, rozvoj tvorivosti. Ak ste veľmi snaživá a vaše dieťa talentované, dokážete ho už naučiť aj čítať a písať. Zatiaľ však nikto nedokázal, či je to pre jeho ďalší život a intelekt zásadné. Staré mamy to však nesmierne obdivujú a majú celé týždne čo rozprávať príbuzným.

Slovnú zásobu dieťaťa by ste mali v tomto veku rozšíriť o abstraktné pojmy. Váš život sa bude odvíjať stále v tom istom rytme, hoci po špirále stúpol o kúsok vyššie. Zasa by ste mali od rána do večera dieťatku rozprávať o tom čo robíte, ako v prvých dvoch rokoch, ale obšírnejšie. Vezmeme mäkký uterák, guľatú loptu, teplú polievočku. Psík je veselý, otecko šťastný… Ak dieťa komolí gramatiku nekritizujte ho. Vetu ktorú vám povedalo, zopakujte vo svojej odpovedi správne. Napríklad: Dieťa povie „Mne padal lopta.“ Vy mu odpovedzte „Áno, padla ti lopta. Zdvihneme ju.“… Správny príklad je lepší, ako ponižovanie. Mali by ste sa s ním hrať aj komunikačné hry spojené s poznávaním. Nájdi červené veci v izbe. Jednoduché hádanky…. Koľko máš očiek, kde sa skryl macko? Všetko, čo dieťa nedokáže nájsť, pomenovať… mu vysvetlite a ukážte.
V tomto veku vám už dokáže dieťa pomáhať. Môžete mu dávať rozličné „Popoluškovské“ práce. Aj keď vám vysvetlenie triedenia vecí na tmavé a bledé v koši na bielizeň, alebo zoradenie topánok do párov, bude trvať dlhšie, ako roztriedenie samo, je to dobrá investícia.

Konečne parťák
V tomto veku sa dieťa dokáže naučiť hrať karty. Samozrejme detské. Môžete sa s ním zahrať so zmenšenou sadou pexesa /do päť párov/, alebo s kartami /nájdi všetkých kráľov, ukážete mu čo je kráľ…/ Na týchto hrách sa dieťaťu dobre vysvetľujú malé rozdiely v rovnakých veciach. Môžete sa hrať aj s príbormi…/Vyber všetky lyžičky, v čom sú rozdielne? Učenie veľkostí./ Môžete spolu piecť, variť, upratovať, nakupovať. Niekedy je to veľmi zábavné, hoci to dosť stojí. Stále sa s dieťaťom rozprávajte o farbách a tvaroch. Pri čítaní už spolupracujte s dieťaťom. Nechajte ho zopakovať veci alebo povedať dopredu dej známej rozprávočky. Vymýšľajte pre neho jednoduché vedomostné testy.Čítajte si knižky s obrázkami a žiadajte dieťa, aby podľa nich domýšľalo vlastné príbehy. Ak sa vás dieťa pýta na čokoľvek. Napríklad aj prečo nie ste princezná, alebo ako prišlo na svet, vždy mu jednoducho , ale pravdivo odpovedajte. Skúmajte s dieťaťom zákony fyziky. S váhou učte dieťa čo je ľahké a čo ťažké. S balónikom a podkovičkou, čo lieta a čo padá. S drevom a kovovým autíčkom, čo pláva a čo sa ponára…
Jeho slovnú zásobu si dobre otestujete napríklad pri tejto hre. Zaviažete dieťaťu oči a prikážte mu, aby si vybralo jednu z vecí, ktoré má pred sebou a opísalo vám, čo to je. Potom si zaviažte oči vy a postupujte rovnako.

V tomto veku by ste si s dieťaťom kvôli rozvoju tvorivosti mali kresliť a maľovať rozličnými technikami. Obtláčať tvary. Modelovať s plastelíny. Vystrihovať. Rovnako je to vhodné obdobie na vytváranie vzťahu k hudbe. Pri CD prehrávači dieťa naučíte čo je hlasné a čo tiché, čo je pomalá a čo rýchla hudba. Prekvapí vás, ako rýchlo sa dieťa naučí ovládať základné tlačidlá na modernej technike. Vysvetlíte mu pri tom pojmy, ako zapnúť, vypnúť, začať, skončiť. To, že naučíte dieťa ovládať domáce elektrospotrebiče sa výborne osvedčí, keď prídu varovať babičky. Hudba a detské piesne vám pomôžu pri vysvetľovaní času, počítaní, ale aj abecede. Stačí si vybrať správne piesne, či rečňovanky. Tancujte čo najviac s dieťaťom. Deťom tanec vyslovene prospieva.
Žiadny z detských neúspechov vás nesmie odradiť od opakovania. Ak sa vám zdá, že dieťa niečo nezvládlo, počkajte pár týždňov a pokus s danou vecou opäť zopakujte. Už v tomto veku platí, opakovanie je matka múdrosti.
Ak ste postupovali podľa nášho návodu, nebudete sa musieť s dieťaťom učiť, vymýšľať mu výhovorky a báť sa, že nebude komunikatívne alebo asertívne. Už od piatich rokov bude vaším plnohodnotným partnerom. Gratulujeme.


©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.