Domáce limonády – trend alebo podfuk letnej sezóny?
Autor(ka) : Leńka
Dátum a čas : 21.9.2015 00:00
Kategória : Koktail
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

Tohtoročné leto bolo výnimočné svojimi teplotami. O nutnom dodržiavaní pitného režimu v extrémnych horúčavách už vedia všetci, od dojčiat po dôchodcov. Ťažko povedať, či je to len vysokou teplotou, ale v tohtoročnom horúcom júli vzrástol trh s nealkoholickými nápojmi o 12%. Dôsledkom je zvýšený predaj balených vôd a džúsov, napr. Bonaqua hlási počas prvého prázdninového mesiaca razantný nárast o 33 %, predaj Cappy vzrástol o 8%.

Tohtoročné leto bolo výnimočné svojimi teplotami. O nutnom dodržiavaní pitného režimu v extrémnych horúčavách už vedia všetci, od dojčiat po dôchodcov. Ťažko povedať, či je to len vysokou teplotou, ale v tohtoročnom horúcom júli vzrástol trh s nealkoholickými nápojmi o 12%. Dôsledkom  je zvýšený predaj balených vôd a džúsov, napr. Bonaqua hlási počas prvého prázdninového mesiaca razantný nárast o 33 %, predaj Cappy vzrástol o 8%.

 

Nepopierateľným trendom tohtoročného leta sú však tzv. domáce limonády. Nie však – ako by názov napovedal – u nás doma, ale v reštauráciách a kaviarňach. Tento rok ju ponúka snáď každý podnik, do ktorého človek vkročí. Zákazníci sa tešia na niečo „poctivé“, bohužiaľ reštaurácie iba často ťažia z toho, že všetko „domáce“ je teraz populárne. Tieto limonády môžu byť dokonca omnoho menej kvalitným nápojom než sladené nápoje známych výrobcov, u ktorých spotrebiteľ presne vie, na čom je.

 

V reštauráciách dostáva zákazník pod názvom „domáca limonáda“ spravidla mizernú kvalitu za veľké peniaze. Výnimkou nie je sódovka z veľkoobchodu či voda z vodovodného kohútika a najlacnejší chemický koncentrát ovocnej príchute, ktorý býva plný farbív a konzervantov. Kus čerstvého ovocia sa potom len prihodí zákazníkovi do pohára, aby zmes skutočne pôsobila ako „domáca limonáda“. Marže pri týchto limonádach sú však doslova astronomické a pre reštauratérov teda veľmi zaujímavé: náklady aj len okolo pár centov, cena niekoľko eur. Reštaurácie často len zneužívajú neinformovanosť spotrebiteľov.

 

Agentúra Datank spracovala exkluzívny výskum v Českej republike aj na Slovensku, týkajúci sa práve domácich limonád. Pijú ľudia v reštauráciách vôbec domáce limonády, alebo dávajú prednosť známym značkovým nápojom? Poznajú zloženie domácej limonády, ktorú pijú a je obsluha ochotná povedať im ho? Klamú nás reštaurácie niekedy tým, že pod názvom „domáca limonáda“ predávajú koncentrát plný „éčok“ a lacnú sódovku?

 

Je možné, že domáce limonády sú nakoniec položkou s najvyššou maržou v slovenských reštauráciách v končiacej letnej sezóne? A že „domáci“ je na nich len ten názov?

 

Tu sú najzaujímavejšie zistenia z prieskumu:

·       Najviac z 300 opýtaných (42 %) nemá vyhranený názor a vyberá si medzi domácou a značkovou limonádou podľa chuti a nálady. V ostatných prípadoch sa ale viac ľudí prikláňa k domácim limonádam (38 %).

·       Hlavným dôvodom, prečo dávajú ľudia prednosť domácim limonádam je ich chuť (zaujímavá kombinácia chutí), ale tiež to, že ich považujú za zdravé, bez chemických prísad a veľkého množstva cukru.

·       78 % respondentov sa v reštauráciách pýta na zloženie „domácich“ limonád, nikdy sa naň nepýta 10% opýtaných.

·       Ak by bola domáca limonáda vyrobená z koncentrátu, považovala by absolútna väčšina ľudí (81 %) názov za klamlivý.

 

 

Súvisiace informácie

Po rokoch percentných prepadov zaznamenali nealkoholické nápoje (tj. sýtené limonády, balené vody, džúsy a ovocné šťavy, vrátane napríklad energetických nápojov) na slovenskom trhu celkový rast, od začiatku roka o takmer jedno percento (z toho predaj limonád sa zvýšil o 1,3%, vôd o 0,3%,  ľadových čajov o 0,3%).

 

Autor:PRtime



©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.