Quentin Tarantino: Je úžasný tým, že je
Autor(ka) : Kristína Farkašová
Dátum a čas : 11.7.2001 03:00
Kategória : Osobnosti
WWW.LADY.SK Stránky pre modernú ženu venované móde,kráse zdraviu ...

27. marca 1963 uzrel svetlo sveta nedonosený, ani nie dvojkilový chlapček Quentin Jerome Tarantino. Všetkým sa zdal neduživý. Sudičky pri jeho pôrode chýbali, preto bola jeho predpokladaná budúcnosť skôr tmavá ako ružová. Matka Connii Tarantinová, ktorej v žilách kolovala krv Írov a Čerokézov mala šestnásť rokov a kopu zlých skúseností. Nedávno ušla z domu, aby sa zbavila svojej matky alkoholičky, nepodarilo sa jej však ujsť pred nepriaznivým osudom.

Jej láska mladý Talian Tony Tarantino ju opustil tri mesiace po svadbe. Ušiel bez toho, aby tušil Coniino sladké tajomstvo. Starostlivosť o malého chlapca tak ostala v rukách rozličných opatrovateliek, kým Conii zarábala na živobytie ako zdravotná sestra. Keď práve nebehala zo služby do služby, oddávala sa potešeniu z hltania komiksov a filmov. Keďže dieťa bolo malé a peňazí nebolo nazvyš, pridala sa k starostlivosti o vnúčika aj babička, ktorá medzičasom skoncovala s alkoholom a chcela takto odčiniť minulosť. Keď mal Quentin kúsok pred tretími narodeninami, odsťahoval sa spolu s matkou do Los Angeles. Tam sa Connii vydala za hudobníka Curtisa Zastoupila. Ten si malého Quentiho adoptoval a pár rokov si žili ako šťastná rodinka. Aj keď nie celkom štandardná. Ich životný štýl rozhodne nebol malomeštiacky. Malý Quentin miloval hamburgery a komiksy. Jeho rodičia boli hippíci a milovali filmy. A tak sa ako malý chlapec občas stal súčasťou protestných zhromaždení proti vojne, inokedy sedel v kine na naozaj nevhodných filmoch. Kým stihol osláviť deviate narodeniny, videl dielka ako Divoká banda, Želanie smrti, či Telesné vzťahy. Okrem skvelej rodičovskej výchovy sa na ňom podpísal aj čas strávený u babičky, keď mali rodičia „vzťahové problémy“. Babička ich neznášala dobre a preto opäť siahla po fľaši. Niet sa potom prečo čudovať, že mladý muž nenávidel všetky normy a príkazy a samozrejme, školu ako takú. Nerobil si násilie. V pätnástich rokoch sa na túto nudnú ustanovizeň definitívne vykašľal.

Práca šľachtí
Z toho obdobia je aj prvý záznam v jeho „trestnom registri“, Quentin ukradol knihu. Šlo o dielko The Switch od Elmora Leonarda, v ktorom môžete nájsť postavy, čo neskôr použil v Jackii Brownovej. Keďže včas zistil, že kradnúť sa nevypláca, začal sa venovať serióznejšej činnosti, aby zohnal prachy. Najskôr zhromažďoval tržby z automatov na porno časopisy a potom robil uvádzača a vyhadzovača v kine so sladkým názvom Pussycat. Do porno kina ho zobrali najmä preto, že vyzeral omnoho starší, ako v skutočnosti bol. Približne do tohoto času sa dajú datovať aj jeho herecké začiatky. Hral v divadle v hrách Two and two makes Sex a v Romeovi a Júlii. Zapísal sa aj do hereckej školy Jamesa Besta v Tolucea Lake. Tam sa zoznámil s mnohými ľuďmi, ktorí s ním neskôr spolupracovali na filmoch. Vzdelávanie ho stálo aj miesto v porno kine. Okamžite sa stal náborárom leteckej spoločnosti a začal si svoj život zariaďovať po svojom. Zariadil si malý a špinavý bytík, kúpil si staré auto, ale najmä televízor s videom. Pokiaľ vám video pripadá ako najbežnejšia vec na svete, zistíte, že v živote Quentina malo naprosto určujúci význam. Našiel skvelú požičovňu videokaziet Video Archives. V nej zopár skvelých ľudí, ktorí sa v tovare čo ponúkali, skutočne vyznali. Najprv si chodil len pre kazety a na kus reči, neskôr si tam našiel svoje pracovné miesto. Celé dni hľadel na filmy, ktoré miloval a púšťal si ich znovu a znovu. Celé dni rozpitvával s rovnakými nadšencami jednu scénu za druhou a ešte mu za to aj platili. Toto bola pravá Tarantinova filmová škola. A ešte jeden jeho skvelý nápad. Zavolal svojim obľúbeným režisérom, že je spisovateľ, čo píše knihu o filmoch a potom z nich, v rámci rozhovorov, ťahal rozumy. V roku 1984 v ňom dozrelo presvedčenie, že je načase urobiť niečo vlastné. Spolu s priateľom Craigom Hamannom a ďalšími sa pustil do nakrúcania amatérskeho filmu Narodeniny môjho najlepšieho priateľa. Pôvodne napísal scenár k tomuto dielku Craig, Quentin ho úplne prepracoval a pustili sa do práce. Po troch rokoch finančných problémov uzrel svetlo sveta ani nie hodinový film, ktorý sa rozhodne nedá zaradiť medzi hodnotné. Dal by sa pomenovať iba slovom – amatérsky. Jeho manažérka a ochrankyňa Cathryn Jaymesová mu poradila, že by mal pre začiatok začať písať scenáre. Stalo sa. Úplne prvým bol scenár k Pravdivej romanci. Bohužiaľ, štúdiá tomuto projektu nedali v jeho réžii zelenú. Film neskôr úspešne nakrútil Tony Scott. V roku 1989 opustil Quentin svoju obľúbenú videopožičovňu. Skôr ako vyštartoval k umeleckým obzorom, skončil v base. Síce len na pár týždňov: za neplatenie parkovného a dopravné priestupky. Svoj pobyt medzi luzou považoval s odstupom času za mimoriadne prínosný. Vraj sa ním často inšpiruje pri práci na svojich projektoch.

Karta sa obracia
Začal pracovať na scenári k filmu Takí normálni zabijaci. Zahral si v seriáli The Golden Girls a v roku 1990 sa zamiloval. Jeho múzou sa stala vysokoškolsky vzdelaná profesorka Grace Lovelaceová. Ich love story vydržala niekoľko rokov. Nebola to však láska, čo mu znemožnila dopísať scenár k Takým normálnym zabijakom, problém bol v tom, že producenti mu „zabránili“ tento projekt režírovať. Každý sa bál zveriť veľkú vec do rúk nedovzdelaného, úplne neznámeho mladého excentrika. A tak sa Quentin opäť zavrel za dvere svojho bytu a opäť začal písať. Tentoraz sa však rozhodol, že z režisérskej stoličky ho nedostane nikto. Práve v tom čase sa začala nakrúcať Pravdivá romanca a Quentinovi pribudlo na účet päťdesiattisíc dolárov. Pôvodne ich chcel použiť na nakrútenie Gaunerov. Našťastie však zakročil osud v podobe producenta Monte Hellmana. Tomu sa podarilo dohodnúť aj s Quentinom aj so spoločnosťou Live Entertainment a tak mohol mať film rozpočet 1,3 milióna dolárov. Peňazí nebolo veľa, napriek tomu, všetci účastníci nakrúcania tvrdili, že bolo mimoriadne príjemné. Najmä preto, že Quentin okolo seba šíri pohodu a robí sa s ním naozaj dobre. Výsledok úmornej práce a dobrej pohody bol skvelý. Gauneri zarobili slušný balík peňazí a stali sa hitom, najmä kultivovanej Európy. Štúdiá sa začali o mladého režiséra zaujímať ako chlapi o nevestu s venom. Quentin sa však nedal. Odcestoval s filmom na festival do Cannes a potom si začal užívať cestovanie po Európe. V jeho hlave medzitým dozrieval nový projekt Pulp Fiction. Napísať sa ho rozhodol práve na starom kontinente. Písal v Amsterdame. Teda spočiatku len nasával atmosféru a občas prehnal nejaké pipenky. Jeho vzťah s Grace bol práve v štádiu pomalého rozkladu a aj keď začal so sexom až ako dvadsaťročný, občas ho potreboval. Scenár mal pôvodne päťsto strán, čo bolo nemysliteľné a tak ho musel snaživý režisér skracovať. Kto to zažil, vie, že je to horšie ako napísať nový. Filmu sa napokon, po rôznych ťahaniciach, ujal Miramax. Rozpočet bol osem miliónov dolárov a s účasťou za mimoriadne mizivý honorár súhlasil aj ináč dvadsaťmiliónový Bruce Willis. Ako skvelý nápad sa ukázalo aj vzkriesenie „filmovej mŕtvoly“ Johna Travoltu. Film zarobil viac ako dvesto miliónov dolárov, získal neuveriteľné množstvo všetkých možných ocenení vrátane Oscara a Zlatého glóbusu za scenár. Čo je však najpodstatnejšie, stal sa z neho kultový film súčasnosti.

Pohoda
Quentin sa po obrovskom úspechu nepustil do ďalšieho prudkého pracovného nasadenia, čo robí väčšina režisérov, ale venoval sa odpočinku. Len občas si zahral v nejakom filme. Prepracoval scenár a stvárnil hlavnú úlohu vo filme Od súmraku do úsvitu a venoval sa láske. Rozišiel sa s Grace Lovelaceovou a spojil s herečkou Mirou Sorvinovou. Okrem toho napísal, podľa knihy Elmora Leonarda Rum Punch, sc


©2016 Fornet. Všetky práva vyhradené.