lady.sk
AKLINIK B 468X60

 
Napíšte nám svoje otázky, pripomienky, návrhy, nápady, požiadavky na redakcia(`na`)lady.sk
 
PRIHLÁSENIE


  Zapamätať heslo

Nová registrácia
Zabudnuté heslo

Registráciou získavate ochranu mena v poradni a v komentároch k článkom.
 
PORADŇA

Dnes pribudlo:
1 tém, a 6 reakcií.
Včera pribudlo:
3 tém, a 17 reakcií.

 
Z ARCHÍVU
 
Streda, 30. November, , Dnes oslavuje Ondrej/Andrej
  KATALÓG Informácie    Pridať firmu 
Móda, módne odevy, bielizeň Obuv, kabelky Módne doplnky, klenotníctva Kozmetika, parfuméria Skrášľovacie salóny, služby, pobyty Zdravie, výživa
Ako si strážiť cholesterol

  Spracoval(a) : Miriam Kuhlová
Dátum : 18.10.2006
späť
Späť

Poslať
 

Cholesterol je chemická látka, ktorá je súčasťou takmer všetkých tukov. Pre organizmus je nevyhnutná, pretože je základnou stavebnou jednotkou pre niektoré hormóny a pre tvorbu žlčových kyselín. Telo si cholesterol z väčšej časti vytvára samo v pečeňových bunkách. Ďalšie zásoby sa do organizmu dostávajú stravou.

V čom môže byť cholesterol nebezpečný?
Cholesterol môže byť nebezpečný, ak ho je v organizme nadbytočné množstvo. V takom prípade sa cholesterol ľahko ukladá do cievnej steny, kde tvorí hlavnú súčasť tzv. sklerotických plátov. Na povrch týchto plátov sa potom usadzujú krvné zrazeniny, cieva sa tak postupne zužuje a obmedzuje sa dodávka krvi do srdcového svalu. Následkom môže byť infarkt myokardu, vznik ischemickej choroby srdca, alebo ateroskleróza.

Koľko cholesterolu máme mať?
 
- U detí (do 15 rokov) sa za normálnu hodnotu považuje hladina do 4,8 mmol/l.
- U dospelých osôb (starších ako 15 rokov) je za normálnu považovaná hladina cholesterolu v krvi do 5,2 mmol/l. Tí, ktorí nepresahujú túto hodnotu, môžu pokojne spávať.
- Hladina od 5,2 do 6,2 mmol/l sa označuje ako zvýšená. Tí, ktorí sa pohybujú v tomto rozmedzí, by si už mali viac všímať svoj jedálny lístok a upraviť si svoj životný štýl.
- Riziková je hladina nad 6,2 mmol/l, veľmi riziková je hladina nad 7,8 mmol/l. Osobám s takými hodnotami hrozí zvýšené riziko vzniku srdcového alebo cievneho ochorenia, preto by mali byť pod dohľadom lekára.

Dobrý sluha a zlý pán?
Cholesterol je síce nepostrádateľný, ale jeho príliš vysoká koncentrácia v krvi je nebezpečná a je považovaná za významný rizikový faktor vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Výška hladiny cholesterolu závisí na viacerých faktoroch - vrodenej schopnosti organizmu regulovať jeho hladinu v krvi, ďalej na množstve tukov a látok obsahujúcich cholesterol, ktoré do organizmu pridávame potravou. Pre väčšinu populácie platí, že hladina cholesterolu je tým vyššia, čím viacej cholesterolu a tukových látok dodávame do organizmu práve stravou.

Cholesterol ako zlý pán
Ak je cholesterolu v krvi nadbytok, ľahko sa ukladá na steny ciev a tvorí hlavnú súčasť sklerotických plátkov. Tieto plátky sú nerovnosti cievnej steny tvorené tukovou ľahko vápenatejúcou vrstvou, ktorá sa drobí. Preto nie je povrch tepny ideálne hladký a veľmi ľahko sa na ňom usádzajú krvné zrazeniny, ktoré cievu výrazne zužujú, príp. celkom uzatvárajú. Škodlivosť cholesterolu je v tom, že sa ukladá na stenách tepien a vedie k vzniku aterosklerózy a následnému infarktu alebo mŕtvici. Neblahé účinky cholesterolu sa znásobujú fajčením a vysokým krvným tlakom.

Cholesterol nie je vždy škodlivý!
Okrem zdravia škodlivého cholesterolu označovaného ako LDL je v krvi tiež "dobrý cholesterol" označovaný ako HDL. Úloha dobrého cholesterolu tkvie v odstraňovaní nadmerného množstva zlého cholesterolu z cievnych stien. Dobrého cholesterolu je však štyrikrát menej ako zlého. Nedá sa kalkulovať s tým, že by si organizmus sám poradil s prebytkom zlého cholesterolu. Preto je vyvážená strava taká dôležitá.

Znižovanie a zvyšovanie hladiny LDL cholesterolu.
Mali by sme si zapamätať, že hladinu zlého cholesterolu v krvi zvyšujú nasýtené mastné kyseliny, ktoré sa vyskytujú predovšetkým v živočíšnych tukoch. Hladinu zlého cholesterolu znižujú viacnenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa vyskytujú prevažne v rastlinných tukoch. V našej populácii stále jeme dvakrát viac živočíšnych tukov, ako odporúčajú odborníci na celom svete.

Ako je možné znížiť vysokú hladinu cholesterolu?
Diétou, liekmi, alebo kombináciou obidvoch metód. K hlavným zdrojom cholesterolu patria: vaječný žĺtok, maslo, mliečny tuk obsiahnutý v šľahačke, smotane a plnotučných, predovšetkým tavených syroch. Veľké množstvo cholesterolu obsahujú tiež vnútornosti, predovšetkým mozoček, pečeň a ľadviny. Ďalej bravčové mäso a sadlo. Zdrojom cholesterolu sú predovšetkým tuky živočíšneho pôvodu, ktoré obsahujú tzv. nasýtené mastné kyseliny. Oproti tomu tuky rastlinného pôvodu cholesterol neobsahujú, hladinu cholesterolu v krvi nazvyšujú a naopak, môžu ju dokonca znižovať.

Ryby a ich zázračné zloženie.
Pozoruhodné vlastnosti má tuk obsiahnutý v rybách aj napriek tomu, že ide o tuk živočíšny. Vo všetkých rybách, a to aj v mastných morských, ako je tuniak alebo makrela, je zvláštny druh nenasýtených mastných kyselín. Ten síce hladinu cholesterolu v krvi príliš neznižuje, ale zato ovplyvňuje zrážanlivosť krvných doštičiek a bráni tak vzniku infarktu. K zníženiu hladiny cholesterolu sa používajú tiež niektoré lieky, ktoré sa predpisujú u extrémnych hodnôt cholesterolu, ktoré už nie je možné ovplyvniť diétou.

Bezplatné informácie o zdravom životnom štýle na Floralinke 0800 152 153


Diskusia k článku:

Dobrý deň, dúfam, že moju radu bude užitočná. Na zníženie LDL cholesterolu, majú vlašské orechy podstatne lepší vplyv, ako vlastnosti tuku obsiahnutého v rybách. Iste mnohí uznáte, že sú aj oveľa chutnejšie.
Neregistrovaný - Lenka, 18.10.2006 18:31, karolienka(`na`)azet.sk
Ak si telo vytvara cholesterol v pecenovych bunkach,a vytvara ho vela,tak treba vyliecit pecen a nie odstranit vsetok tuk z jedla,pretoze urcite mnozstvo tuku organizmus potrebuje na spracovanie vitaminov a mineralov.Ani ta najprisnejsia dieta neupravi vysku cholesterolu na normal.Viem to z vlastnej skusenosti,ked som mala znizenu davku tuku na 20 g denne a s cholesterolom to ani nepohlo. Zhodou okolnosti som bola na kontrole u inej lekarky "tiez odbornicky",ktora mi napriek tomu ,ze som jej hovorila,ze drzim dietu,rozpravala,ze nemam jest pecene kacice,klobasy atd.Co som si myslela,ale zo slusnosti nepovedala,je jasne. Lenka-o orechoch som citala,urcite to vyskusam
Neregistrovaný - V2, 19.10.2006 10:36
Lenka, máš pravdu, s orechami som to vyskušala aj ja. Priznám sa že mám strašne rada domácu údená slaninu, jem jej pomerne veľa a tiež dosť často si pochutnám aj na orechoch a cholesterol mám už roky od 4,2-4,7
Neregistrovaný - hela, 20.10.2006 10:30
Príspevok :
Autor :
E-mail :
Prispievate ako neregistrovaný používateľ. Prihlásiť sa môžete v ľavom stĺpci.
NAJČÍTANEJŠIE
 
REKLAMA
BIOTRUE banner 109 sutaz
 
REKLAMA
 
PARTNERI
Slovensky paraolypijsky vybor
 
NAJNOVŠIE
 
HĽADAŤ

v článkoch
v poradni
v katalógu
 
 
(c)2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. redakcia(`na`)lady.sk
Nezodpovedáme za obsah príspevkov pridaných zvonku!!!