Európsky deň práv pacientov
Európsky deň práv pacientov bol po prvýkrát vyhlásený pred piatimi rokmi združením Active Citizenship Network a pripomíname si ho vo všetkých krajinách EÚ. Hlavným cieľom je zvýšiť povedomie a upozorniť na dôležitosť práv pacientov. Je príležitosťou informovať, diskutovať a podporiť ľudí, aby sa zaujímali o pacientske práva a žiadali ich dodržiavanie.
Európsky deň práv pacientov pomáha dostať obyvateľov – prijímateľov zdravotnej starostlivosti a ich záujmy do centra zdravotníckej politiky. To začína práve zabezpečením dodržiavania pacientskych práv. Upevnenie ich pozície však môže byť efektívne len pri spolupráci a plnení dohodnutých záväzkov všetkými stranami zúčastnenými na zdravotnej starostlivosti vo všetkých členských krajinách Európskej únie. Je dôležité zvýšiť povedomie o právach pacientov a zdôrazniť zodpovednosť každého za ich dodržiavanie. Aj preto sa zainteresovaní snažia, aby Európsky deň práv pacientov oficiálne uznala Európska únia a prijali sa spoločné princípy a štandardy v oblasti ochrany práv pacientov v krajinách EÚ.
Európska charta práv pacientov
Vyhlásená bola v novembri 2002 v Bruseli. Cieľom práv pacientov je zaručiť vysokú úroveň ochrany ľudského zdravia a aby sa zaistila vysoká kvalita služieb poskytovaných v systéme zdravotníckych služieb štátu.
1. Právo na prevenciu
Každý jednotlivec má právo na poskytovanie primeraných služieb na prevenciu choroby.
2. Právo na prístup k zdravotníckym službám
Každý jednotlivec má právo na prístup k takým zdravotníckym službám, aké si vyžaduje jeho zdravie. Zdravotnícke služby musia zaručovať rovnaký prístup každému, bez diskriminácie na základe finančných možností, miesta bydliska, druhu choroby alebo doby prístupu k zdravotníckej starostlivosti.
3. Právo na informácie
Každý jednotlivec má právo na prístup k všetkým druhom informácií týkajúcich sa jeho zdravotného stavu, zdravotníckych služieb a ich využívania a všetkého, čo je dostupné na základe vedeckého výskumu a technickej inovácie.
4. Právo vyjadriť súhlas
Každý jednotlivec má právo na prístup ku všetkým informáciám, ktoré by mu umožnili aktívnu spoluúčasť pri rozhodovaní o svojom zdraví; tieto informácie sú základnou podmienkou pred akoukoľvek procedúrou a liečbou, vrátane účasti na vedeckom výskume.
5. Právo slobodného výberu
Každý jednotlivec má právo slobodne si vybrať na základe dostatočných informácií spomedzi rôznych liečebných metód a poskytovateľov.
6. Právo na súkromie a zachovanie dôverného prístupu
Každý jednotlivec má právo na zachovanie dôverného prístupu k svojim osobným informáciám, vrátane informácií týkajúcich sa jeho zdravotného stavu a možných diagnostických alebo liečebných metód, ako aj na ochranu svojho súkromia pri výkone diagnostických vyšetrení, prehliadke u odborného lekára a lekárskom ošetrení alebo chirurgickom zákroku vo všeobecnosti.
7. Právo na rešpektovanie pacientovho času
Každý jednotlivec má právo byť ošetrený v krátkom a vopred určenom čase. Toto právo platí pre všetky fázy liečby.
8. Právo na dodržiavanie úrovne kvality
Každý jednotlivec má právo na prístup k zdravotníckym službám vysokej kvality na základe špecifikácie a dodržiavania presne stanovených noriem.
9. Právo pacienta na bezpečnosť
Každý jednotlivec má právo neutrpieť škodu spôsobenú nedostatočným fungovaním zdravotníckych služieb, zanedbaním lekárskej starostlivosti a chýb, a právo na prístup k zdravotníckym službám, ošetreniu a liečbe, ktoré spĺňajú vysoko stanovené bezpečnostné normy.
- Právo na inovácie
Každý jednotlivec má právo na prístup k inovovaným metódam, vrátane diagnostických metód, v zmysle medzinárodných noriem, a nezávisle na ekonomických alebo finančných okolnostiach.
- Právo predchádzať zbytočnému utrpeniu a bolesti
Každý jednotlivec má právo, pokiaľ je to len možné, predchádzať utrpeniu a bolesti vo všetkých etapách svojej choroby.
- Právo na liečbu zohľadňujúcu osobné potreby
Každý jednotlivec má právo na diagnostické a liečebné programy čo najviac prispôsobené jeho osobným potrebám.
- Právo podávať sťažnosti
Každý jednotlivec má právo podávať sťažnosť vždy, keď utrpí škodu, a právo dostať odpoveď alebo inú formu spätnej väzby.
- Právo na náhradu škody
Každý jednotlivec má právo na dostatočnú náhradu škody v primerane krátkej dobe, vždy keď utrpí telesnú alebo morálnu a psychickú ujmu spôsobenú ošetrovaním alebo liečbou pri poskytovaní zdravotníckej služby.