Či ste počas roka boli dobrí alebo zlí, priemerný počet vianočných darčekov v slovenských rodinách je pätnásť. Pre porovnanie, v Českej republike je to až 26 darčekov. Preukázal to prieskum významného svetového výrobcu spotrebného tovaru Unilever. Najčastejšími darčekmi pre deti sú odevy, obuv, hračky a knihy, u dospelých je to podobné len s tým rozdielom, že namiesto hračiek dostávajú parfumy a kozmetiku. Na nákup vianočných darčekov Slováci minú okolo 4 000 korún.
Slováci kupujú vianočné darčeky radi, hoci takmer polovica začína s nákupmi až v decembri a tretina si ich odkladá na poslednú chvíľu. „S rastúcou kúpnou silou si dávajú pod stromček rok od roku viac a viac darčekov,“ pripustila Lenka Jahodová z oddelenia výskumu trhu a interných analýz Unileveru, ktorý vyrába kozmetiku Dove, Rexona, Sunsilk a Axe. Práve kozmetické balíčky patria k jednému z najrýchlejšie rastúcich artiklov vianočného sortimentu v obchodoch. Každý šiesty darček je kozmetika.
V súčasnosti je na slovenskom trhu približne 440 druhov kozmetiky, pričom ročne sa jej predá za vyše 90 miliónov korún. Oproti vlaňajšku firma Unilever pripravila na tohtoročný predvianočný trh vyšší počet exkluzívnych kozmetických balíčkov. Ich priemerná cena dosahuje 208 korún.
Z prieskumu ďalej vyplynulo, že vyše tretina ľudí si stotožňuje Vianoce s darčekmi, ktoré si nájdu pod stromčekom. Zhruba rovnaký počet respondentov kladie na prvé miesto duchovný rozmer Vianoc – pohodu, pokoj a lásku. Slováci na rozdiel niektorých západoeurópskych národov trávia vianočné sviatky doma. Na otázku, čo najčastejšie robíte cez Vianoce, respondenti z vernostného programu spoločnosti Unilever Na doma uviedli, že počúvajú vianočnú hudbu, chodia na prechádzky, navštevujú priateľov a rodinu. Unilever pripravil na predvianočný trh oproti vlaňajšku viac exkluzívnych kozmetických balíčkov.