Dobrotivý a usmievavý bradatý Coca-Cola Santa Claus, ako ho poznáme dnes, sa narodil pred sedemdesiatimi piatimi rokmi vďaka predstavivosti a umeleckému nadaniu jedného muža. Bol to Haddon Sundblom, ktorý vytvoril Santu ako neoddeliteľnú súčasť reklám spoločnosti Coca-Cola. Zo Santu sa stal jednoznačný emblém, všeobecne známy na celom svete a špecifický práve pre vianočné sviatky.
Po prvý-krát sa Coca-Cola Santa objavil v roku 1931 v sérii tlačených inzerátov v The Saturday Evening Post, Ladies Home Journal, National Geographic a v iných amerických novinách. Krásne obrázky udreli na správnu strunu verejnosti, a tá si takmer okamžite obľúbila túto personifikáciu ako stály symbol Vianoc. Počas nasledujúcich desaťročí sa autorova predstava Svätého Mikuláša (Saint Nicholas) vyvinula do dokonalého obrazu Vianoc – muža v červenom odeve s veľkou mosadznou prackou na opasku.
Sundblomova predstava najznámejšieho obyvateľa Severného pólu zostáva najtypickejším zobrazením Svätého Mikuláša, ktorý prekonáva hranice času na celej zemeguli. Je to symbol evokujúci spomienky a atmosféru Vianoc na celom svete, pričom ruší akékoľvek hranice krajín.
“Santa Claus ilustrovaný Haddonom Sundblomom je pozoruhodný z viacerých dôvodov, hlavne však preto, že autor zachytil „esenciu” Svätéhe Mikuláša,” hovorí Philip Mooney, riaditeľ archívov Coca-Cola Company. “Sundblom nevytvoril Santu iba ako osobu oblečenú do kostýmu. Dal Santovi oveľa ľudskejší rozmer s darom nesmrteľnosti a fyzickej prítomnosti Vianoc, “ dodáva Mooney.
Kým Sundblom neprišiel so svojou predstavou Santu, zvykli ho zobrazovať rôznymi spôsobmi. Tento typický sviatočný návštevník našich domovov nemal jednotnú podobu. Jeho podoba závisela od toho, z akej krajiny pochádzal. Častokrát to bol škriatok, veselý starý elf a niekedy dokonca aj štrašidelná postavička.
V roku 1931 spoločnosť Coca-Cola poverila Sundbloma vytvorením vianočnej kampane. Ten vložil všetok svoj talent do tohto projektu a Santovi pripísal osviežujúce aspekty ľudskej povahy. Vykreslil ho s typickým dobráckym výrazom, ružovými lícami, bielou bradou a večne usmiatymi šibalskými očami lemovanými vráskami múdrosti.
Sundblomov Santa mal taký veľký vplyv na širokú verejnosť, že rovnako ako sa Coca-Cola stávala globálnou spoločnosťou, reklamnými spotmi so Santom ovplyvňovala aj mnohé vzdialené krajiny. Postava, ktorá vzišla zo Sunblomovho štetca, sa zrazu stala medzináronou ikonou. “Možno najúžasnejšie na tom je práve to, že postava Santu dokázala nenáročne spojiť produkty firmy s vianočnými sviatkami, “ vysvetľuje Moore. “Coca-Cola videla práve v Santovi ten najlepší spôsob ako dosiahnuť takéto spojenie. To, čo sa odohralo po roku 1931, bolo sčasti umenie a sčasti marketing.“
Sundblom sa narodil v Michigane, ale vyrastal v Chicagu. Na začiatku vytvoril veselú tvár Santu ako podobizeň svojho priateľa. Bol ním obchodník na dôchodku Lou Prentiss. Po jeho smrti použil na inšpiráciu svoj obraz v zrkadle a trasformoval svoje severské črty do karikatúry Santa Clausa. Legenda reklamy, Haddon Sundblom, počas svojho života v období rokov 1931 až 1964 vytvoril viac ako 40 originálnych olejových malieb Santa Clausa pre spoločnosť Coca-Cola. Rôzne zobrazenia Santu, ktoré sa používajú aj v súčastnosti, dodali eleganciu reklamám v časopisoch, novinách, na bilbordoch a plagátoch, rôznych výstavkách v obchodných domoch, ako aj na rôznych zberateľských predmetoch. Svedčí o tom aj fakt, že mnohé zo Sundblomových originálov Santa Clausa boli vystavené vo významných múzeách a v nákupných centrách (Louvre v Paríži, Kráľovské Múzeum Ontario v Toronte, Múzeum vedy a priemyslu v Chicagu, obchodný dom Isetan v Tokiyu a obchodný dom NK v Štokholme). V tomto obdobi sa 75. výročie Coca-Cola Santa Clausa oslavuje v Spojených štátoch amerických výstavou, na ktorej sa nachádza výber z originálov Haddona Sundbloma. Výstava sa nachádza v Lincolnovom Centre, v New Yorku.