ZMRZLINA JE LEPŠIA, AKO SI MYSLÍTE
|
|
Spracoval(a) : Vlasta Ševčíková
Dátum : 8.6.2007 |
Späť |
|
Poslať |
|
|
Ľudia mylne veria, že jedlo, ktoré prináša potešenie, nemôže byť zdravé. Vyvážená a zdravá strava je veľmi dôležitým prvkom nášho každodenného života a ľudia sa čoraz viac zaujímajú o to, čo konzumujú. Pravdou však je, že vyznať sa v tom, čo je a nie je zdravé, môže byť skutočne obtiažne. Žijeme v dobe, ktorá nás zaplavuje informáciami. Zo všetkých strán dostávame údaje o nutričnom zložení potravín, rady a tipy na zaručené diéty, napriek tomu je tu však stále veľa potravín zahalených mýtmi a poverami. Zmrzlina je jednou z nich.
Výskum Algidy medzi českými spotrebiteľmi ukazuje, že veľa konzumentov podceňuje nutričné zloženie zmrzliny. Pretože je zmrzlina sladkým potešením alebo maškrtou, mylne sa domnievajú, že automaticky musí mať zlé nutričné hodnoty – teda, že obsahuje veľké množstvo cukru a tuku.
V rámci výskumu spoločnosti Unilever nazvaného “Pochúťky, maškrty – mýty a realita” sa skúmali vedomosti respondentov o nutričných hodnotách rôznych druhov pochutín, pochúťok a maškŕt. Zistilo sa, že pokiaľ ide o zmrzlinu, povedomie o jej výživových hodnotách mnohým ľuďom chýba.
Marianne Kirkegaard, riaditeľka divízie Algida v Českej republike, hovorí, “Všetci milujú zmrzlinu a zmrzlina je nesporne jedným z najobľúbenejších sladkých potešení na svete. Ľudia si často neuvedomujú, že sa nemusia cítiť previnilo, keď si ju doprajú. Zmrzlina Algida môže byť v porovnaní s ostatnými maškrtami vhodnejšou voľbou a môže sa stať súčasťou zdravej a vyváženej stravy.“
Toto tvrdenie je podporované taktiež niektorými významnými špecialistami na výživu. Odborníčka na výživu, RNDr. Lýdia Lešková, k tomu dodáva, “Zmrzlina je vhodnou voľbou dezertu, predovšetkým, ak sa snažíme nahradiť kalorickejšie pochúťky, napríklad tučnejšie sladké pečivo, plnené keksíky a oblátkové rezy, prípadne čokoládové tyčinky, tými menej kalorickými. Z prieskumu vyplynulo, že spotrebitelia preceňujú zdravotné riziko zmrzliny v porovnaní s ostatnými pochúťkami. Vďaka relatívne lepšiemu nutričnému profilu zmrzliny, nemožno nič namietať proti jej občasnej konzumácii namiesto iných sladkých pochúťok. Potešenie z jedla a jeho chuť sú neodmysliteľnou súčasťou výživy. Je potešiteľné, že Algida vyrába zmrzliny, ktoré spĺňajú kritériá zdravých potravinových výrobkov.”
Vo výskume nazvanom “Pochúťky, maškrty – mýty a realita” sa zisťovali postoje spotrebiteľov k jedlu. Zistilo sa, že napriek tomu, že väčšina spotrebiteľov chce jesť zdravo, mnohí z nich skutočne nevedia, ktoré potraviny sú najvhodnejšie a ako často ich môžu konzumovať ako súčasť zdravej a vyváženej stravy. Výskum ukazuje, že 64 % spotrebiteľov sa snaží jesť zdravú a vyváženú stravu, ale pre 52 % je veľmi ťažké sa orientovať v tom, čo je skutočne zdravé. Len 35 % spotrebiteľov vie, koľko kalórií obsahuje väčšina jedál, ktoré zjedia.
Marianne Kirkegaard pokračuje: “Ľudia nám hovoria, že sú presvedčení, že naše zmrzliny sú plné tuku a cukru, čo je veľmi mylná predstava. Preto spotrebiteľom poskytujeme viac informácií o nutričnom zložení zmrzliny, predovšetkým na obaloch našich zmrzlín a na webových stránkach www.algida.sk.“
V rámci európskeho výskumu si respondenti počas jedného týždňa chronologicky viedli svoj denný jedálniček. Z neho vyplynuli tieto rozdiely medzi jednotlivými národmi: - Francúzi jedia oveľa viac syrov a jogurtov ako ostatné európske národy; - Briti konzumujú oveľa častejšie ako desiatu cereálnu tyčinku alebo čokoládu; - Nemci sú najväčší spotrebitelia sýtených nápojov a sladkého pečiva; - Taliani jedia najmenej sladkostí a cereálnych tyčinek zo všetkých skúmaných krajín; - Švédi si z európskych krajín najčastejšie dávajú na desiatu ovocie a najčastejšie si doprajú zmrzlinu.
ZMRZLINA: Mýty a realit · Temer 2/3 opytovaných spotrebiteľov (74 %) sa domnieva, že zmrzlina obsahuje 1/3 tuku - v skutočnosti je to výrazne menej. Napr. zmrzlina Chuť leta malina/jahoda obsahuje iba 2,9 % tuku, zmrzlina pre deti Twister Orange obsahuje len 2,5 % tuku a dokonca aj mliečna zmrzlina Pribináček obsahuje iba 16 % tuku. Zmrzlina bez čokoládovej polevy obsahuje len 4-8 % tuku. · Polovica spotrebiteľov verí, že zmrzlina obsahuje 50 % cukru – v skutočnosti je to podstatne menej. Napr. najobľúbenejšie detské zmrzliny Calippo, Twister a Cikk Cakk obsahujú maximálne 18 % cukru. Dokonca aj zmrzlina s veľkým podielom čokolády Magnum obsahuje iba 29 % cukru. · 90 % ľudí si myslí, že ovocný jogurt je zdravší ako Chuť leta malina/jahoda. V skutočnosti má Chuť leta malina/jahoda menej kalórií a porovnateľné množstvo tuku ako 150 g téglik bežného ovocného jogurtu. Navyše obsahuje iba prírodné farbivá a arómy. · 100 % spotrebiteľov si myslí, že zmrzlina obsahuje umelé farbivá a arómy. V skutočnosti sú všetky zmrzliny Algida bez umelých farbív a prísad.
Algida a Vitalita
Výskum ukázal, že sa spotrebitelia snažia žiť zdravo, ale nevedia presne, čo je a čo nie je zdravé, neorientujú sa príliš v označení výrobkov na obaloch, väčšinou nevedia, koľko kJ obsahujú potraviny, ktoré konzumujú, a sú presvedčení, že zmrzlina je nezdravá – má veľa kalórií, cukru a tuku. Pritom výhodou zmrzliny je jej zloženie - obsahuje všetky nutričné zložky – cukry, tuky, bielkoviny, ale aj minerály, stopové prvky a vitamíny. Je vyrobená z kvalitných ingrediencií - mlieka, tvarohu, ovocných štiav, kakaa, ktoré sú uchované mrazením, čo je po chladení považované za druhý najvhodnejší spôsob uchovania potravín. Vďaka vysokému obsahu vody v zmrzline je aj obsah kalórií a cukru oveľa menší ako u maškrtiek, akými sú čokoláda alebo cukríky. Algida reaguje na trend zdravého životného štýlu a už od roku 2005 ponúka spotrebiteľom „zdravšie maškrtenie“ ako napr. Chuť leta malina/jahoda či Chuť leta Exotic, alebo zmrzlinu Pribináček pre deti.
V tomto roku sa Algida zamerala na najmenších spotrebiteľov: „Chceme prinášať deťom len to najlepšie a zároveň vyhovieť mamičkám, ktoré prísne dbajú na vyváženú a zdravú stravu svojich ratolestí. Preto sme sa tento rok zamerali na najobľúbenejšie detské výrobky a v spolupráci s medzinárodným vývojovým tímom sme vyvinuli nové „zdravšie“ receptúry. Zvýšili sme podiel ovocia a naopak, znížili obsah pridaného cukru. Navyše, všetky naše zmrzliny, a to nielen pre deti, sú bez umelých farbív a aróm,“ hovorí manažérka značky Algida Věra Severinová.
„Aby sme uľahčili orientáciu mamičiek v neprehľadnom množstve sladkostí a maškrtiek, ktoré si deti obzvlášť obľúbili, zmenili sme takisto obaly našich zmrzlín, ktoré sú teraz „ovocnejšie“ a obsahujú prehľadné ikonky „s ovocnou šťavou“ a „iba prírodné farbivá a arómy.“ Všetky obaly našich zmrzlín obsahujú tiež prehľadnú tabuľku nutričných hodnôt, kde spotrebiteľ môže zistiť obsah energie, bielkovín, cukrov a tukov. Jeho orientácia je uľahčená rovnako, ako následné rozhodovanie,čo kúpiť sebe a predovšetkým svojím deťom, “ dodáva Věra Severinová. Medzi novinky tohto roku patrí Twister Orange, ktorý predstavuje unikátnu kombinácii ovocnej a krémovej zmrzliny, tentokrát s príchuťou jahôd, pomarančov a ananásu.
Diskusia k článku:
je fakt dobrá, akákoľvek dobrá zmrzlina, bez nej by leto nebolo lôeto Neregistrovaný - , 8.6.2007 09:22 reklama fúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúj Neregistrovaný - , 8.6.2007 09:52 konečne dobra spravaaaaaaaa:-) Neregistrovaný - , 8.6.2007 13:04 tá prvá veta je perla:-))inak, odkedy vyrába Algida Chuť leta, tak si v lete na olovrant dávam radšej nanuk ako jogurt:-) Neregistrovaný - , 8.6.2007 14:00 tak mam taky pocit, ze algida nejako nejde na odbyt. tak preco si neurobit zadara reklamu???
musim suhlasit s prispevkom vyssie : ta prva veta, tak to je naozaj pecka :) Neregistrovaný - , 8.6.2007 14:04 Totalny shit a umelina co so pod nazvom zmrzlina predava v Bratislave !!! Pridte ochutnat ako chuti zmrzlina v TALIANSKEJ cukrarni v nedalekom Rakusku, aj ked zaplatite viac, tak zistite preco... Neregistrovaný - Jetoonicom, 8.6.2007 22:54 veru, Taliani robia peeeeerfektnu zmrzlinku! mnami-mnam! :-) Neregistrovaný - klaudia, 9.6.2007 00:33 Taliani jedia zmrzlinu nonstop, tak su vo vyrobe machri. Jasne, ked sa im nedari predavat, preco nedat takyto"blaf overeny odbornikmi" do povedomia nasich niektorych obyvatelov. Neregistrovaný - , 10.6.2007 08:28 Slovensko by potrebovalo byt viac kozmopolitne, je to tu hrozna provincia, vsetko take homogenne, casto bez nalady, vela zamracenych ksichtov, chyba miesanica ras a kultur ako inde v (Zapadnej) Europe, este desatrocia to bude trvat pokial sa k nam budu hnat hufy cudzincov (ako nam to niektori kedysi rozpravali...). A ti Taliani, co by tu robili bez DOLCE VITA, ak sem vobec zabludia, tak urcite nie aby tu predavali ich MNAM-GELATO a platili SK-vypalnikom), skor lebo si svojim sarmom celkom lahko opantaju a do BELLA ITALIA odvezu frustrovane a mozno i pekne/mlade slovenske dievciny. TAKZE - ostavame - aspon zatial - odkazani na nasu kvalitnu a lacnu (viac lacnu ako kvalitnu) zmrzlinu. Neregistrovaný - Wescream4goodeiscream, 10.6.2007 23:21 Boože to je tak trápne a úbohé schovať reklamu do takého článku, fuj !! Neregistrovaný - , 27.6.2007 18:45 je to naozaj nevkusna reklama, a spytam sa este.... algida ma zmrzlinu alebo mrazeny krem??? pretoze toto by sme si nemali mylit.... talianska zmrzlinaje zmrzlina... momentalne otvaram vyrobnu, a dufam , ze o rok dva sa mi podari otvorit aj na SLovensku.... Neregistrovaný - , 1.7.2007 17:21
|