Vzdelávanie má moc prelomiť začarovaný kruh chudoby, ktorý sa cyklicky opakuje a “dedí” z generácie na generáciu. Kvalitné základné vzdelanie nenaučí deti len čítať, písať a počítať, ale omnoho viac – dozvedia sa o prevencii HIV/AIDS, o hygiene a sanitácii, o význame očkovania a prenatálnej starostlivosti, o svojich právach. Naučia sa zručnostiam, ktoré im pomôžu prežiť plnohodnotnejší život, a remeslu, ktoré ich uživí. Najmä pre dievčatá je kvalitné základné vzdelanie neoceniteľným prínosom. Výsledky z praxe navyše ukazujú, že vzdelané dievčatá sú aj zodpovednejšie matky – ich deti tiež chodia do školy a získavajú zručnosti nevyhnutné pre lepší život. Právo na vzdelanie je však ešte stále upierané až 72 miliónom detí.
IKEA patrí medzi kľúčových partnerov detského fondu UNICEF už viac ako 15 rokov a je najväčším korporátnym finančným donorom UNICEF – na programy pre deti venovala viac ako 190 miliónov eur v hotovosti a formou materiálnej pomoci (školské tabule, školské tašky, deky, uteráky a riad). Spolu s detským fondom UNICEF bojuje IKEA za právo dieťaťa na zdravé a bezpečné detstvo s prístupom ku kvalitnému základnému vzdelaniu. Sociálna iniciatíva IKEA nielen podporuje vzdelávacie projekty, tiež bojuje proti príčinám detskej práce a podáva pomocnú ruku v krízových situáciách. Predáva pohľadnice UNICEF, podporuje fundraisingové aktivity a zapája svojich zákazníkov a zamestnancov.
IKEA a UNICEF - globálne aktivity na Slovensku
• Každé dieťa má právo na vzdelanie
IKEA je presvedčená, že všetky deti by mali mať prístup ku kvalitnému vzdelávaniu. Preto za každú plyšovú hračku a detskú knihu predanú v novembri a decembri 2010 daruje Sociálna iniciatíva IKEA 1 € na vzdelávanie detí v rozvojových krajinách detskému fondu UNICEF a organizácii Save the Children.
Sociálna iniciatíva IKEA tak podporí úsilie UNICEF o kvalitné základné vzdelanie pre všetky dievčatá aj chlapcov, zriaďovanie a zariaďovanie škôl – najmä na vidieku, dodávky učebných pomôcok a vyškolenie učiteľov, alternatívne školy pre pracujúce deti a centrá pre deti z ulice, a umožní základné vzdelanie aj sirotám a deťom z rodín, ktoré by si inak nemohli dovoliť poslať dieťa do školy. Od počiatku kampane v roku 2003 sa vyzbieralo €23,8 miliónov, ktoré boli rozdelené medzi detský fond UNICEF a organizáciu Save the Children. Na Slovensku to bolo celkovo €137 069,50, z čoho rekordný predaj bol zaznamenaný v roku 2009, kedy sa vyzbieralo €46 068.
Absolútnou novinkou v kampani je iniciatíva „Super týždeň”, počas ktorého Sociálna iniciatíva IKEA daruje 1 € za každý produkt zo sortimentu Detská IKEA ako aj za každé predané detské jedlo v reštaurácii IKEA. Táto iniciatíva je malou oslavou 21. výročia Dohovoru o právach dieťaťa a jej cieľom je globálne vyzbierať až 2,5 milióna eur mimo kampane plyšových hračiek.
Novinkou na slovenskom trhu bude aj podporná zbierka „Daruj dvakrát”, ktorej cieľom je vyzbierať hračky pre slovenské deti v rámci lokálneho projektu Slovenského výboru pre UNICEF - Linky detskej istoty a jej programu terénneho sociálneho poradcu a partnerského Krízoveho centra DÚHA.
Bližšie informácie ku Kampani plyšových hračiek 2010 nájdete v tlačovnom materiáli IKEA Kampaň plyšových hračiek alebo na stránke www.IKEA.sk.
• SOLÁRNA LAMPA SUNNAN – Každá druhá lampa je dar
Predstavte si, že ste dieťaťom v Pakistane, svoj deň strávite v škole a domácimi prácami, a večer sa chcete učiť, čítať a písať úlohy. Doma však nemáte elektrinu...
Odpoveďou je unikátna solárna lampa SUNNAN od IKEA, ktorú stačí nechať 9-12 hodín na slnku a večer získate 4 hodiny plnohodnotného svetla. Od júna 2009 dostáva UNICEF za každú predanú lampu SUNNAN v IKEA na celom svete jednu lampu SUNNAN ako dar deťom z oblastí, kde nemajú zavedenú elektrinu, čo im umožní čítať, písať a kresliť si aj po zotmení.
Prvá dodávka putovala do Pakistanu, aby sa pomohlo deťom v utečeneckých táboroch a na vidieku bez prístupu k elektrine. Pomoc smerovala aj do oblastí postihnutých zemetrasením v októbri 2008, ktoré pripravilo o domovy a školy tisícky detí a zničilo stovky škôl.
Kampaň SUNNAN sa stala jednotkou. V mesiaci jún 2010 oslávila rok od začiatku kampane a za tento rok sa podarilo predať viac ako 500-tisíc lámp. Najúspešnejšie krajiny boli Japonsko a Taliansko. Veríme, že v tomto novom roku sa úspešnosť predaja zdvojnásobí a podarí sa predať až jeden milión lámp. „Milióny detí nemôžu po západe slnka kresliť, písať alebo čítať. Veríme, že naše lampy sú drobnou, ale významnou pomocou v zlepšení podmienok detí v rozvojových krajinách”, hovorí Marianne Barner, riaditeľka Sociálnej iniciatívy IKEA. Lampy boli darované cez UNICEF pre deti vo vybraných oblastiach Pakistanu a vybraným školám v Indii.
• POMOC V KRÍZACH
Haiti
Sociálna iniciatíva IKEA darovala viac ako 66-tisíc produktov na pomoc obetiam zemetrasenia na Haiti. Prostredníctvom UNICEF distribuovala uteráky, deky, jedálenské súpravy a hračky.
Pakistan
Sociálna iniciatíva IKEA podporila propagáciu zbierok UNICEF prostredníctovm svojich on-line nástrojov. Obchodné domy IKEA na celom svete distribuovali správu o akútnej potrebe pomoci obetiam zemetrasenia v Pakistane členom klubu IKEA Family a prostredníctvom svojich internetových stránok.
http://www.ikea.com/ms/sk_SK/about_ikea/our_responsibility/ikea_social_initiative/pomoc_Pakistanu.html
IKEA a UNICEF – lokálne aktivity na Slovensku
• Novinka roka 2010 - Výživové pexeso UNICEF v IKEA
Tohtoročný deň detí v IKEA bol špeciálny – takmer 200 detí absolvovalo zábavné hry a súťaže UNICEF. Pomohli dopraviť vakcíny do rôznych kútov sveta, nakŕmiť hladné deti a dať im čistú pitnú vodu. Zároveň oficiálne uviedli do života „Výživové pexeso UNICEF“, ktoré sa v reštaurácii IKEA predáva za symbolické 1 € a ktorého výťažok putuje na boj s podvýživou a výživové programy UNICEF. Už 1 € dokáže nasýtiť jedno hladné dieťa v rozvojovom svete na jeden celý deň – za 1 € dokáže UNICEF zabezpečiť takmer 3 vrecúška hotovej terapeutickej výživy Plumpy´Nut.
www.unicef.sk/vyziva • Facebook pages: Detské menu UNICEF http://www.facebook.com/#!/pages/DETSKE-MENU-UNICEF/102870456427832
• Rozprávkové pečenie UNICEF • 10. – 13. 12. 2010
Rozprávkový kútik s voňavou kuchyňou - aj takto by sme mohli nazvať druhý ročník vianočného pečenia a čítania rozprávok známymi tvárami slovenského šoubiznisu. Vianočné perníky, koláče a dobroty pripravené známymi osobnosťami, ako aj pečenie špeciálnych švédskych koláčov a zdobenie medovníkov spolu s deťmi osvieži nielen čítanie rozprávok, ale aj vymýšľanie úplne novej rozprávky – a to samotnými deťmi. Finálnu verziu novej rozprávky neskôr narozpráva herečka a vyslankyňa dobrej vôle UNICEF na Slovensku, pani Kamila Magálová. Okrem toho známe osobnosti každý deň pripravia jeden špeciálny vianočný perník, ktorý bude neskôr predmetom benefičnej dražby. Podujatie bude spojené s dobrovoľnou zbierkou na výživové programy UNICEF.
Bližšie informácie zverejníme niekoľko dní pred podujatím na www.unicef.sk a www.IKEA.sk .
• Staňte sa Priateľom detí UNICEF aj Vy
Jeden biblický text hovorí, že priateľ miluje v každý čas. Aj preto členovia klubu darcov UNICEF – Priatelia detí UNICEF pomáhajú pravidelne a každý mesiac venujú dobrovoľnú čiastku na pomoc deťom. IKEA umožní, aby UNICEF oslovil jej zákazníkov, aby sa stali Priateľmi detí UNICEF a tak v priebehu decembra budete môcť v priestoroch IKEA stretnúť vyškolených rekrúterov UNICEF, ktorí budú oslovovať zákazníkov IKEA, vysvetľovať prácu UNICEF na pomoc deťom a motivovať ich, aby sa stali Priateľmi detí UNICEF a pravidelne, každý mesiac prispievali na konto UNICEF na pomoc deťom. Skutočná pomoc totiž nie je jednorazová, pretože deti nás potrebujú stále – každý deň v roku. www.unicef.sk/sk/nabor-pdu/preco-byt-priatelom/ a www.priateliadeti.sk
• Vianočný predaj UNICEF v IKEA • november a december 2010
Už po šiesty raz je v IKEA umiestnený predajný stánok UNICEF s ponukou vianočných pohľadníc a darčekov. Zákazníkov IKEA čaká aj tento rok pestrý výber motívov, vrátane pohľadníc z ručne robeného papiera, ktoré sú vyrábané podľa starých tradícií z prírodných materiálov. Samozrejmosťou pri výrobe pohľadníc UNICEF je dodržiavanie prísnych medzinárodných kritérií a noriem, vrátane sociálnych štandardov a zákazu detskej práce. Všetky pohľadnice UNICEF sú tlačené na papier, ktorý je bielený bez použitia chlóru a vyrábaný zo surovín pochádzajúcich z trvalo udržateľných zdrojov lesného hospodárstva.