Majú mestá a obce možnosť posunúť sa v rámci elektronizácie samosprávy o krok vpred? Existujú efektívne riešenia s pozitívnym pomerom investícia vs. pridaná hodnota? Je priestor venovať sa elektronizácii služieb popri prioritných problémoch, s ktorými sa samospráva potýka? Nielen o tom sa hovorilo počas tlačovej besedy, ktorá odštartovala roadshow spoločnosti ICZ Slovakia k unikátnemu projektu iPOINT - mesto na dosah.
iPOINT ako nástroj komunikácie
Koncept projektu iPOINT je postavený na eliminácii osobných návštev občana na úrade, efektívnejšom a rýchlejšom riešení jeho potrieb a zjednodušení administratívnej práce úradníka. Rôzne životné situácie nás privádzajú opäť a opäť na úrady, či mestské zastupiteľstvá. V dnešnej dobe je už samozrejmosťou komunikácia cez internet, nakupovanie online z domova, bez nutnosti osobnej návštevy obchodu, či banky. Je prirodzené, že posun týmto smerom očakávame aj pri riešení životných situácií, ktoré vyžadujú komunikáciu s úradmi.
„iPoint je elegantným riešením elektronickej komunikácie mesta s občanom. Poskytuje priestorové informácie s väzbou na požiadavku občana. Minimálne nároky na investície do vybudovania a prevádzky samotnej infraštruktúry, dávajú priestor na riešenie informatizácie, bez nutnosti dotácie pre mesto.“ hovorí Mgr. Roman Hlubina, senior konzultant pre verejnú správu spoločnosti ICZ Slovakia. Integrácia systému iPoint je jednoduchá, rýchla a jej rozsah je prispôsobiteľný finančným aj technickým možnostiam mesta.
iPOINT pre transparentné mesto
Projekt iPoint dáva mestu možnosť stať sa transparentným, vďaka systému, ktorý okrem samotného zverejnenia dokumentu na webovej stránke mesta, zabezpečuje zároveň skenovanie, jeho distribuovanie, začierňovanie súvisiace s ochranou osobných údajov, indexovanie a systematizované uloženie digitalizovaného dokumentu v požadovanej forme. „Okrem samotného zverejňovania dokumentov je možná aj realizácia elektronického verejného obstarávania a elektronických aukcií." dodáva pán Hlubina. Implementácia a správa systému iPoint prináša mestu a jeho občanom výrazné zníženie nákladov na administráciu, zefektívnenie komunikácie a v konečnom dôsledku úsporu času občana a zvýšenie kvality poskytovaných služieb.
iPOINT ako unikátne, moderné a efektívne riešenie
Aplikácia projektu iPOINT je navrhnutá ako moderné, modulárne a flexibilné riešenie, ktoré rešpektuje všetky podstatné technologické trendy, ale zároveň v plnej miere akceptuje platné normy a legislatívu v oblasti informatizácie verejnej správy. Uvedené tvrdenie potvrdzuje aj fakt, že pri implementácií iPOINT-u sa rešpektuje a predpokladá maximálne využitie investícií do existujúcich riešení - cieľom teda nie je "výmena", ale "kvalitatívna zmena".
Koncept iPOINT svojou prístupnosťou a jednoduchou implementáciou môže výrazne prispieť k rozvoju informatizácie samosprávy, aj napriek tomu, že sa tejto téme na Slovensku neprikladal taký význam, aký by si zaslúžila. Pravdepodobne je to práve ten dôvod, prečo je dnes v SR skutočne iba málo miest, ktoré sa môžu pochváliť zásadnou kvalitou v úrovni elektronickej komunikácie s občanom. Jednou zo svetlých výnimiek je MČ Bratislava Ružinov. Vďaka riešeniu iPOINT sa môže porovnávať s mestami európskych lídrov v oblasti informatizácie samosprávy.
iPOINT v kontexte informatizácie spoločnosti
Informatizácia samosprávy je dlhoročný proces, ktorý nie je riešiteľný jednou aplikáciou alebo softvérovým riešením. Spoločnosť ICZ Slovakia sa snaží prostredníctvom konceptu iPoint uvedený proces v spolupráci s miestnou samosprávou riešiť s dôrazom na maximálnu efektivitu, pridanú hodnotu a akceptovateľné finančné náklady. Koncept iPoint je navrhnutý ako moderné a modulárne riešenie, ktoré by malo samospráve umožniť zvýšiť kvalitu a efektivitu komunikácie s občanom. iPoint nie je len softvér, ale množina aplikácií, služieb a činností, komplexne riešiacich problematiku informatizácie samosprávy, plne v súlade s platnou legislatívou, národným strategickým rámcom informatizácie spoločnosti a v súlade s cieľmi OPISu.