Falšovanie sa už dávno netýka výhradne luxusného tovaru a doplnkov. K typickým falzifikátom nepatria len „zaručene pravé“ rolexky od podozrivého obchodníka na ulici či „vuittonka“ z tržnice. Falšovanie značkového tovaru je dnes lukratívny obchod, ktorý každý rok spôsobí globálnej ekonomike a spoločnosti škody okolo 775 miliárd dolárov. Do roku 2015 sa podľa odhadov škody zvýšia na 1,7 triliónov dolárov. Falšovanie sa nevyhýba ani odvetviam ako je automobilový priemysel, kozmetika alebo informačné technológie.
Kriminálne štruktúry, ktoré stoja za výrobou a distribúciou nelegálneho tovaru, využívajú veľmi nízku pravdepodobnosť trestného stíhania za tieto aktivity. Pretože ide o veľmi lukratívny obchod, falšovatelia svoje aktivity rýchlo rozširujú. Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj by ste len veľmi ťažko hľadali krajinu, ktorá nie je zasiahnutá výrobou nelegálneho tovaru, jeho predajom a rozsiahlymi ekonomickými dôsledkami - napríklad v podobe ušlých daňových výberov a strát na trhu práce. Len krajiny G20 prichádzajú v dôsledku falšovania približne o 2,5 milióna pracovných miest.
Ešte vážnejšie je riziko, ktoré falzifikáty predstavujú pre koncových používateľov. Ich majetok môže byť poškodený v dôsledku použitia nekvalitných materiálov a komponentov s minimálnou alebo úplne chýbajúcou kontrolou kvality. Len v ekonomikách krajín G20 dochádza k ďalším stratám v rádovo 100 miliónoch eur v dôsledku nutnosti poskytovať zdravotnú starostlivosť ľuďom, ktorí sa zrania pri manipulácii s nebezpečnými falzifikátmi.[3]
Svetové spoločenstvá proti falšovaniu a pirátstvu, akým je napríklad i Business Action to Stop Counterfeiting and Piracy (BASCAP), mobilizujú iniciatívy popredných svetových značiek s cieľom osvetovo vzdelávať firmy aj širokú verejnosť o tom, aké spoločensky nebezpečné falzifikáty sú. Organizácia BASCAP tiež aktívne spolupracuje a delí sa o svoje bohaté skúsenosti s touto problematikou s medzinárodnými aj národnými orgánmi v oblasti odhaľovania falzifikátov, rozbíjania falšovateľských štruktúr a zatýkaní falšovateľov.
Spoločnosť HP, ktorá je aktívnym členom BASCAP, si je dobre vedomá nebezpečnosti falšovania značkových produktov. HP, najväčší svetový dodávateľ spotrebného materiálu a zariadení pre digitálne spracovanie obrazu, aktívne chráni svojich zákazníkov, ktorých si veľmi váži. Pred rizikami falšovaného spotrebného materiálu chráni obchodných partnerov aj svoje nemalé investície do výskumu a vývoja technológií tlače a digitálneho spracovania obrazového materiálu. V krajinách EMEA, t.j. v Európe, na Strednom východe a v Afrike, má tento trh hodnotu takmer 30 miliárd eur.
Snaha spoločnosti HP chrániť svojich obchodných partnerov aj zákazníkov je pochopiteľná, pretože dôsledky falšovaného spotrebného materiálu sú značné:
Úspora verzus kvalita:
Falšovaný tovar nie je v konečnom dôsledku lacnejší, aj keď sa to tak na prvý pohľad môže zdať. Falzifikáty často nedosahujú kvalitu a presnosť originálu a výsledná tlač má tak horšie vlastnosti. Pripočítajte k tomu vyššie riziko poškodenia tlačiarne či úniku náplne a s tým súvisiace prepadnutie záruky – a prípadná „úspora“ už nevyváži možné straty.
Životné prostredie:
Výroba falšovaného spotrebného materiálu nepodlieha prísnym ekologickým štandardom a kontrolám, ktorými sa musia riadiť legitímni výrobcovia. Nekvalitná tlač, vyššie riziko tlačových defektov a únikov náplne tiež často spôsobujú neúmerný odpad papiera.
Falšovaný tovar sa tiež samozrejme nekvalifikuje pre rôzne zberné a recyklačné programy legitímnych výrobcov. Od roku 1991 spoločnosť HP celosvetovo recyklovala v rámci svojho programu HP Planet Partners 320 miliónov originálnych tonerových a atramentových kaziet pre tlačiarne HP LaserJet a HP Inkjet.
Právne dôsledky:
Firmy, ktoré používajú falšovaný spotrebný materiál, sa vystavujú trestnému postihu a pomáhajú, či už vedome alebo nevedome, svojimi peniazmi financovať trestnú činnosť. Legitímni dodávatelia ako HP v spolupráci s miestnymi úradmi stíhajú výrobcov a distribútorov falšovaného tovaru. Sankcie v trestnom konaní v danej krajine môžu byť veľmi tvrdé. Úrady v Moskve napríklad v roku 2010 zaznamenali historicky najúspešnejší zásah proti falšovateľom spotrebného materiálu v Rusku od začatia programu HP Anti-counterfeiting Programme EMEA. Po rozsiahlom vyšetrovaní, ktorého sa zúčastnila aj spoločnosť HP, polícia zaistila viac ako 260 000 falzifikátov, ktoré pochádzali z falšovateľskej siete tvorenej niekoľkými subjektmi.
Napriek tomu, že odhaľovanie falšovaného tovaru je potrebné a úspešné, samo o sebe nestačí. Spoločnosť HP za posledné štyri roky asistovala v krajinách EMEA pri zaistení takmer deviatich miliónov kusov falšovaného spotrebného materiálu a komponentov. HP a ostatní členovia BASCAP a ICCE (Imaging Consumables Coalition of Europe, Middle East and Africa) vedia, že rovnako dôležitá je aj osveta a vzdelávacie kampane, prostredníctvom ktorých sa znižuje dopyt po falzifikátoch a zvyšuje sa povedomie o spoločenských rizikách falzifikátov. HP aktívne vzdeláva svojich klientov a partnerov o tom, ako sa vyhnúť falšovanému spotrebnému materiálu.
S tým, ako sa zákazníci učia rozlišovať originálny tovar od potenciálnych falzifikátov a stále viac chápu ďalekosiahle negatívne dôsledky kupovania imitácií značkového tovaru, budú podľa prieskumov vyhľadávať tovar, ktorý je originálny a autentický.
Nedávno publikovaná štúdia odhalila, že viac ako dve tretiny respondentov spomedzi zákazníkov (70 %) sa domnievajú, že od používania falzifikátov ich odradí hrozba ohrozenia zdravia; veľké percento zákazníkov (54 %) odradí perspektíva vyhodených peňazí, nekvalitné služby (54 %) a riziko poškodenia osobného majetku (59 %). Výrobcov značkových produktov možno poteší, že ľuďom bránia nakupovať falzifikáty aj morálne dôvody. Celých 79 % britských zákazníkov napríklad vedome nekúpi falzifikát, pretože by to znamenalo napomáhanie financovania trestnej činnosti.
Vo svete, kde platí, že nie vždy sú veci také, akými sa javia, sa rozhodne oplatí predložené informácie neignorovať, ale naopak, venovať im plnú pozornosť.
Výpočet "škôd" vychádza z predpokladu, že všetci kupujúci "falzifikátov" by si kúpili originál, keby falzifikátov nebolo.
Neverím autorom a zadávatelom takýchto článkov, že nevedia, že drvivá väčšina by si originál nekúpila nikdy pre jeho (neúmernú) cenu a teda by dodávatelia originálov zarobili asi o jedno percento viac...
Neregistrovaný - VyskocenaPlatnicka, 12.5.2011 07:47
Ďalšou úmyselnou chybou týchto strašiacich prieskumov je, že úmyselne do "falzifikátov" zahrňajú aj napodobeniny (pozor, nie kópie!), pritom mnohé z nich majú množtvo funkcií navyše (mobily, pda...), iba sa vzhladovo ponášajú na "originály". A hoci mi vydržia len rok, kúpim si ich radšej ako šesťkrát drahší "originál", ktorý po dvoch rokoch horkoťažko predám a po troch vyhodím.
Celý tento humbuk nie je o ochrane spotrebitela, len o udržaní vysokých cien a tým aj ziskov.
Ovce nech platia.
Neregistrovaný - VyskocenaPlatnicka, 12.5.2011 08:08