História značky Zlatý Bažant je pevne spätá s históriou pivovaru v Hurbanove. Čím všetkým prešiel pivovar i značka za viac ako štyri desaťročia svojej existencie, aké inovácie priniesla a čo z nej robí aj dnes obľúbené pivo Slovákov?
Z histórie pivovaru
História pivovaru v Hurbanove sa začala písať v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Pri rozhodovaní o umiestnení nového pivovaru bola rozhodujúca výhodná poloha a priaznivé klimatické podmienky, ako aj dostupnosť kvalitných základných surovín na výrobu piva – jačmeňa a vody. Hurbanovo je najteplejším miestom v bývalom Československu s úrodou vysoko kvalitného jačmeňa a zároveň so zdrojmi veľmi kvalitnej vody. Výstavba pivovaru a sladovne bola dokončená v roku 1967 a v roku 1969 začala výroba piva. Malé desaťtisícové mestečko Hurbanovo sa tak vďaka svojej výhodnej polohe a ideálnej klíme stalo pomyselným centrom slovenského pivovarníctva.
Úspechy doma aj v zahraničí
Svoje prvé pivá vystavoval pivovar pod značkou Hurbanovské svetlé a Hurbanovské tmavé, po nejakom čase to bol Hurbanovský bažant, potom Hurbanovský Zlatý a Čierny bažant, až sa nakoniec ustálila značka Zlatý Bažant. Pivo bolo pomenované podľa vysokého výskytu bažantov v okolitých poliach a hovorí sa, že nájsť bažanta v poli zrejúceho obilia bolo vždy znakom dobrej úrody. Prívlastok zlatý dostal od zlatistej farby typickej pre pivo a stal sa zároveň synomymom najlepšej kvality. Pivovar bol od začiatku budovaný ako vzorový a Zlatý Bažant sa mal ako jediné slovenské pivo vyvážať aj do zahraničia. Moderné technológie výroby piva a sladu a vysoká kvalita umožnili v relatívne krátkom čase preniknúť na svetové trhy a stať sa zaujímavým vývozným artiklom. Už desať rokov po svojom vzniku bolo pivo Zlatý Bažant exportované do 12 krajín: ZSSR, NDR, Poľska, Rumunska, Maďarska, ale aj do Afganistanu, Dánska, na Island, do Tunisu, Ugandy, Rakúska a Grécka.
Ocenenia kvality
S úspechmi na domácom aj zahraničných trhoch nasledovali aj mnohé ocenenia kvality piva Zlatý Bažant. Už v roku 1974 Zlatý Bažant získal ocenenie Zlatá Salima, neskôr pohár Ex Plzeň ako aj najvyššie ocenenie Slovak Gold. Medzi ďalšie významné ocenenia patrí zlatá pivní korunka z Agrokomplexu v roku 2006 v kategórii 12-stupňových pív. Zlatý Bažant zároveň dlhodobo získava uznanie od pivných expertov u našich českých susedov. V rokoch 2006 a 2007 získal ocenenie Strieborná česká pivní pečeť v kategórii nealkoholických pív, v roku 2009 strieborné ocenenie v súťaži Pivo Českej republiky opäť pre Zlatý Bažant Nealko. V roku 2011 získal Zlatý Bažant 12 % Bronzovú pivnú pečať na najväčšej prehliadke pív v Českej republike – Slavnosti piva Tábor.
Modernizácia pivovaru a ďalšie úspechy vo svete
Vráťme sa však opäť na chvíľu do histórie hurbanovského pivovaru, ktorý počas svojej histórie prešiel mnohými zmenami a technologickými inováciami Pre veľký úspech piva a sladu z Hurbanova bola v roku 1987 rozšírená výrobná kapacita závodu na 63-tisíc ton sladu. Najväčšie investície však nastali v roku 1995 po vstupe holandskej spoločnosti Heineken. Vďaka týmto investíciám je v súčasnosti pivovar v Hurbanove najväčším a najmodernejším pivovarom na Slovensku s ročnou kapacitou až dva milióny hektolitrov. Sladovňa v Hurbanove s kapacitou viac ako 145 tisíc ton sladu ročne je zároveň najväčšou a najmodernejšou sladovňou v strednej a východnej Európe. Úspech piva Zlatý Bažant aj za hranicami Slovenska bol v roku 1998 podnetom na začatie licenčnej výroby piva Zlatý Bažant v Maďarsku, a v súčasnosti sa pivo Zlatý Bažant licenčne vyrába aj v Českej republike, Rusku a Bielorusku. Zlatý Bažant vyvážame až do 14-tich krajín sveta, najviac do Poľska, Švédska, Kanady a USA. Na celom svete sa tak ročne vypije až dvesto milónov veľkých pív značky Zlatý Bažant!
Pionier v plechovke
Zlatý Bažant od svojho vzniku až doteraz priniesol viacero inovácií, ktoré významne ovplyvnili slovenský trh s pivom. Jednou z prvých bolo spustenie plniacej linky na pivné plechovky v roku 1971, ktorá bola celkom prvou nielen v bývalom Československu, ale aj v celej východnej Európe. Pivo Zlatý Bažant v plechovkách bolo primárne určené na export, až neskôr sa dostalo na domáci trh. Ročná produkcia piva Zlatý Bažant v plechovkách v tom čase dosiahla približne 2 milióny kusov. Inovatívna bola v tých časoch aj reklamná podpora piva Zlatý Bažant v plechovkách. Plechovky s charakteristickým logom Zlatý Bažant sa stali súčasťou rôznych československých expedícií, ktoré preverili ich kvalitu v extrémnych podmienkach. V roku 1972 prežilo hurbanovské plechovkové pivo test na plachetnici moreplavca Richarda Konkolského, ktorý sa zúčastnil na jachtárskych pretekoch cez Atlantik a neskôr oboplával celý svet. Pivo si aj po vyše 60 000 kilometroch plavby udržalo vynikajúce chuťové vlastnosti. Stalo sa aj súčasťou stravy horolezcov počas výprav na himalájske osemtisícovky Nanga Parbat, Makalu, Mount Everest alebo na snehy afrického Kilimandžára. Vydržalo extrémne teploty od - 40 do + 40 stupňov Celzia.
Inovácie pokračujú dodnes
Ďalšie významné inovácie priniesol Zlatý Bažant najmä po vstupe holandského koncernu Heineken do pivovaru. V roku 2001 uviedol svoju vlastnú embosovanú 0,5 l fľašu s typickým tvarom hrdla a embosovaným znakom bažanta v hornej časti fľaše. Bol to práve Zlatý Bažant, ktorý na slovenský trh priniesol balenie piva v 0,33 fľašiach s praktickým otočným uzáverom twist-off v roku 2001. V roku 1997 priniesol Zlatý Bažant na trh svoje nealkoholické pivo Zlatý Bažant Nealko, ktoré sa vďaka svojej chuti, kvalite a marketingovej podpore postaralo o výrazný rozvoj segmentu nealkoholických pív na Slovensku. Od roku 2007 Zlatý Bažant odštartoval tradíciu sviatočných špecialít, ktorou už pravidelne obohacuje stôl počas koncoročných sviatkov. Po dvoch rokoch pšeničného piva si veľký obdiv spotrebiteľov a pivných fajnšmekrov získal Zlatý Bažant Porter v roku 2009 a v roku 2010 Zlatý Bažant Bock. V roku 2011 prišiel Zlatý Bažant s poslednou významnou produktovou inováciou – novinkou Bažant Radler, osviežujúcim nápojom z piva a prírodnej citronády, ktorý si už v prvých týždňoch po uvedení na trh získal doslova srdcia Slovákov.
Zlatý Bažant prináša inovácie aj segmente Horeca. V roku 2008 ako prvá slovenská značka predstavila systém čapovania extra vychladeného piva Extra Cold. V roku 2010 Zlatý Bažant priniesol na trh unikátny plne automatizovaný systém tankového piva s riadiacou jednotkou CLEVER, ktorá konzumentom umožňuje vychutnať si to najčerstvejšie pivo priamo z pivovaru. V roku 2009 začal svoje nealkoholické pivo Zlatý Bažant Nealko ponúkať aj v najobľúbenejšej čapovanej forme. Od začiatku roku 2011 prichádza ako jediná slovenská značka piva s inovatívnym čapovacím zariadením David pre 20-litrové sudy so zabudovaným chladiacim zariadením, ktoré umožňuje aj prevádzkam s nižším predajom piva ponúknuť zákazníkovi čapované pivo v najlepšej kvalite až 21 dní po narazení sudu. V súčasnosti sú na trhu zariadenia typu Green David, ktoré poskytujú úsporu elektrickej energie o 35 % oproti štandardnému David systému a až okolo 60 % oproti štandardnému výčapnému zariadeniu.
Značka Zlatý Bažant a pivovar v Hurbanove prešli za viac ako štyri desaťročia svojej existencie dlhou cestou. Dnes je Zlatý Bažant obľúbeným slovenským pivom, exportuje sa do 14-tich krajín sveta, licenčne sa vyrába v ďalších štyroch krajinách, prináša inovácie, ktoré menia slovenský trh s pivom, získava ocenenia u pivných expertov. Všetky inovácie, prvenstvá a ocenenia, ale predovšetkým skvelá chuť piva Zlatý Bažant potvrdzujú, že slovenský Zlatý Bažant bol a je skutočne svetový...