Čerpacie stanice Shell v siedmych mestách Slovenska navštívila Plyšová hliadku občianskeho združenia Chráňme naše deti. Tá v rámci vzdelávacej kampane na zníženie úrazov a úmrtí detí vo vozidlách počas prepravy oslovila počas troch dní viac ako 500 vodičov. Zo zistení aktivistov vyplýva, že ženy síce dbajú viac o bezpečnosť svojich ratolestí, no častejšie nepoznajú pravidlá bezpečnosti a nevedia správne pripútať dieťa v sedačke.
Kampaň, ktorá odštartovala v stredu 6. júna na čerpacej stanici Shell na Panónskej ceste v Bratislave, pokračovala počas nasledujúcich dvoch dní aj do Trenčína, Žiliny, Ružomberku, Prešova, Košíc a Zvolena. „Inšpirovali ma štatistiky, podľa ktorých každoročne príde na európskych cestách o život viac ako 1 100 detí a až 100 000 utrpí zranenie vo vnútri vozidla. Keďže som tiež matkou, rozhodla som sa niečo s tým spraviť,“ povedala predsedníčka OZ Chráňme naše deti Martina Valachová. Sama bola súčasťou Plyšovej hliadky, ktorá zisťovala stav povedomia slovenských vodičov o pravidlách bezpečnosti detí pri preprave a zároveň im dodávala ďalšie informácie. „V mnohých prípadoch sme zistili, že najmä ženy neovládajú pravidlá bezpečnosti a nevedia, ako správne dieťa v autosedačke pripútať. Na našu osvetu však reagovali veľmi pozitívne a so záujmom, a preto verím, že kampaň mala zmysel a pomôže zvýšiť bezpečnosť našich detí na ceste domov,“ vyjadrila s Martina Valachová.
Muži sú nedbalejší
Výsledky prieskumu, ktoré Plyšová hliadka získala počas kampane, ukázali, že oveľa lepšie znalosti v oblasti detskej bezpečnosti pri preprave vykazujú muži. Až 110 zo 133 odpovedalo správne na otázku, do koľko rokov alebo do akej výšky musí byť dieťa umiestnené v autosedačke. Odpoveď však poznalo len 95 zo 145 žien. Silnejšie pohlavie obstálo lepšie aj v praktickej oblasti. „Pripútať autosedačku správnym spôsobom dokázalo všetkých 97 oslovených mužov, ale len 48 zo 60 žien,“ poodhalila konkrétne čísla predsedníčka OZ Chráňme naše deti. Napriek tomu lepšie znalosti mužov nie sú garanciou väčšej bezpečnosti detí. Pokiaľ ide o predpisy, sú totiž nedbalejší. Až 35 zo 72 totiž priznalo, že na krátke vzdialenosti dieťa v autosedačke nepripútavajú. Rovnaký prehrešok pripustilo len 9 zo 61 oslovených vodičiek.
Skvelá odozva
Kampaň za zvýšenie bezpečnosti detí na cestách zaznamenala skvelú odozvu. Okrem spoločnosti Shell, ktorá ponúkla Plyšovým hliadkam pre ich prácu svoje čerpacie stanice, ju podporila aj finančná skupina AXA v SR, značkaVOLVO a Dráčik, ktorý dodal plyšové hračky ako odmenu pre vodičov za správne odpovede. Svojou účasťou podporu hliadkam vyjadrili tiež viceprimátorka Košíc Renáta Lenártova a primátor mesta Prešov Pavel Hagyari. Mediálnymi partnermi kampane sú počas júna Zoznam.sk, Slovenka, rádio Jemné melódie a rádio Viva.
Občianske združenie Chráňme naše deti – o nás
Vznikli sme, aby sme nahlas upozorňovali na všetko, čo ohrozuje naše deti. Aby sa nám deti zdravé a živé vrátili z lyžiarskych zájazdov či z cesty do školy, aby ich nezneužívali reklamné praktiky a aby z nich vyrástli zodpovední, ale hlavne dobrí ľudia. Chceme oslovovať všetkých dospelých, aby sme si vzájomne pomáhali a zdieľali spoločné problémy.