Cestujúci z neznalosti prichádzajú o milióny eur, na ktoré majú nárok od leteckých spoločností. Iba 3 % vedia, že môžu získať náhradu škody až do výšky 600 eur za zrušenie či meškanie letu alebo odmietnutie nástupu na palubu z dôvodu chyby dopravcu. Prieskum zároveň ukazuje, že 86 % opýtaných by privítalo, ak by za nich prevzala proces žiadosti o náhradu škody tretia strana. Vyhnúť sa komplikovaným a zdĺhavým úkonom pri vybavovaní odškodnenia im teraz pomôže Kompenzomat.sk.
Prieskum medzi ľuďmi, ktorí aspoň občas využívajú leteckú dopravu ukázal, že 63 % z nich zažilo aspoň raz problém s meškaním, zrušením alebo presmerovaním letu. V takýchto prípadoch je podľa európskeho nariadenia možné požiadať leteckú spoločnosť o kompenzáciu, ktorá sa pri splnení podmienok pohybuje v rozpätí 250 – 600 eur.
Ako ďalej vyplynulo z prieskumu, ľudia isté informácie o možnostiach odškodnenia majú, ale tieto sú veľmi obmedzené. Základné povedomie o nároku na náhradu škody pri zrušení letu má 85 % respondentov, pri odmietnutí vstupu na palubu 73 % a meškanie letu označilo za dôvod na kompenzáciu 69 % účastníkov prieskumu.
„Keď sme sa však pýtali na konkrétne situácie, ukázalo sa, že presné informácie ľudia nemajú. Napríklad 33 % sa mylne domnieva, že nemajú nárok na kompenzáciu v prípade výrazného meškania letu, pokiaľ mali letenku zaistenú cez cestovnú kanceláriu ako súčasť zájazdu,“ uvádza Václav Forst, nezávislý konzultant v oblasti marketingových výskumov. Nedostatok informácií majú klienti leteckých spoločností aj o výške náhrad. „Celých 82 % opýtaných sa mylne domnieva, že výška kompenzácie záleží na cene letenky alebo na výške spôsobnej škody a iba 3 % vedia, že môže dosiahnuť až 600 eur,“ dopĺňa Alice Güttlerová, riaditeľka portálu Kompenzomat.sk.
Rozmach leteckej dopravy v SR, existencia sprostredkovateľov v zahraničí a malá informovanosť klientov viedli k založeniu portálu Kompenzomat.sk. „Našim cieľom je nielen rýchlo a férovo vyriešiť oprávnené nároky klientov, ale zároveň chceme posilniť znalosti cestujúcich o ich právach a prispieť tak k skvalitneniu servisu leteckých spoločností aj cestovných kancelárií,“ vysvetľuje Alice Güttlerová.