Na Vianoce sme štedrí! Tretina Slovákov obyčajne minie na vianočné darčeky sumu do 100 €. Ďalšia štvrtina sumu do 200 € a ďalšia takmer tretina sumu do 400 €. Vyplýva to z prieskumu, ktorý uskutočnila Nadácia PARTNERS v spolupráci s výskumnou agentúrou FOCUS* tento rok.
Podľa prieskumu sa Slováci snažia na Vianoce nezadlžiť. Necelá polovica na nákup použije peniaze zo svojho bežného príjmu ako sú výplaty alebo dôchodky. Úspory využívajú najmä študenti a dôchodcovia. Na koncoročné odmeny sa spolieha 10 % opýtaných – zaujímavé je, že ide najmä o ľudí, ktorí majú vyšší príjem.
Mnohí z nás si nechávajú nákupy darčekov na poslednú chvíľu a rátajú s vianočnými zľavami v obchodoch. Ako zvládnuť vianočné nákupy bez veľkého prievanu v peňaženke, radí Marek Fides, finančný odborník z PARTNERS GROUP SK.
1. Včasné plánovanie darčekov
Odporúčam si najneskôr 2-3 týždne pred Vianocami spísať zoznam darčekov, ktoré chceme kúpiť. Vyhneme sa tak emocionálnemu nákupu v obchode, kde na nás číhajú rôzne „výhodné akcie“. Zároveň si vopred stanovme sumu peňazí, ktorú môžeme minúť.
2. Pozor na dlhy
Keď budeme mať vypracovaný zoznam darčekov a predbežnú sumu peňazí, mali by sme dôkladne zvážiť, či si to môžeme dovoliť. Nakupovanie darčekov by nemalo ohroziť náš domáci finančný rozpočet. Radšej sa rozhodnime pre lacnejší darček, ako použiť peniaze z rezervy na iné účely.
3. Vianočné odmeny
Tie si málokto odloží. V lepšom prípade ich ľudia minú, v horšom použijú ako akontáciu pri nákupe na splátky, čím sa vďaka vianočnej odmene zadlžia. Pritom základné pravidlo finančných odmien je – polovicu si odlož, z polovice si urob radosť.
4. Pozor na „vianočné“ akcie
Pod vplyvom reklamy sa často naše plány rozplývajú. Nie každý dokáže odolať marketingovým metódam predajcov v podobe vianočných zliav. Nedovoľme, aby pri nákupných rozhodnutiach za nás rozhodovala nedočkavosť a dojem z ponuky, ktorá sa nebude opakovať. Pocit výhodnosti vianočnej ponuky sa často rozplynie v povianočných výpredajoch.
5. Menej je niekedy viac
Nezabúdajme, že darček darovaný „do srdca“ je často výnimočnejší ako ten, čo stojí veľa peňazí. Ak nám na darčeky nezvyšuje dosť peňazí, porozmýšľajme, ako iným spôsobom potešiť príbuzných a priateľov.
*Reprezentatívny kvantitatívny prieskum formou face to face rozhovorov realizovala agentúra FOCUS medzi obyvateľmi SR vo veku od 18 rokov, na vzorke 734 respondentov. Realizoval sa v termíne 7. 8. – 13. 8. 2013.