Či si dovolenku užijeme a či si na nej naozaj oddýchneme, nezáleží len od výberu destinácie, ale aj ubytovania. Lebo miesto, kde strávime niekoľko dní, môže byť buď balzamom na dušu, alebo stresorom, ktorý dovolenku dokonale pokazí.
Podľa skúseností cestovných kancelárií sú slovenskí dovolenkári pri výbere ubytovania presne takí istí, ako dovolenkári z iných európskych krajín. Všeobecne nezaraditeľní. Kým jedným stačí jednoduché bývanie, ďalší vyžadujú služby na najvyššej úrovni. „Najviac je samozrejme takých, ktorí sa uspokoja so štandardom a volia zlatú strednú cestu, teda rozumný pomer ceny a kvality ubytovania,“ hodnotí Ing. Tomáš Gašparík z CK Globtour.
Ceny ubytovania v súkromí a v hoteli nemusia byť zákonite veľmi odlišné, oba druhy dovolenkového bývania však poskytujú iné prednosti. „Hotelové ubytovanie je ubytovanie v jednej alebo viacerých budovách, kde klient môže využívať aj ďalšie služby, ako sú stravovanie, wellness, rôzne športové aktivity a podobne. Nevýhodou môže byť nedostatok súkromia, v hoteli sa dá totiž iba ťažko vyhnúť ostatným zábavychtivým hosťom. Preto dovolenkári, ktorí chcú oddychovať v čo najväčšom pokoji, preferujú privátne ubytovanie, kde si však všetky doplnkové služby musia zabezpečiť sami,“ hovorí T. Gašparík.
Ceny a hviezdičky
Počty hviezdičiek, ktoré delia ubytovanie na rôzne kategórie, o úrovni bývania niečo naznačia, nedá sa však na ne spoliehať stopercentne, pretože pravidlá na prideľovanie hviezdičiek sa v jednotlivých krajinách líšia. Preto je komfort ubytovania a služieb v trojhviezdičkovom hoteli v Bulharsku podstatne iný ako komfort ubytovania a služieb v tureckom hoteli s troma hviezdičkami. Pomôckou pri výbere môže byť cena. Ak hotel stojí v prepočte 20 € na noc, určite bude poskytovať slabšie služby ako ten za 50 €.
„Aj naše skúsenosti potvrdzujú, že najlepším ukazovateľom kvality ubytovania je jeho cena, a potom odporúčania zamestnancov cestovnej kancelárie alebo známych,“ delí sa o skúsenosť T. Gašparík z Globtouru. „V zabehnutej cestovnej kancelárii je zvykom, že väčšina zamestnancov osobne pozná ubytovanie, ktoré je v ponuke, a preto vie poradiť, čo by najlepšie vyhovovalo požiadavkám klientov. Recenzie môžu byť trochu zradné, najmä dovolenkári z východnej Európy majú tendenciu zovšeobecňovať. Keď napíšu, že bolo zlé jedlo, automaticky akoby bolo zlé všetko. Ale určite by som recenzie ako zdroj informácií nepodceňoval, vyberal by som si však skôr zahraničné, napríklad nemecké, ktoré sa podľa našich skúseností najviac približujú realite.“
Špeciálne požiadavky
Pri výbere ubytovania sa oplatí myslieť aj na polohu a zameranie hotela. Partia mladých ľudí sa síce môže cítiť ako ryba vo vode aj v rodinnom hoteli, kde je vďaka drobizgu o ruch a zábavu postarané, môže však dochádzať k stretu záujmov – deti potrebujú ticho na spanie, mladí zas nočný život – čo ovplyvní výsledný dojem z dovolenky. Kto nechce byť deťmi v žiadnom prípade rušený, nech si vyberá hotely s označením 18+. Nemusí sa v nich diať nič nevhodné, ale určite v nich nie sú deti. Naopak, ak hotel aj nemá označenie „rodinný“, ale z opisu služieb je zrejmé, že má aj detský bazén, detský kútik, o zábavu sa starajú animátori a kuchári extra pripravujú detské jedlo, ide o rodinný hotel a služby pre deti sa poskytujú zdarma. Vyslovene rodinne orientované hotely sú navyše rozdelené do niekoľkých kategórií „detských“ hviezdičiek, nižší počet znamená, že pre deti sa v nich určite nájde aspoň ihrisko a detský kútik, päť hviezdičiek by malo byť zárukou, že k dispozícii je aj detská postieľka, vanička, pult na prebaľovanie, plienky, dojčenské jedlo.
Výhľady a pohľady
Výhľad na more je výhľad na more, no kto ho chce, buď si musí priplatiť, alebo musí mať šťastie. „Ak má klient možnosť výberu, napríklad izby s balkónom, klimatizáciou, orientáciou na morskú stranu a podobne, je len na ňom, či si to zvolí,“ hovorí T. Gašparík. Ak možnosť príplatku nie je, záleží len na recepcii, kam klienta umiestni. „Úprimne poviem, že máme určitú možnosť ovplyvniť rozhodnutie recepcie, je to však formou prosby o láskavosť, ktorej splnenie nevieme s určitosťou garantovať. Na základe dobrých, rokmi budovaných vzťahov so zahraničnými partnermi sú však klienti, ak je to čo len trochu možné, ubytovaní podľa svojej požiadavky,“ hodnotí zástupca CK Globtour.
Iný kraj, iné služby
Služby all inclusive sa líšia nielen v závislosti od krajiny, ale aj od samotného hotela. „Ale nesmú v nich chýbať raňajky, obedy a večere, minimálne v nejakých časoch alko a nealko nápoje, snack a animácie. Kvalita a obsah týchto služieb sa samozrejme zvyšuje s kvalitou hotela. To znamená, že all inclusive v 5* hoteli bude určite lepšie ako v 3* alebo 2*,“ hodnotí T. Gašparík. Aby ste neboli sklamaní, už pri kúpe dovolenky sa informujte, čo all inclusive zahŕňa, pretože bude určite drahšie ako plná penzia (raňajky, obedy a večere) alebo polpenzia (raňajky a večere), ale vo finále môže tento koncept pomôcť ušetriť aj peniaze, aj starosti.
Raster
Hviezdičkový chaos
Hodnotenie triedy ubytovacích kapacít vyjadrené hviezdičkami alebo písmenami je obrazom hodnotenia miestnych úradov cestovného ruchu, prípadne hotelových sietí v zmysle legislatívy krajiny dovolenkového pobytu. To však nie vždy zodpovedá našim zvyklostiam. „Často sa stáva aj to, že ubytovacie zariadenia tej istej kategórie a triedy sa kvalitou a úrovňou služieb mierne líšia v rámci jednej destinácie. Preto je na serióznosti cestovnej kancelárie, či k lokálnemu hodnoteniu pridá vlastné, zodpovedajúce našim zvyklostiam,“ konštatuje T. Gašparík z CK Globtour.
Naše zvyky
· 1* – jednoduché ubytovanie, spoločné hygienické zariadenie na chodbe
· 2* – jednoduché ubytovanie so službami uspokojujúcimi nenáročných klientov, izby vybavené jednoduchým nábytkom a vlastnou toaletou
· 3* – zariadenie strednej triedy so štandardnými službami, ktoré je pripravené vyhovieť požiadavkám menej až stredne náročných zákazníkov
· 4* – ubytovacie zariadenie vyššej strednej triedy, kombinácia poloha – kvalita ubytovania – pestrosť služieb uspokojí stredne náročných až náročnejších klientov
· 5* – luxusný hotel vyššej triedy uspokojujúci kvalitou ubytovania, pestrosťou služieb a celkovou polohou aj veľmi náročných zákazníkov