Škola je pre mnoho detí rutinou. Na Ukrajine sa však stáva
miestom, kde deti nachádzajú úkryt pred strachom a stresom bežného života.
Slovenský tím UNICEF spolu s ambasádormi spoločného európskeho projektu bol
priamo v Doneckej oblasti tieto deti navštíviť. Najsilnejším posolstvom,
s ktorým sa vrátil, sú prosby detí za mier.
Škola neznamená pre každé dieťa to isté, pre niektoré je
otravnou rutinou, no pre deti v Doneckej oblasti na Ukrajine znamená často
záchranu života. Školy v tejto oblasti neposkytujú deťom len základné
vzdelanie, ale aj psychologickú pomoc po prežitých traumách, vzdelávanie
o zaobchádzaní s mínami alebo dokonca priamo úkryt pred ostreľovaním.
Poskytujú deťom zdanie normálneho života.
Práve na význam školy v krízových oblastiach,
akou východ Ukrajiny postihnutý ozbrojeným konfliktom je, poukazuje spoločná
kampaň UNICEFu a Európskej únie. V rámci projektu túto oblasť
navštívili ambasádori projektu #EmergencyLessons – tanečník Jaro Bekr a mladý
ambasádor Samuel Majdek z portálu refresher.sk – ako aj tím UNICEF
Slovensko. Navštívili mestá Svitlodarsk a Toretsk, ktoré sa nachádzajú len
pár kilometrov od oblastí, nad ktorými už ukrajinská vláda stratila kontrolu.
Zároveň cez obe mestá prešla frontová línia.
„Život v týchto mestách je hrôzostrašná lotéria. Keď
tam strieľajú granáty, nemieria... Boli sme pozrieť nemocnicu
v Svitlodarsku, ktorú zasiahla bomba... Veľmi silné bolo aj stretnutie
s rodinou, ktorej padol granát na dvor. Zasiahol starú mamu, ktorá
zomrela, rodine sa podarilo ukryť v pivnici. Videl som desaťročné dieťa,
ktoré toto muselo celé zažiť,“ spomína Jaro Bekr. „Každá zo škôl musí mať
bunker. V tomto prípade je to výborné, na jednej zo škôl nám rozprávali,
ako sa v tomto bunkri schovávalo až 70 rodín. Niektoré týždeň, iné mesiac.
To si ani neviem predstaviť,“ dodáva. Sám však hovorí, že deti síce žijú
v neustálom strese, ale dokážu sa s ním vyrovnať aj vďaka školám. Jaro
Bekr si miestami neuvedomoval, že sa nachádza v školách v krízovej
oblasti. Ako tvrdí, často práve vďaka školám deti zabúdajú na to, čo sa
nachádza vonku. „Deti nám počas celej návštevy hovorili len jediné – chcú mier
a aby sa už nestrieľalo,“ uzavrel Jaro Bekr.
Úlohou Samuela Majdeka je priblížiť život ukrajinských
detí slovenským mladým ľuďom prostredníctvom sociálnych sietí. Na Ukrajine
viedol s miestnymi študentmi dlhé rozhovory aj o živote na Slovensku
a svojej práci. „Cesta na Ukrajinu bola pre mňa naozaj silným zážitkom.
Napriek nepriaznivej situácii na východe krajiny boli študenti, s ktorými som
sa stretol v miestnych školách, pozitívne naladení a plní energie. Bolo vidieť,
že školy týmto deckám okrem vzdelania ponúkajú aj pocit bezpečia či miesto na
socializáciu, čo je pre nich v ťažkých časoch obzvlášť dôležité. S mnohými z
nich som dodnes v kontakte, a to hlavné, čo si želajú, je mier. Držím im
palce,“ vyhlásil Samuel Majdek.
„Deti na Ukrajine žijú v neustálom strese
a strachu. Úlohou UNICEFu a Európskej únie je pomáhať nielen
s obnovou škôl, ale pomáhať aj samotným deťom,“ vysvetľuje projektová
manažérka UNICEF Slovensko Erika Szabóová. UNICEF a EÚ obnovili v rokoch 2015 a
2016 v Doneckej a Luhanskej oblasti 60 vzdelávacích zariadení
a v obnove sa pokračuje aj naďalej. Samotnou obnovou či vystavaním
základných hygienických zariadení sa to neskončilo. UNICEF a Európska únia
rozbehli aj terapeutické programy pre deti, ktoré po prežitých traumách
potrebujú psychologickú pomoc alebo tréning životných zručností. „V Doneckej aj
Luhanskej oblasti sa nachádza množstvo pozostatkov výbušnín
a nevybuchnutých mín. Aj nás samotných varovali, aby sme nechodili do
blízkosti rozstrieľaných budov. Rovnaké školenie absolvujú aj deti na školách
vďaka edukačným programom zameraným práve na zaobchádzanie s nevybuchnutou
muníciou,“ dodáva Erika Szabóová.
UNICEF a EÚ nazvali projekt #EmergencyLessons
a chcú ním prostredníctvom sociálnych sietí osloviť mladých ľudí vo veku
13 až 25 rokov. Kampaň hovorí o tom, že vzdelanie je základom budúcnosti
detí – je podstatným krokom k prelomeniu cyklu krízy. Školy v kríze pokrývajú
počas krízy aj základné potreby detí – stravu, hygienické potreby, vakcináciu.
Poskytujú aj úkryt a psychologickú pomoc, zachraňujú tak životy detí.
Projekt prebieha v desiatich európskych a siedmich partnerských krajinách
zasiahnutých krízou, napríklad na Ukrajine zasiahnutej ozbrojeným konfliktom,
Nepále zasiahnutom zemetrasením alebo Guinei zasiahnutej ebolou. Cieľom kampane
je poukázať na rozdiely vo vnímaní školy a vzdelávania u mladých Európanov a u
detí žijúcich v krízových krajinách. Pre Slovensko je partnerskou krajinou
Ukrajina, ktorá je mu geograficky najbližšia. Aktuálna kampaň Emergency Lessons
potrvá až do decembra.