lady.sk
AKLINIK B 468X60
  * 2021
  * 2020
  * 2019
  * 2018
  * 2017
  * 2016
  * 2015
  * 2014
  * 2013
       December
       November
       Október
       September
       August
       Júl
       Jún
       Máj
       Apríl
       Marec
       Február
       Január
  * 2012
  * 2011
  * 2010
  * 2009
  * 2008
  * 2007
  * 2006
  * 2005
  * 2004
  * 2003
  * 2002
  * 2001
  * 2000

 
Napíšte nám svoje otázky, pripomienky, návrhy, nápady, požiadavky na redakcia(`na`)lady.sk
 
PRIHLÁSENIE


  Zapamätať heslo

Nová registrácia
Zabudnuté heslo

Registráciou získavate ochranu mena v poradni a v komentároch k článkom.
 
PORADŇA

Dnes pribudlo:
0 tém, a 5 reakcií.
Včera pribudlo:
1 tém, a 31 reakcií.

 
Z ARCHÍVU
 
Nedeľa, 17. Január, , Dnes oslavuje Nataša
  KATALÓG Informácie    Pridať firmu 
Móda, módne odevy, bielizeň Obuv, kabelky Módne doplnky, klenotníctva Kozmetika, parfuméria Skrášľovacie salóny, služby, pobyty Zdravie, výživa
Jeseň nás balí do tuku

  Spracoval(a) : Lenka
Dátum : 3.11.2013
späť
Späť

Poslať
 

Príprava na chladné mesiace zimy sa aj v našom tele prejavuje tým, že si telo tvorí zásoby tuku. Na jeseň prirodzene pociťujeme väčší hlad a viac nám chutia pečené kačky, než ľahké šaláty. V spotrebe tuku sme však vysoko nad odporúčané normy.

 

Podľa Štatistického úradu SR v rokoch 2007 až 2011 sme denne spotrebovali na obyvateľa (vrátane dojčiat!) 115,4 gramov tuku. Je to o 38,5 % viac, než odporúčajú odborníci na zdravé stravovanie. Nevhodný nie je len vysoký pomer tukov vo výžive, ale aj ich nesprávna skladba.

 

Tretinové pravidlo tukov

Našu hmotnosť, a aj to jesenné priberanie, majú najviac na svedomí tuky a najmä ich neproporčná skladba. „Pri tukoch platí tzv. tretinové pravidlo SAFA:MUFA:PUFA. Tretinu by mali tvoriť nasýtené, tretinu  mononenasýtené a tretinu polynenasýtené tuky“, vysvetľuje špecialistka MUDr. Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu.

Ďalej dodáva: „Nasýtené mastné kyseliny tzv. zlé tuky (SAFA) získavame zo živočíšnych tukov: maslo, slanina, masť, mäso, mlieko a mliečne  výrobky. Z rastlinných tukov nasýtené mastné kyseliny ponúka u nás málo využívaný kokosový či palmový olej.

Mononenasýtené mastné kyseliny  (MUFA) patria medzi dobré tuky,  napríklad omega 9 kyselina olejová, ktorá sa nachádza v rastlinných olejoch a semenách, v rybách, avokáde,  repkovom a olivovom oleji a v kvalitných výrobkoch z nich vyrobených (margaríny, roztierateľné tuky, majonézy), v lieskových, pekanových a kešu orechoch, mandliach, arašidoch a pistáciách.  

Polynenasýtené tuky (PUFA), ktoré patria medzi dobré tuky sú napríklad esenciálne mastné kyseliny omega 6 kyselina linolová alebo omega 3 kyselina alfa-linolénová. Esenciálne preto, že telo si ich nevie vytvoriť samo a získavajú sa jedine stravou. Nájdeme ich v rastlinných olejoch (slnečnicový, sójový, repkový, ľanový) a výrobkoch z nich vyrobených - v kvalitných margarínoch a rastlinných tukových nátierkach, v orechoch a semenách.  Dôležité omega 3 mastné kyseliny EPA – eikozapentaenovu a DHA – dokozahexaenovú obsahujú predovšetkým tučné morské ryby a morské živočíchy.“

 

Tuky a ich vplyv na zdravie

„Nasýtené mastné kyseliny a transmastné kyseliny tzv. zlé tuky zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi a tým aj riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení“ varuje MUDr. Béderová.  Tieto tuky sú prirodzene obsiahnuté vo viacerých typoch potravín, predovšetkým živočíšneho pôvodu, ktoré bežne používame, preto by sme mali vedome obmedzovať ich príjem.

Na druhej strane barikády stoja mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny tzv. dobré   tuky, ktoré majú naopak pri  prevencii civilizačných ochorení významný ochranný efekt. „Ich prednosťou je, že prispievajú k udržaniu normálnej hladiny triglyceridov a cholesterolu v krvi, ale najmä pozitívne vplývajú na tvorbu LDL receptorov v pečeni. Tieto látky zachytávajú a rozkladajú zlý cholesterol, čím klesá riziko aterosklerózy a tvorby krvných zrazenín,“ upozorňuje MUDr. Béderová.

 

A aké sú odporúčania?

Tuky by mali tvoriť zhruba tretinu z celkového odporúčaného denného príjmu energie, čo zodpovedá približne 70 g tukov na deň. Z nich by mali aspoň dve tretiny predstavovať rastlinné tuky s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín. K obmedzeniu spotreby tukov teda musíme pridať aj zmenu ich skladby v prospech rastlinných tukov. Ak si teda na jeseň doprajeme pečenú kačku s mastenými lokšami, rozhodne by sme ju mali vyvážiť v ďalšie dni jedlom, v ktorom budú vyhrávať pre náš organizmus zdraviu prospešnejšie tuky.


Diskusia k článku:

Príspevok :
Autor :
E-mail :
Prispievate ako neregistrovaný používateľ. Prihlásiť sa môžete v ľavom stĺpci.
NAJČÍTANEJŠIE
 
REKLAMA
BIOTRUE banner 109 sutaz
 
REKLAMA
 
PARTNERI
Slovensky paraolypijsky vybor
 
NAJNOVŠIE
 
HĽADAŤ

v článkoch
v poradni
v katalógu
 
LADY emailom
V prípade že máte záujem pravidelne odoberať spravodajstvo z nášho servera, prosím zadajte vašu e-mailovú adresu a stlačte tlačítko Prihlás.

 
 
(c)2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. redakcia(`na`)lady.sk
Nezodpovedáme za obsah príspevkov pridaných zvonku!!!