lady.sk
AKLINIK B 468X60

 
Napíšte nám svoje otázky, pripomienky, návrhy, nápady, požiadavky na redakcia(`na`)lady.sk
 
PRIHLÁSENIE


  Zapamätať heslo

Nová registrácia
Zabudnuté heslo

Registráciou získavate ochranu mena v poradni a v komentároch k článkom.
 
PORADŇA

Dnes pribudlo:
0 tém, a 2 reakcií.
Včera pribudlo:
0 tém, a 1 reakcií.

 
Z ARCHÍVU
 
Sobota, 21. December, , Dnes oslavuje Bohdan
  KATALÓG Informácie    Pridať firmu 
Móda, módne odevy, bielizeň Obuv, kabelky Módne doplnky, klenotníctva Kozmetika, parfuméria Skrášľovacie salóny, služby, pobyty Zdravie, výživa
Je pravda uprostred?

  Spracoval(a) : Jana Osuska
Dátum : 28.9.2001
späť
Späť

Poslať
 

Napríklad ak deti strávia so "zlým softvérom" príliš veľa času, môže sa tým obmedziť ich kreativita a predstavivosť. Naviac sa stráca ich schopnosť sústredenia. Dieťa dáva pozor nie preto, lebo namáha svoj mozog, ale jednoducho preto, lebo jeho pozornosť udržuje softvér. Podobné je to napríklad pri sledovaní televízie. Potom vznikajú problémy v škole - dieťa nevie riešiť logické úlohy, pretože jeho myšlienky nikto nenavedie tým správnym smerom. Príliš jednoduchý softvér zas zabíja motiváciu. Dieťa sa dostane k želaným výsledkom príliš ľahko a postupne si nato zvyká. Výsledkom je opäť zlyhanie v drsnej realite, kde nikto nedostane nič zadarmo.
Podobné výsledky potvrdzujú aj iní autori. Napríklad Susan Haugland zo Southeast Missouri State University hovorí: "Deti môžu zaznamenať podstatné zvýšenie svojho IQ pomocou tvorivého softvéru. Na druhej strane, keď použijú drilovacie metódy, výsledkom bude iba zníženie kreativity." Pod drilovacím softvérom sa pritom rozumejú programy, ktoré ponúknu užívateľovi viacero možností, z ktorých potom vyberá tú správnu. Ako tvorivý softvér autorka uvádza ten, kde dieťa môže robiť svoje vlastné rozhodnutia, pričom softvér je schopný ich realizovať, resp. sa im prispôsobiť. Theodore Roszak, ktorý tiež napísal niekoľko kníh venujúcich sa tejto téme, je znepokojený inteligenčnými medzerami dnešných vysokoškolských študentov. Študenti si myslia, že informácie sú všetko, čo potrebujú a je možné ich získať z počítača. To, že v škole majú knižnicu plnú kvalitných titulov, ich už takmer vôbec nezaujíma. Pritom práve tam často nájdu podstatne úplnejšie a kvalitnejšie informácie. Na internet si môže každý dať čo chce a tak to aj vyzerá - informácie sú často zavádzajúce, prekrútené a zjednodušené. "Informácia je najnižším stupňom myslenia, v protiklade k vyšším stupňom ako úsudok, interpretácia, hodnotenie alebo chápanie a vymýšľanie veľkých ideí," vysvetľuje Roszak.
Dajme teraz priestor argumentom z druhej strany barikády. Podľa Don Tapscotta, autora publikácie Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, sú štúdie tvrdiace, že moderné technológie a internet ubližujú deťom, účelové a zavádzajúce. "Internet a nové technológie sú najdokonalejšími nástrojmi na učenie, aké kedy boli vymyslené. Keď sú deti on-line, čítajú, analyzujú, hodnotia, porovnávajú svoje názory s názormi iných, komunikujú, spolupracujú a tvoria. Tí, ktorí hovoria, že počítače ohrozujú intelektuálny vývin ich detí, obviňujú zlý prístroj. Vinníkom je televízia, pri ktorej strávia deti v priemere 24 hodín týždenne. Jedná sa pritom o absolútne pasívne médium, na rozdiel od internetu. Celkový záver zo stoviek štúdií je taký, že ak uplatníte modernú technológiu v školách správnym spôsobom, pomôže študentom zefektívniť ich učenie, zlepší ich analytické a komunikačné zručnosti a zvýši motiváciu. A platí to pre všetky vekové stupne, od šesťročných detí po vysokoškolákov."

Podľa on-line prieskumu uskutočneného na vzorke 615 rodín na stránkach Family PC (www.familypc.com) nezávislou spoločnosťou Digital Research, si až 68 percent rodičov myslí, že používanie počítača pomohlo ich deťom stať sa šikovnejšími. Podľa rodičov im počítač pomohol zlepšiť popri motorických zručnostiach schopnosť riešenia problémov, čítanie, matematické, jazykové, komunikačné zručnosti, hláskovanie, bádanie a slovnú zásobu. 61 percent tiež potvrdilo, že ich deti sa stali kreatívnejšie. Rodičia oceňujú hlavne ich schopnosť vyhľadávania nových informácii na internete. "Otvára sa tým pre ne nový svet. Vďaka informáciám z internetu môžu diskutovať aj s odborníkmi o nových témach," plný nadšenia vyjadril svoje pocity jeden z rodičov. Ďalší hovorí: "Keď hľadajú informácie nachádzajú odpovede, ale aj ďalšie otázky a tým ďalej vzrastá ich zvedavosť." Podľa ďalšieho prieskumu, ktorý uskutočnil Microsoft v spolupráci s The Children`s Television Workshop, až 85 percent rodičov potvrdilo, že odkedy ich deti používajú internet, venujú sa čítaniu kníh, novín a časopisov viac alebo aspoň v takom rozsahu ako predtým, podstatne menej času strávia sledovaním televízie a čo je najzaujímavejšie - strávia viac času von s kamarátmi a viac sa venujú umeleckým činnostiam.

No a teraz si vyberte. Ako takmer vždy, pravda bude niekde uprostred. Je zbytočné sa hádať o tom, či nám počítače pomáhajú. Predstavte si, že by ste všetku korešpondenciu písali ručne alebo na písacom stroji a na odpovede čakali niekoľko dní alebo týždňov. Alebo také ručné vedenie účtovníctva, to by bola zábava. Základné počítačové znalosti v 21. storočí proste patria k elementárnej gramotnosti. Avšak netreba zabúdať, že do bedne s monitorom sa všetka múdrosť sveta nezmestí. Počítač vás nenaučí komunikovať s ľuďmi, kresliť úchvatnejšie obrazy ako Picasso, vymyslieť perpetum mobile, ani to ako sa stať druhým Billom Gatesom.

Diskusia k článku:

Pani Osuska práve ste povedali pravdu ale ju asi nikdo nechce čítať alebo počuť.Zo svojej praxe možem potvrdiť len jednu časť a to že počítač ubíja a demotivuje,odnaučí mladých ľudí premýšlať,nedokážu sami niečo spraviť či poradiť si. Mnohokrát nevedia rozlíšiť imaginárny svet PC a skutočný život.Zatiaľ nepoznám žiadny program alebo niečo podobné čo by len trošku pomohlo. Žvasty typu že pri správnom .... sú účelové a zavádzajúce.Stačí si zistiť kdo tie tzv. výskumy financoval a kdo hlavne bude mať z nich úžitok.<BR>Platí predsa staré známe : Koho chleba ješ toho pieseň spievaj.
Neregistrovaný - Accipiter, 20.11.2001 14:38, finpor(`na`)sym.sk
Tento článok unikol mojej pozornosti. <BR>Avšak nie je jednoduché povedať, či počítače kazia ľudí (deti) alebo im pomáhajú.<BR>Bill Gates so svojími winodvsami urobil z užívateľov počítačov obyčajných klikačov po okienkach a ovládačoch. Ja si ešte pamätám časy, keď som si sám dieroval štítky. Vtedy spočítať aj len determinant matice vyššieho radu ako 5 bola holá nemožnosť, ale cez počítač sa to dalo...<BR>Je to zložité. K problému sa ešte vrátim, teraz volá práca, za ktorú mi zamestnávateľ dáva plat.<BR>:-)<BR>Jan
Neregistrovaný - jan, 21.11.2001 09:47, pelech(`na`)dmd.sk
Jan aké krásne časy to boli.Veď vtedy si aj PC musel rozumieť a nielen doblba klikať.Ja som zacínal tiež na diernych štítkoch,ale rád na ne spomínam.Naučili ma veľa a dnešný mladý nevedia častokrát čo vlastne robia za strojom zvaným počítač.A pritom je to tak jednoduché.
Neregistrovaný - Accipiter, 22.11.2001 10:24, finpor(`na`)szm.sk
tam naozaj nechodia, povedala mi dcéra, keď som vyslovila želanie, ísť s ňou do čajovne. :-))) Takže sa môžem aj ja priznať a vrátiť až k diernym štítkom. :-))))) <BR>S obľubou som kolegom vkladala do programov, ktorých štítky boli uložené v špéci "šuflíkoch" v špéci skrinke (štítkovnica??) programové štítky s diplay-om :" Ahoj milacik, ako sa mas dnes?", alebo "Mylit sa je ludske, povedal jez a zoskocil z kefy", alebo "Milujem Ta, zlatko". Operátorky boli šťastné a usmiate ... :-)))), keď systém pomocou guľovej hlavy písacieho stroja IBM zaspieval tieto oznamy. A mňa kolegovia naháňali po sále (čo sa zas páčilo mne). <BR>Alebo ak do kancelárie vošiel šéf, ihneď sme prehodili formulku: pri PGC5 používane vstupný súbor už vytriedený! :-))))<BR><BR>:-))) Hádajte, aký to bol počítač? :-)))) <BR><BR>Pri jeho kúpe sa riaditeľa pýtali, že koľko kilový počítač želá? On odpevadal: "Na váhe nezáleží, máme predsa zdvojenú podkahu !!!" :-)))
Neregistrovaný - nena, 22.11.2001 15:10, nena(`na`)post.sk
juj... ospravedlňuňujem sa<BR><BR>Pri jeho kúpe sa riaditeľa pýtali, že koľko kilový počítač si želá? On odpovedal: "Na váhe nezáleží, máme predsa zdvojenú podlahu !!!" :-))) <BR><BR>
Neregistrovaný - nena, 22.11.2001 15:14, nena(`na`)post.sk
Boli to krásne časy, hlavne preto, že sme boli mladší. Ano, vtedy musel užívateľ rozumieť tomu, ako pracuje počítač. Aj PC, ktoré prišli neskôr dávali zabrať ak s nimi chcel človek pracovať.<BR>A nehovoriac o matematickej kultúre. Dnes mi ponúkajú softwér, ktorý rieši nejaký problém. A ja vôbec nemusím vedieť a poznať matematické princípy, na ktorých je program stavaný.Je to dobre? Na rozličných školeniach na rozličné softwéry niekedy zaskočím školiteľa (väčšinou je to sebavedomý mladý muž, brilantne ovládajúci výpočtovú techniku), otázkou - na akom princípe matematickom je založnený tá či oná rutina v softweri. Prvá otázka na mňa býva, vraj načo mi to je... Ku chvále tým ľuďom slúži, že to väčšinou vedia. Odpovedal som, že ma to zaujíma hlavne preto, že v minulosti, som si sám musel naštudovať nejakú numerickú metódu a podľa nej zostaviť program a až potom riešiť ten problém, ktorý ma trápil.<BR>Aby som nehovorli príliš akademicky... V sofwéri ktorý "vie" preložiť krivku cez namerané body nejakého procesu, "vie" predikovať trend nejakého procesu, je jeho srdcom a mozgom program založený na metematických metódach sarých možno aj niekoľko sto rokov... Napr. metóda najmenších štvorcov, Jakobiho metóda hľadania vlastných čísel charakteristickej matice.... A práve k tej Jakobiho metóde,bolo treba vedieť, že dáva správne výsledky iba v niektorých špecifických prípadoch. (Presne si nepamätám akých, šlo tam o pozitívnu definitnosť a vlastné čísla nesmeli byť komlexné...Nepdali sa riešiť systémy pohybových rovníc s tlmením. Nechcem klamať ani machrovať. Neviem to už presne.)<BR>Dnešná výpočtová technika sa natoľko priblížila k užívateľovi, že z neho urobila konzumenta, nie spolutvorcu. Je to škoda. a najviac to škodí konzumentom, ktorým tento stav vyhovuje.<BR>Asi všetko.<BR>Jan
Neregistrovaný - jan, 23.11.2001 08:36, pelech(`na`)dmd.sk
Aj ja patrím k tým konzumentom, ktorí PC zdegradovali na písací stroj príp. kalkulačku, ktorá okrem výpočtov vie urobiť nádherné farebné grafy. V lepšom prípade na prostriedok komunikácie medzi ľuďmi lepší a rýchlejší ako telefón. Alebo zdroj rýchlo dostupných informácií. No a čo! Vôbec neviem, čo je v pozadí, keď kliknem na ikonku, ktorými mám posiatu skoro celú obrazovku. A ani ma to nezaujíma. Práca a život je predsa o niečom inom, ako špekulovať, čo sa stane, keď stlačím toto alebo toto. “Ten delá to, a ten zas tohle, a všichni dohromady udeláme moc” Ľudia sme predsa rôzni, s rôznymi záujmami a vlohami, nemôžme sa všetci venovať programovaniu, musia byť predsa aj takí blbí klikači a ťukači, veď pre koho by to tí programátori robili, keby nás – ľudí, čo pristupujú k technickým novinkám so zbožnou bázňou a úctou – nebolo? :-) A to, do akej miery si necháme ovplyvňovať život počítačmi, závisí len a len od nás. <BR>Z
Neregistrovaný - zdenka, 23.11.2001 09:53
Nenka, keby to nebola skutočnosť, je to dobrý vtip :-)))))<BR>Mám pocit, akoby Vám bolo za tou érou diernych štítkov smutno - aj môj muž patrí k ľuďom Vášho typu. <BR>No čo, doba ide dopredu, a každé obdobie v živote ľudí aj v živote počítačov má svoje čaro. <BR><BR>Z.<BR>
Neregistrovaný - zdenka, 23.11.2001 10:20
Nie že by sa nedalo s tebou súhlasiť. V ničom áno, v niečom nie.<BR>Keby som problém trochu poprehadzoval, zajdnodušil a zvulgarizoval (ale nie veľmi),vyšlo by mi asi toto:<BR>V časoch, keď nebola mechanizácia, prácou v lese sa mohol a vedel uživiť len zdravý a mocný chlap. Pre tých druhých to bola iba drina s malým efektom. Príchodom mechanizácie do lesa môže sa tam zamestnať aj človek ktorému nedala príroda do vienka vzrast a silu. Ťažkú prácu vykonáva technika. Ak chápeme prácu s počítačom v týchto intenciach, je to myslím v poriadku. <BR>:-)<BR>Jan
Neregistrovaný - jan, 23.11.2001 12:02, pelech(`na`)dmd.sk
Ale cez tie dieročky na nich sa dá vidieť aj ďalej.<BR>Osobne napríklad vidím vo výpočtovej technike veľkú pomoc konštruktérom a výpočtárom v technickej oblasti. 10 rokov som v podniku za to bojoval a presviedčal. A tak som sa od "ostrého pera" produktu ANVIL 5K cez Auto Cad nižšej generácie, čo tiež bolo le ostré pero, dopracoval až k modelárom. To už je iná kvalita práce ako s pravítkom a ceruzkou a keď vám k výpočtom poslúži riadny kalkulátor a nie logáro... To je pohádka.<BR>Jan
Neregistrovaný - jan, 27.11.2001 08:30, pelech(`na`)dmd.sk
Dakujem všetkým čo sa tak krásne priznali k starým ale už asi trošku zaprášeným a udýchaným láskam, zvaným počítač či aktuálne PC.Je fajn vedieť že podobné postihnutie nie je vlastné len mne ale prakticky zasiahlo celú jednu generáciu.Neviem či to bolo dobre alebo nie :((<BR>na tom dnes už asi nezáleží. Ale stejne Ď.
Neregistrovaný - accipiter, 27.11.2001 14:39
Príspevok :
Autor :
E-mail :
Prispievate ako neregistrovaný používateľ. Prihlásiť sa môžete v ľavom stĺpci.
NAJČÍTANEJŠIE
 
REKLAMA
BIOTRUE banner 109 sutaz
 
REKLAMA
 
PARTNERI
Slovensky paraolypijsky vybor
 
NAJNOVŠIE
 
HĽADAŤ

v článkoch
v poradni
v katalógu
 
 
(c)2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. redakcia(`na`)lady.sk
Nezodpovedáme za obsah príspevkov pridaných zvonku!!!