4 650 rodičov zo Slovenska sa zapojilo do dotazníkoveho prieskumu spoločnosti Unilever a odhalilo postoje k životospráve detí a ich duševnému vývoju.
Vyše 85 percent slovenských rodičov súhlasí s názorom odborníkov, že duševný vývoj je celoživotná otázka. Viac ako polovica zúčastených rodičov zároveň verí, že správnou výživou možno ovplyvniť telesnú i psychickú kondíciu. Spoločnosť Unilever sa rozhodla upozorniť na tému duševného vývoja ako celoživotnej úlohy a hravou formou zdôrazniť dôležité faktory v detskom veku – čítanie, športovné a kultúrne zážitky, pravidelný spánok a samozrejme, vhodná strava.
Takmer 40 percent rodičov zostavuje deťom jedálny lístok podľa svojich stravovacích návykov z detstva, pritom využívajú najmä tradičné recepty. Nie všetky sú pritom správne. Varovným signálkom je fakt, že vyše 13 percent respondentov napríklad pripustilo, že takmer vôbec nejedia ryby. Takmer tretina respondentov pritom uviedla, že na rozvoj mozgu majú priamy vplyv niektoré zložky potravy, akými sú nenasýtené mastné kyseliny alebo vitamíny. Až v 20 percentách domácností o zložení jedálnička rozhoduje ekonomická situácia.
Len necelá tretina detí na Slovensku sa venuje športovým aktivitám viac ako jedenkrát do týždňa. Śtvrtina rodičov uviedla, že ich deti okrem povinných hodín telocviku v škole nešportujú vôbec. Viac ako polovica rodičov dáva deti spať v rovnaký čas každý deň, no 16 percent detí chodí spávať, až keď sú unavené.
Väčšina rodičov si uvedomuje, že na pozitívny vývoj dieťaťa má vplyv nielen správna výživa, ale aj dobré rodinné zázemie. Takmer polovica respondentov chodí aspoň raz alebo dva razy do mesiaca s deťmi do kina, divadla, na koncert alebo na výstavu. Naproti tomu viac ako 28 percent rodičov so svojimi deťmi nenavštevuje kultúrne podujatia vôbec. Polovica opýtaných uviedla, že s deťmi viackrát do týždňa spoločne hráva, čítajú si, učia sa básničky a podobne. S domácimi úlohami pravidelne pomáha takmer polovica rodičov (43 percent).
Dotazníkový prieskum spoločnosti Unilever prebiehal vo februári až apríli 2007, keď bol na trh uvedený rastlinný tuk Rama Idea! Formou zábavno-vzdelávacích blokov v oddychových kútikoch Ramatéria v nákupných centrách prieskumníci zistiťovali, ako intenzívne sa rodičia venujú deťom vo voľnom čase a aké aktivity preferujú. Zapojilo sa 4 650 respondentov s deťmi rôzneho veku, pričom ťažiskovo bol zameraný na rodiny s deťmi na prvom stupni základných škôl.