Zavádzanie anglického jazyka ako medzinárodného mostu medzi kultúrami je veľmi vznešený cieľ, avšak je to len časť úspešného zámeru a nepretržitého vývoja fenoménu medzinárodnej metodológie Helen Doron Early English.
Kde vznikla inšpirácia pre jedinečný systém výučby anglického jazyka pre deti od 3 mesiacov do 14 rokov - Helen Doron Early English a prečo bol tento systém pred 25 rokmi považovaný za priekopnícky zo strany konvenčného vzdelávania?
Helen Doron založila svoju vzdelávaciu metódu na špeciálnych učebných materiáloch a kreatívnom prístupe k osvojovaniu si jazyka u malých detí, ktoré spoločne podporujú prirodzenú schopnosť dieťaťa naučiť sa jazyk prostredníctvom opakovaného počúvania v domácom prostredí, hravých aktivít v triede a vytvorenia pozitívneho a zábavného prostredia, ktoré podporuje deti vo výučbe anglického jazyka, ako keby to bol ich materinský jazyk.
Vďaka jej prelomovému úsiliu, tieto vzdelávacie princípy výučby anglického jazyka v ranom období života (akceptované dnešnými pedagógmi) prekonali nedôveru a predsudky mnohých rodičov a pedagógov v osemdesiatych rokoch, ktorí považovali za veľmi neobvyklé učiť bábätká a malé deti druhý jazyk ‐ v niektorých prípadoch ešte skôr, ako sa naučili svoj prvý jazyk. Prostredníctvom svojej metodológie propagovala Helen Doron myšlienku, že deti sú prirodzene schopné byť multilinguálne a že stimuláciou tejto schopnosti im pomáhame nielen lepšie pochopiť daný jazyk, ale zdokonaľovať jeho svet vo všeobecnosti; rozširovaním jeho kultúrneho, mentálneho a osobného vývinu.
V roku 1984 vzala Helen svoju štvorročnú dcéru Ellu na hodiny metódy Suzuki, kde sa učila hrať na husliach. Metóda Suzuki učí deti najskôr hrať na hudobný nástroj a až neskôr čítať noty. “Noty nie sú hudba.”, tvrdí Suzuki. “Je to rovnaké, ako nútiť dieťa čítať knihu skôr, ako vie rozprávať!”
Pre Helen Doron to bolo ako osvietenie a ako lingvistka sa zamyslela - “Ak existuje spôsob výučby hudby napodobňujúci princípy osvojenia si materinského jazyka, prečo by nemohol existovať spôsob výučby jazyka napodobňujúci princípy osvojenia si materinského jazyka? Myšlienka výučby bábätiek a malých detí hovorenú angličtinu alebo akýkoľvek iný jazyk mi bola taká jasná, že som si v tom čase neuvedomila, že tento spôsob výučby nikto neaplikuje.”
Helen sa začala hlbšie zaujímať o danú problematiku ‐ vyhľadala materiály a preskúmala práce odborníkov v iných príbuzných oblastiach, ako je napríklad doktor Suzuki a svetoznámy odborník Glenn Doman (Inštitút pre dosiahnutie ľudského potenciálu).
Jeho zameranie na deti a veľmi malé deti bolo v súlade s predpokladom, že mozog dieťaťa rastie (čo do veľkosti i čo do počtu nervových spojení) až do šiesteho roku života. Helen začala pracovať s malými skupinkami detí vo veku od 1 do 6 rokov. “Výsledky výskumu ukázali, že sa nám podarilo zvýšiť všeobecné schopnosti dieťaťa pre ich budúci život výučbou ďalšieho jazyka v období, keď dochádza k vytváraniu mozgových neurologických spojení.”, vysvetľuje Helen. “Bola som nadšená.”
Helen venovala svoje úsilie vyučovaniu angličtiny ako druhého jazyka u detí prostredníctvom tejto jedinečnej myšlienky a vytvorením vlastnej exkluzívnej metodológie. Vidieť deti, ako prosperujú zo získavania vedomostí nového jazyka, bola v každom smere veľká odmena a tiež silná skúsenosť , ktorú spozorovali nielen rodičia, ale aj ostatní pedagógovia. Netrvalo dlho a množstvo ľudí, ktorí mali záujem o rozvoj a napredovanie malých detí, začalo vyhľadávať kópie učebného materiálu Helen Doron so špeciálne vyrobenými pesničkami. Helen spomína: “Môj manžel David a ja sme si uvedomili, že je čas, aby som rozšírila svoje aktivity, aby sme umožnili ostatným používať moju metodológiu pri výučbe prostredníctvom profesionálneho materiálu a odborného školenia lektorov.”
Trvalo roky ťažkej práce vybudovať prosperujúce podnikanie založené na princípoch Helen Doron Early English: učebný materiál založený na vysokom štandarde pedagogickej dokonalosti, nadšenie a radosť z učenia a skutočná túžba vylepšovať životy detí po celom svete. “V roku 1997 nastal čas oboznámiť svet o našich aktivitách a tak sa zrodila celosvetová franšízová operácia.”, hovorí Helen. Postupne vybudovaný úspech – najskôr v podobe niekoľkých učebných centier v Európe - dnes prerástol do niekoľko stoviek učebných centier rozmiestnených na niekoľkých kontinentoch. Je evidentné, že rodičia, lektori a franšízanti po celom svete vidia pozitívne výsledky učebného systému anglického jazyka Helen Doron.
Helen hrdo hovorí: “Dotýkame sa životov detí a ich rodín po celom svete.”.Ďalej dodáva, že deti tak majú z metodológie Helen Doron Early English dvojaký úžitok - ‘individuálny’: sebavedomie, sebaúcta, poznanie druhého jazyka ako materinského jazyka, väčšia kapacita mozgu, väčšia schopnosť tolerancie a lepšie pracovné príležitosti do budúcnosti, a ‘širší’: bilingválny = bikultúrny, multilinguálny = multikultúrny (najmä ak dieťa začne dostatočne skoro).
V súvislosti s jazykovým vývinom sa Helen neprestáva pýtať dôležité otázky: “Obohacuje jazyk náš pohľad na svet alebo náš pohľad na svet obohacuje náš jazyk? Koľkí z nás vyrastali vnímajúc tie vysoké objekty s listami len ako „stromy“? Až keď sme sa ich naučili pomenovať, sme boli schopní oceniť ich kvality a význam. Je to jazyk, ktorý vytvoril náš pohľad na stromy alebo sú to stromy, ktoré vytvorili jazyk?” Helen verí, že dieťa sa dokáže naučiť jazyk rovnako dobre ako materinský jazyk do veku siedmich rokov, avšak okno príležitostí zostane čiastočne otvorené až do veku desiatich rokov - to isté platí aj pre kultúru. V skutočnosti sú jazyk a kultúra dve neoddeliteľne prepojené sféry.
Zo skúsenosti vieme, že výučba jazykov v ranom štádiu života je dôležitým faktorom pri dosahovaní lepších výsledkov a prospechu v škole. Kontakt s iným jazykom neznamená len, že dieťa plynule ovláda cudzí jazyk, ale tento jazyk sa pre neho stáva jednoduchším. Otvára mu myseľ, stimuluje intelektuálnu schopnosť a jednoznačne rozširuje kultúrny horizont. Multilinguálnosť je neoddeliteľná súčasť európskej totožnosti, občianstva a uvedomelej spoločnosti. Európska únia vo všetkých členských štátoch spúšťa kampaň Picollingo; ktorej cieľom je poukázať na skutočnosť, že malé deti, ktoré sa začínajú učiť jazyky v ranom období svojho života budú v neskoršom veku pristupovať k cudzím jazykom a kultúram s väčšou istotou. Filozofia výučby Helen Doron iniciovala kampaň akou je kampaň Piccolingo.
Helen verí, že „Stojíme na prahu bezprecedentného obdobia v histórii, kde sme svedkami jedného svetového komunikačného jazyka, ktorý je celosvetovo schválený a tým je anglický jazyk”. Ďalej verí, že anglický jazyk (mimo anglicky hovoriacich krajín) by mal byť lingua franca, avšak nie ako jediný jazyk, ktorý pohltí celý svet.
Lingua Franca je premosťovací jazyk, ktorý umožňuje ľuďom, ktorí rozprávajú rozličnými miestnymi jazykmi spolu komunikovať. Takto sú zachované materinské jazyky a kultúra všetkých ľudí a zároveň existuje jazyk, ktorý uľahčuje lepšiu komunikáciu medzi jednotlivými kultúrami.
Výskumy dokazujú, že ľudia, ktorí sú skutočne bilingválni (učili sa jazyk spôsobom ako materinský jazyk pred siedmym rokom života) sú inteligentnejší, majú širší rozhľad, vidia svet z viacerých pohľadov, sú tolerantnejší, vedia sa lepšie vyjadrovať a lepšie pochopia ich vlastnú kultúru a jej potreby v rámci svetového pohľadu.
Metodológia Helen Doron Early English v sebe zahŕňa tento proces a je celá vytvorená na mieru, aby slúžila tomuto procesu. Tisícky špeciálne školených lektorov Helen Doron na celom svete umožňujú deťom všetkých vekových kategórií, aby sa stali bilingválnymi; silnejšími v rámci širšieho svetového pohľadu na toleranciu a tešili sa z ostatných kultúr, v dôsledku čoho bude svet miestom väčšieho vzájomného rešpektu a porozumenia.