Rozmýšľali ste niekedy nad tým, čo sa deje s vašou batožinou počas toho, ako vy pokojne popíjate kávu v odletovej alebo v príletovej hale? Alebo akú cestu musí prejsť kufor pred tým, než sa dostane do vytúženej dovolenkovej destinácie? Že sa na letiskách s batožinou nemaznajú vám dôjde až vo chvíli, keď sa k vám na bežiacom páse dostaví hromada čohosi, čo pôvodne mal byť kufor.
Precízne si zabalíte letnú garderóbu, nachystáte potrebné doklady, skontrolujete ešte posledné detaily a poďho na letisko pomaly napĺňať sen o letnej dovolenke. Prvá zastávka na check in-e je zároveň aj posledná, ktorú absolvujete so svojim dovolenkovým kufrom až do chvíle, kým sa nestretnete v cieľovom letovisku. Od momentu, kedy vám ju pracovník letiska odváži a pošle „do nenávratna“ si vaša batožina žije vlastným životom, ktorý často nie je ružový....
Začína sa kontrola...
V triediarni, ako sa volá priestor, kam už vaše veci cestujú samé, sa kufor podrobuje prehliadke pri ktorej je skrz na skrz presvietený a skontrolovaný skenerom. Na tomto stupni kontroly sa zisťuje aj prípadná prítomnosť výbušnín. Ak sa vo vašom kufri nenachádza nič podozrivé, putuje do lietadla. V prípade, že pracovník niečo také spozoruje, kontrola pokračuje. Ak je nález identifikovaný ako výbušnina, privolá sa pyrotechnik a kufor je potrebné otvoriť. U nás sa to deje našťastie v prítomnosti majiteľa, ktorý má kľúč od zámky kufra. Iné je to ako cestujete do zámoria. Tam vám batožinu otvoria bez toho, aby sa vás pýtali. V takomto prípade sa oplatí mať kufor so špeciálnou zámkou, ktorá je okrem bežného systému vybavená aj špeciálnym otvorom do ktorého sa hodí kľúč colníkov. Kufor teda skontrolujú bez vylomenia zámky.
Vydržia len pevné jedince
Pokiaľ vaša batožina zvládla prechod skenerom a aj zámka je na svojom mieste, môže kufor „nasadnúť“ do lietadla. Scenár je väčšinou vždy rovnaký. Nakladači kufor zručne uchopia a umiestnia na prepravný vozík a následne aj do lietadla. Ten je vystavený všetkým aktuálnym poveternostným podmienkam letiska. Ak váš kufor nemá dostatočne pevné rukoväte, prípadne „uši“ má smolu. Pri manipulácii môže o ne prísť. Nešťastie má aj v prípade, že sa nachádza práve na spodku prepravného vozíka a musí uniesť ťarchu ďalšej batožiny. Výhrou nie je ani to, keď sa vasa batožina dostala na vrchol kufrovej pyramídy. Stačí, že počas nakládky jednoducho prší. Odnesie to váš látkový kufor.
Naučte svoj kufor lietať
Kufor nemá krídla a ani nevie lietať. I napriek tomu sa s ním často zaobchádza tak, ako keby ich mal. Pristátie v trupe lietadla býva často tvrdé, preto ak kufor nie je pružný a zároveň aj pevný, môže prísť k úrazu. Rovnako aj veci v ňom. Samotná cesta lietadlom tiež nie je prechádzkou ružovým sadom. Prepravný priestor je plný nástrah a prekážok. Keď sa k tomu pridružia aj turbulencie, na problém je zarobené. Netreba zabúdať na to, že proces vykládky je pre váš kufor rovnako zaťažkávajúca skúška, ako nakladanie. Našťastie na trhu je už veľa kvalitných kufrov. Aby sme vám pomohli zorientovať sa v ponuke, prečítajte si, čo by ste si mali pri výbere všímať, ak chcete, aby vám váš nový kufor dobre slúžil niekoľko rokov.
- kufor by mal byť pružný a pevný zároveň, aby odolával prípadným mechanickým poškodeniam
- z praktického hľadiska sa odporúča vyberať si spomedzi ľahkých variantov kufrov, keďže hmotnosť batožiny je na letiskách obmedzená
- mal byť mať špeciálnu zámku, ktorú dokážu colníci otvoriť
- mal by mať pevnú a zároveň nastaviteľnú rukovať, pre pohodlie a odolnosť
- oplatí sa investovať do značkového modelu pri ktorom je zaručené, že servisné strediská sú dostupné vo väčšine krajín
- mal by mať odolné kolieska zabezpečujúce stabilitu
- ak chcete naozaj kvalitný kúsok zaujímajte sa o to, či bol vami vybratý model podrobený testom odolnosti
Tip redakcie:
Kufor značky Samsonite zo série Cosmolite sa vyznačuje nevšednou ľahkosťou materiálov. Technológia Curv® zase zabezpečuje pružnosť a odolnosť kufra. Vyrába sa v praktických veľkostiach a všetky modeli majú elegantný dizajn. Séria Cosmolite bola testovaná napríklad na teplotné výkyvy, a podrobila sa aj tzv. bubnovému testu, pri ktorom bol kufor umiestnený do veľkého bubna plného kovových a drevených prekážok. V 50 cykloch bol následne vo vysokej rýchlosti vystavený vplyvu týchto prekážok, ktoré v podstate simulujú cestu, ktorú kufor bežne prejde počas manipulácie pri leteckej preprave.