lady.sk
AKLINIK B 468X60

REKLAMA
MOBIVENAL banner 109x109 sutaz
 
 
Napíšte nám svoje otázky, pripomienky, návrhy, nápady, požiadavky na redakcia(`na`)lady.sk
 
PRIHLÁSENIE


  Zapamätať heslo

Nová registrácia
Zabudnuté heslo

Registráciou získavate ochranu mena v poradni a v komentároch k článkom.
 
PORADŇA

Dnes pribudlo:
0 tém, a 1 reakcií.
Včera pribudlo:
0 tém, a 1 reakcií.

 
Z ARCHÍVU
 
Streda, 18. December, , Dnes oslavuje Sláva/Slávka
  KATALÓG Informácie    Pridať firmu 
Móda, módne odevy, bielizeň Obuv, kabelky Módne doplnky, klenotníctva Kozmetika, parfuméria Skrášľovacie salóny, služby, pobyty Zdravie, výživa
Majster sveta a jeho láska na prvý pohľad

  Spracoval(a) : Lenka
Dátum : 13.9.2011
späť
Späť

Poslať
 

Tridsaťjedenročný vyštudovaný obchodník z Frenštátu pod Radhoštěm Lukáš Svoboda je aktuálnym majstrom sveta. V roku 2010 zvíťazil v medzinárodnom finále súťaže Pilsner Urquell International Master Bartender, kde porazil súperov zo 17 krajín a stal sa tak súčasťou legendy.  

Na svoje remeslo je patrične hrdý. K práci výčapníka sa dostal pred siedmimi rokmi. Dovtedy však pivo skoro vôbec nepoznal. Išlo o náhodu – lásku na prvý pohľad, ktorá trvá až dodnes. „Kvôli vtedajšej priateľke som sa presťahoval do Prahy, kde som lásku k nej čoskoro vymenil za lásku k legendárnemu pivu Pilsner Urquell. Hneď po prvom ochutnaní som si povedal: ,Luky, toto nie je akékoľvek pivo – je to pivo, ktoré si zaslúži niečo navyše!‘ A už len to, že som mu zostal verný sedem rokov, je niečo fantastické, veď môj najdlhší vzťah so ženou trval maximálne tri roky,“ vtipne spomína Lukáš.

Prešiel si všetkým

Jeho kariéra sa začala v reštaurácii U Pinkasů, kde začal ako brigádnik, potom sa stal čašníkom, neskôr hlavným a nakoniec výčapníkom, ktorý je v hierarchii reštaurácie najvyššie. Vydržal tam vyše troch rokov a potom si s priateľmi otvoril vlastnú reštauráciu.

Svoj prvý titul národného víťaza súťaže Pilsner Urquell Master Bartender získal už v roku 2006 a v tom istom roku sa vo svetovom finále v New Yorku umiestnil na fantastickom druhom mieste. Odvtedy začal intenzívne pracovať na tom, aby získal titul majstra sveta.

Príprava hodná maturitnej skúšky

Súťaž ma oslovila hneď prvý rok, keď som sa do nej prihásil. Dozvedel som sa množstvo informácií a stretol som sa s ľuďmi, ktorí sa podieľajú na výrobe piva v mieste, kde sa táto legenda varí. To všetko bolo pre mňa takým silným zážitkom, že som sa okamžite chcel prihlásiť do ďalšieho ročníka súťaže,“ prezrádza Lukáš.

Začal na sebe tvrdo pracovať, aby dosiahol svoj cieľ: „Príprava je veľmi dôležitá, bez nej by to nešlo. Využil som možnosť častých návštev pivovaru, študoval som na internete, čítal knihy či odborné časopisy. Samotná súťaž je prípravou hodná maturitnej skúšky. Skrátka celý svoj čas som venoval plzenskému pivu a to sa mi bohato vyplatilo. Na druhej strane je pravda, že osobný život ide bokom  – aj preto som možno nezadaný.“    

Súťaž mu zmenila život

Vďaka svetovému víťazstvu začal koncom roka 2010 pracovať pre spoločnosť, kde dostal voľnú ruku v nových projektoch. Na starosti má prácu s ľuďmi vo výčapoch, ich školenie, prijímanie a mnohé ďalšie aktivity. Práve sa vrátil z New Yorku, kde niekoľko mesiacov pôsobil, cestuje po svete a žije svoj sen. Čoskoro spúšťa svoj vytúžený projekt „škola výčapníkov“ a teší sa podpore aj zo strany svojej rodiny, ktorá sa na jeho prácu spočiatku pozerala skepticky: „Moji rodičia zo mňa chceli mať obchodníka niekde vo firme a z mojej práce v hostinci neboli veľmi nadšení. Po mojich úspechoch však svoj postoj prehodnotili a teraz nepochybujú, že tento odbor má svoju budúcnosť.“

Celebrita medzi pivármi

Mám rád ľudí okolo seba a vo výčape je ich naozaj veľa. Stretávajú sa tam ľudia všetkých profesií, bohatí aj chudobní – všetci sú si v danom okamihu rovní. Výčapník tak musí mať dar vedieť sa s ľuďmi baviť, musí im porozumieť. Keď si napríklad príde dať štamgast pivo a v ruke má noviny, je to jasný signál, že sa dnes veľmi rozprávať nechce. A naopak, keď príde hosť k výčapnému pultu a objedná si tzv. na stojáka, chce sa baviť. Spoznal som tak množstvo zaujímavých ľudí, hercov, umelcov, spevákov, ale tiež priateľov spomedzi „normálnych ľudí“. Dalo by sa povedať, že pán výčapný je takou celebritou medzi pivármi. Stáva sa medzi ľuďmi známy a to je to, čo na svojej práci milujem a prečo ma baví,“ prezrádza o svojom remesle Lukáš.

Postreh odborníka

Podľa Ing. Zuzany Littvovej, PhD., z Ekonomickej univerzity v Bratislave je práve prvý dojem a celková komunikácia v gastronómii veľmi dôležitá: „Barman si pri prvom stretnutí v priebehu necelých troch sekúnd vytvorí u zákazníka začiatočný prvý dojem. Od toho sa často odvíja celková zákazníková spokojnosť. Na rozdiel od výrobku, keď je zákazník pri svojom rozhodovaní ovplyvňovaný najmä dizajnom, tvarom a samotnými vlastnosťami výrobku, pri službách uvedená následnosť charakteristík chýba. Vzájomná interakcia medzi ľuďmi, dorozumievanie a komunikácia patrí medzi základné ľudské aktivity, ktorými je v nemalej miere charakterizovaný úspešný predaj, profesionálny personál, výborné reštauračné zariadenie a za tým všetkým aj spokojný zákazník.“ Podľa Zuzany Littvovej si u nás ešte vždy málo vážime zákazníkov: „Zákazník musí mať pocit, že si personál jeho prítomnosť váži. A tento pocit je založený na všetkých detailoch, ktoré ho dotvárajú. Jedine vtedy bude mať dôvod vrátiť sa späť.“ Za najťažšie zručnosti, v ktorých sa v rámci komunikácie musia barmani a výčapníci zdokonaľovať, považuje najmä zvládanie konfliktov, z ktorých by sa mal personál priučiť a snažiť sa vzájomnú spoluprácu rozvíjať.

Skvelé pivo Pilsner Urquell to nie sú len kvalitné suroviny a správny výrobný postup. Mimoriadne pivo si vyžaduje mimoriadnu starostlivosť od výroby až po čapovanie a správne podávanie a vášeň ľudí, ktorí s nim pracujú. Aby plzenské pivo prinášalo skutočný pôžitok, chceme aby barmani, ktorí podávajú Pilsner Urquell poznali nielen zásady správneho podávania a čapovania, ale aby ovládali aj vedomosti o tomto pive a poznali jedinečnú históriu tohto piva. Práve preto Pilsner Urquell už po štvrtý raz zapája barmanov na Slovensku do tejto súťaže,“ dodáva starší obchodný sládok Plzenského Prazdroja Václav Berka.  


Diskusia k článku:

Príspevok :
Autor :
E-mail :
Prispievate ako neregistrovaný používateľ. Prihlásiť sa môžete v ľavom stĺpci.
NAJČÍTANEJŠIE
 
REKLAMA
BIOTRUE banner 109 sutaz
 
REKLAMA
 
PARTNERI
Slovensky paraolypijsky vybor
 
NAJNOVŠIE
 
HĽADAŤ

v článkoch
v poradni
v katalógu
 
 
(c)2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. redakcia(`na`)lady.sk
Nezodpovedáme za obsah príspevkov pridaných zvonku!!!