lady.sk
AKLINIK B 468X60

 
Napíšte nám svoje otázky, pripomienky, návrhy, nápady, požiadavky na redakcia(`na`)lady.sk
 
PRIHLÁSENIE


  Zapamätať heslo

Nová registrácia
Zabudnuté heslo

Registráciou získavate ochranu mena v poradni a v komentároch k článkom.
 
PORADŇA

Dnes pribudlo:
1 tém, a 53 reakcií.
Včera pribudlo:
3 tém, a 53 reakcií.

 
Z ARCHÍVU
 
Piatok, 22. Január, , Dnes oslavuje Zora
  KATALÓG Informácie    Pridať firmu 
Móda, módne odevy, bielizeň Obuv, kabelky Módne doplnky, klenotníctva Kozmetika, parfuméria Skrášľovacie salóny, služby, pobyty Zdravie, výživa
Správna výživa pre naše deti

  Spracoval(a) : Jana Osuska
Dátum : 28.11.2000
späť
Späť

Poslať
 



Určite ste si už všimli, že svet zdravej výživy pokročil výrazne dopredu, napriek tomu, že si to ešte nevšimli tí, ktorí sa majú profesionálne starať o zdravie detí a mládeže, na ministerstve školstva a zdravotníctva.
Naše deti v škôlkach a v školských družinách sú naďalej kŕmené viac bravčovým a hovädzím mäsom ako strukovinami, ovocím a zeleninou.
Hoci už dlhé roky odborníci hovoria o tom, že treba veci zmeniť, organizujú semináre a konkurzy na dodávateľov, deti sa stravujú ako pred desiatkami rokov. Teda ako dospelí len v menšom množstve.

Už dávno je jasné, že zdravá detská strava určite nieje menšia porcia nášho obvyklého jedla. Potreby detského veku sú dané najmä intenzívnym rastom, ktorý je taký typický pre detský organizmus.
Vývoj vnútorných orgánov, kostí a zubov potrebuje iné stavebné látky ako organizmus dospelého človeka, preto príjem energie a niektorých živín musí byť vyšší ako ich výdaj. Rast a kvalitatívne zmeny orgánov i celého organizmu dieťaťa podmieňujú vyššie nároky a prísun kvalitných bielkovín, ktoré sú obsiahnuté napríklad v hydine, vo vaječnom bielku, v mlieku a v mliečnych výrobkoch a samozrejme v strukovinách.
Práve v čase školskej dochádzky potrebuje telo získať čo najviac vápnika , aby hustota kostnej hmoty odolala zvýšenému vyplavovaniu v neskoršom období života. Kostra sa utvára približne do 25. roka života a koľko sa nám podarí dovtedy do nej „vložiť“ vápnika, s toľkým množstvom môžeme hospodáriť do konca života.
toho jasne vyplýva, že riziko osteoporózy v dospelom veku, zakladáme zlým stravovaním už v detstve. V tejto súvislosti upozorňujú odborníci aj na konzumáciu coca-coly, ktorej niektoré zložky pomáhajú vyplavovať vápnik z kostí. Na školách sa dnes vôbec neakceptuje, že deti musia mať kontrolovaný pitný režim, pretože pre zdravý vývoj potrebujú denne vypiť 1,5 až 2 litre tekutín. Zatiaľ čo dospelému človeku stačí asi 35ml na 1kg telesnej váhy. Som presvedčená o tom, že pri tvorbe školských a škôlkárskych jedálnych lístkov sa len veľmi málo myslí na zdroje železa, ktoré sú pre vývin detského organizmu životne dôležité. Počet prípadov anémie narastá. O správnom príjme potravín svedčí zdravotný stav, aktivita a správny pomer výšky a telesnej hmotnosti.
Dnes už nikto nepochybuje o tom, že najlepšou výživou pre novorodeniatka je materinské mlieko. To je jediná prirodzená strava, ku ktorej sa v živote dostanú. Všetko ostatné, čo potom v živote zjedia, je výsledkom umelého výberu.
Keďže materské mlieko zabezpečuje energiu, potrebné živiny, vodu a dôležité obranné látky, chrániace pred infekciami, alergiami, ktorých je v súčasnosti stále viac, musíme aj v potravinách, ktoré deťom denne ponúkame, hľadať komponenty s podobnými vlastnosťami. A tie sa nachádzajú hlavne strave bohatej na ovocie, zeleninu, obilniny, strukoviny , mlieko/ ak dieťa netrpí alergiami/ a jogurty.
Dôležité je pre budúci zdravotný stav dieťaťa, aby jedlo stravu chudobnú na cholesterol, tuky a soľ. Nedosoľujte deťom hotové pokrmy, jedlá s glutasolou im ponúkajte len výnimočne.
Najväčší problém, pri stravovaní detí je prejedanie sa sladkosťami. Nebojte sa čokolády, ktorá obsahuje železo, ale sledujte , aby nenastala závislosť na nej. Cukríky a napolitánky by mali jesť deti naozaj iba v obmedzenom množstve.
Nedovoľte deťom konzumovať neobmedzené množstvo sladkostí. Rovnako dôležité, ako uvedené rady, je dbať na pravidelný príjem potravín.
Telo má dostávať potraviny najmenej päť razy denne v malom množstve.
Prejedanie sa večer, po tom čo sa vyhladnuté deti vrátili zvonka, zo školy alebo z krúžkov, je veľmi škodlivé. Rovnako ako návyk konzumovať rôzne keksy, oriešky, lupienky a pod. pri sledovaní televízie.
Ak ste už túto chybu urobili, dajte radšej deťom k na stôl misu s čerstvým alebo sušeným ovocím.
Ani toho však nesmú zjesť neobmedzené množstvo.





Diskusia k článku:

Nemyslím si, že skladba stravy je len otázkou správnej výživy. Väčšinou sa odvíja od možností jedální ale aj domácností. Vedomosti rodičov o tom, čo majú deti jesť a čo je zdravé sú väčšinou dobré, otázka znie, pokiaľ vás pustí peňaženka. A v dnešnej dobe to nie je veľmi ďaleko. Takže sa potraviny kupujú prevažne podľa ceny a nie podľa požiadaviek zdravej výživy. Nehovoriac o tom, že sa pramálo tlačilo na to, aby cereálne a diétne potraviny neboli zaťažované takou daňou. Mlieko sa tiež už šplhá do hviezdnych výšin. Skúste si tiež prerátať na koľko vás vyjde nakŕmenie štvorčlennej rodiny napríklad Tofu syrom, aby neboli o dve hodiny znovu hladní.
Neregistrovaný - Kubikova, 13.2.2001 15:28, kubikova(`na`)szuzh.sk
Nemyslím si, že skladba stravy je len otázkou správnej výživy. Väčšinou sa odvíja od možností jedální ale aj domácností. Vedomosti rodičov o tom, čo majú deti jesť a čo je zdravé sú väčšinou dobré, otázka znie, pokiaľ vás pustí peňaženka. A v dnešnej dobe to nie je veľmi ďaleko. Takže sa potraviny kupujú prevažne podľa ceny a nie podľa požiadaviek zdravej výživy. Nehovoriac o tom, že sa pramálo tlačilo na to, aby cereálne a diétne potraviny neboli zaťažované takou daňou. Mlieko sa tiež už šplhá do hviezdnych výšin. Skúste si tiež prerátať na koľko vás vyjde nakŕmenie štvorčlennej rodiny napríklad Tofu syrom, aby neboli o dve hodiny znovu hladní.
Neregistrovaný - Kubikova, 13.2.2001 15:28, kubikova(`na`)szuzh.sk
Príspevok :
Autor :
E-mail :
Prispievate ako neregistrovaný používateľ. Prihlásiť sa môžete v ľavom stĺpci.
NAJČÍTANEJŠIE
 
REKLAMA
BIOTRUE banner 109 sutaz
 
REKLAMA
 
PARTNERI
Slovensky paraolypijsky vybor
 
NAJNOVŠIE
 
HĽADAŤ

v článkoch
v poradni
v katalógu
 
LADY emailom
V prípade že máte záujem pravidelne odoberať spravodajstvo z nášho servera, prosím zadajte vašu e-mailovú adresu a stlačte tlačítko Prihlás.

 
 
(c)2016 Fornet. Všetky práva vyhradené. redakcia(`na`)lady.sk
Nezodpovedáme za obsah príspevkov pridaných zvonku!!!